Història de la pastanaga

Història de les nostres pastanagues .

  

Una mica d’història de les pastanagues.

L’origen botànic de la pastanaga es localitza a l’Àsia menor, a l’actual Iran. Va ser cultivada i apreciada per les cultures mediterrànies des d’antic. A l’antiga Grècia ja la coneixien i l’apreciaven molt per les seves propietats medicinals. Les actuals varietats de color taronja i forma cònica van ser introduïdes pels àrabs a la península ibèrica cap al segle XII. Durant els segles XIV i XV es van estendre a la resta d’Europa.

Una mica de botànica.

Forma part de la família de les umbel·líferes, igual que l’api, el julivert i el fonoll. El seu nom científic és Daucus carota.

Varietats.

Les varietats de pastanaga es poden classificar segons la forma de l’arrel, la grandària i el cicle de cultiu.

Segons la forma de l’arrel n’hi ha de cilíndriques, còniques i arrodonides.

Segons la grandària n’hi ha des de 25 cm fins a menys de 10 cm.

Propietats nutricionals.

La pastanaga és famosa pel seu contingut en vitamina A. La vitamina A és fonamental per a les funcions epitelials de la pell i per als pigments dels ulls. També té un contingut important de vitamines C i B.

La pastanaga es pot menjar crua en amanides o cuita, acompanyant carns o peixos. Les pastanagues collides joves són més dolces i tendres per consumir en amanides.

Com cultivar.

Cal cultivar-la a partir de la llavor doncs el trasplantament fa que no formi una arrel grossa. Es pot sembrar formant fileres o a voleig. La llavor de la pastanaga té una germinació relativament lenta, uns 10-15 dies. Un cop germinada la llavor cal fer una aclareig per eliminar les plantes que sobren i deixar una distància de 8 cm entre plantes.

Com és diu la pastanaga en altres llengues:

  • ESPANYOL -----------------ZANAHORIA, CARLOTA
  • CATALÀ ------------------PASTANAGA
  • EUSKERA -----------------AZANARICA
  • GALLEG -----------------ACENARIA
  • FRANCÈS -----------------CARROTTE
  • ANGLÈS ---------------------CARROT
  • XINÈS------------------------ HÚ LÚOBO
  • ALEMANY --------------------MOHRE
  • PORTUGUÈS--------------CENOURA
  • ÀRAB ----------------------CARLOTA

Per saber més clica aquí maratoviquicmilbis.jpg

per jugar clicla aquí banner.gif

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *