Els grans i la física. Som-hi
Ens van filmar els de l’InfoK. van sortir el dia 18 de març.
Ens podeu veure si cliqueu en aquest enllaç
http://www.tv3.cat/pprogrames/infok/infkSeccio.jsp?seccio=notis&idint=7579
ANEM AL SOM-HI !!! :
El dijous 11 de març els grans i els mitjans-gran vam anar al Som-hi .
Vam començar a fer les activitats a les 11: 30. Hi havia 30 experiments i 100 nens entre totes les escoles.
Van venir els de tv3 per fer-ne un reportatge. Vam tornar a l’escola a la 1:30 molt tard !!! .
Vam aprendre moltes coses interessants com :
La maleta màgica era una maleta que quan tu l’agafaves i la posaves dreta sense que tu fessis res es girava. Això ho fan servir els vaixells quan hi ha mar grossa per no enfonsar-se.
Un altre era el tren bala. Us preguntareu com pot anar tant ràpid ???? , la via estava feta de imants i quan posaven el tren sobre la via no es movia , però quan li posaven un líquid super fred dons li trèiem el cartró i flotava a l’aire i es movia molt ràpid´. Encara que el possessin cap per avall flotava i no es queia.
Encara i havia molts més experiments…
ANDREA I SHEILA
Anem a la universitat a explicar com aprenem
Van demanar a la Carme si podia anar a explicar com aprenem nosaltres a unes trobades de mestres. Ella ens va dir que ens semblava si ho preparaven tota la classe i uns voluntaris anaven un explicar-ho.
Els voluntaris van ser la Tiyoveh, la Sheila, l’Andrea, l’Oscar, el Jan, la Carla i la Laia.
Per preparar-ho, el primer que vam fer es una pluja d’idees de tot el que nosaltres pensem que fem per aprendre. Per començar cadascú ho va escriure al seu paper i després en vam parlar entre tots.
Ja teniem una llarga llista d’idees barrejades i haviem d’organtizar-ho. La Maria d’anglès ens va donar una molt bona ideea. Què agrupessim les paraules per grups com pensar, aprendre …. i així ho vam fer.
Després vam posar alguns exemples del que fem a l’aula perquè s’entengués millor el que voliem dir.
Per fer-ho millor vam assajar explicant-ho a pares i mestres … tots ens van donar idees per millorar la nostra manera de parlar amb públic.
Estem molt orgullosos de com ens va sortir.
Sheila, Andrea i Carme
Nevada a Rellinars
El dilluns dia 8 de març va nevar a Rellinars, a la nit ja va deixar de nevar.
Hi havia 35 cm de neu.
Tan dilluns com dimarts ens vam quedar sense escola per la neu.
La carretera estava tallada i els mestres no podien arribar
El dimecres 10 de març ja és va arreglar tot i vam poder tornar a l’escola.
Sheila i Andrea
Si el terratrèmol de Xile és més fort que el d’Haití , com es que hi ha menys morts ?
Hem investigat en petits grups i després ho hem posat en comú tota la classe .Hem trobat unes possibles causes:
Algunes semblances i diferències:
Habitants : Haití : 10.033.000 Xile : 17.000.000
A Haití hi ha menys habitants que a Xile, però en canvi Xile és molt més gran.
Creiem que hi pot tenir a veure la densitat de població.
La profunditat del terratrèmol
Profunditat : Haití : 15 km Xile : 35 km
Va passar amb més profunditat el de Xile i sabem que quan menys profund més es nota i mes destrosses causa.
Creim que pot tenir-hi a veure la profunditat
Economia.
Xile. Cases més fortes que a Haití i pais més ric. Més ben preparat.
Geografia: Haití es una illa petita i pot causar més destroses
Les forces de les plaques tectòniques:
Hem estat mirant les plaques i les presions que reben i ens ha semblat que les d’Haití poden ser més de xoc i a Xile de fregaments.
Si el terratrèmol de Xile és mes fort que el d’Haití, com és que ha causat menys morts?
Ens hem fet aquesta pregunta a la classe.
Per respondre-la hem utilitzat: diaris, mapes, simuladors de terratrèmols, fotos, altres informacions i tot el que ja sabiem.
Hem fet grups i ho estem posat en comú.
Quan ho hagem acabat ja us explicarem quines causes hem trobat nosaltres. Si en sabeu d’altres o no esteu d’acord amb alguna ens ho podeu dir.
Experiment de l’ou
Un dia vam dir que pasaria si posavem un ou amb vinagre.
La Carme va dir que ho podiem investigar a casa.
Alguns ho vàrem investigar, i vam descobrir:
– Quan el poses al vinagre surten bombolles
– Que al cap de dos dies no tenia la closca.
– Que quan ja no tenia closca votava.
– L’Unay ho va provar amb un ou de guatlla, i botava molt,
– Ara estem buscant un ou d’estruç, per veure que pasa ja que creiem que bota més i mes alt sense trencar-se quan l’ou és més petit.
Raul i Unay
La classe dels grans preocupada per Haití.
A Haití ara tenen molts problemes i malalties però la situació ja es molt dolenta de fa molt temps. Perquè:
– L’altre gent no ens recordem d’ells. Altres països no fan res per ajudar-los.
– Els manen dictadors.
– Tenen unes crences que no els deixen pensar per ells mateixos.
– Les escoles estan molt malament.
– Hi ha molta corrupciò.
– Tenen molts desastres naturals.
– Nosaltres només ens recordem d’ells quan passen coses tan groses com ara.
A la nostra classe pensem que els altres paisos hem de millorar ajudant-los més però ells també han de cambiar algunes coses com:
– No ser tan masclistes.
– Tenir millors escoles.
– Aprendre a ser més democràtics.
– A fer fora els que els roben
– Que no facin tant cas de la religió
Però mentre no ho consigueixin nosaltres hem de fer tot el possible per ajudar-los.
Ara ens necessiten.
Editors: Jan, Laia, Mireia i Âlex Muñoz
I tots els de la classe dels Grans: Paula, Unay, Tiyoveh, Lídia, Àlex Pérez, Arnau, Carla. Raúl, Sheila, Mónica, Andrea, Òscar,i Hugo.
Haití
A la classe volem ajudar als d’Haití.
Vam parlar del terratrèmol d’Haití i vam pensar que podeim fer un minut de siènci pel que havia passat.
Després de parlar-ne una estona vam decidir no fer un minut de silenci perque si eren 200.000 morts havien de fer 200.000 minuts i que hi hauriem d’estar tot el dia i a més No ajudariem en res. Vem pensar que podriem fer coses per ajudar-los.
– Hem fet conferències per explicar el que ha passat.
– Estem fent guardioles perquè hi fiqueu diners.
– Estem fent una paradeta perquè compreu menjar, collerets…
– Estem fent de estatues com les de les Rambles .
Aixi volem ajudar Haiti esperem que colaboreu.
Gràcies.
Raul i Andrea.
Farem una cabana al bosc de l’escola
Des que el curs passat varem començar l’escola al nou edifici varem pensar que seria una bona idea fer una cabana al pati per poder-hi jugar.
El curs passat vam fer maquetes per decidir quina forma havia de tenir la nostre cabana i també varem investigar el terreny per saber on la podríem posar.
Aquest curs, tenint en compte el projecte més votat, hem començat a pensar en com la farem. Per dissenyar-la com a verdaders “arquitectes” comptem amb l’ajuda del Roger que ve a ajudar-nos un cop a la setmana.
Què hem fet aquest primer trimestre:
– Entendre que són els plànols d’un edifici i com es llegeixen.
– Quans plànols diferents es necessiten per fer l’estudi d’una casa o cabana i de que informa cadascun d’ells.
– Pensar diferents tipus de materials que ens poden ajudar a fer el nostre projecte i quines avantatges i inconvenients tenen cadascun d’ells.
– Mesurar el terreny
– Començar a investigar com haurem de fer el pressupost.
– …….
Obrirem una pàgina especial per la nostra cabana.