CAMINADA, BICICLETADA I ESPORT PER ACABAR EL 2n TRIMESTRE

Avui 22 de març, últim dia del 2n trimestre, sota el lema “ESPORT, ESFORÇ I SALUT “ els nens i nenes de l’escola acompanyats de les mestres i d’alguns pares i mares, hem sortit de l’escola per gaudir d’una fantàstica caminada i bicicletada.

Amb els objectius de fer esport, adquirir hàbits saludables, conèixer el nostre entorn, respectar el medi ambient i fomentar els valors com el respecte i l’esforç, els alumnes més petits (fins a 2n) han fet una llarga caminada i, els més grans, s’han organitzat amb quatre grups on cada grup ha seguit una ruta amb bicicleta segons diferents nivells de dificultat.

Tots els excursionistes i els ciclistes ens hem trobat a St.Sebastià per esmorzar i recuperar forces per iniciar la tornada a l’escola.

Un fantàstic matí on tots nosaltres hem après que el més important no és competir sinó ajudar-nos els uns als altres per aconseguir un mateix objectiu i que, amb esforç es podem aconseguir tot allò que ens proposem.


A la tarda, hem organitzat una gimcana esportiva al Pavelló on els nens i nenes distribuits en cinc grups (Ed.Infantil, Cicle Inicial, Cicle Mitjà, cinquè i sisè) han pensat i assajat diferents exercicis gimnàstics amb el material del qual disposaven, cada grup tenia un material diferent.

Després, han pogut fer una exhibició de les seves habilitats davant dels altres nens i nenes de l’escola resultant una experiència esportiva molt enriquidora tan pels grans com pels més petits de l’escola.

Gràcies a tots els que heu fet possible aquest fantàstic dia dedicat a l’esport i a totes les famílies que ens heu volgut acompanyar.

Publicat dins de activitats, Esport, famílies, general, Lluçanès, poble, Projectes, salut, sortides, Valors | 3 comentaris

ESTRETA COL·LABORACIÓ AMB LES FAMÍLIES

La participació i la col·laboració de les famílies en la vida escolar és important ja que ens enriqueix mútuament i ens ajuda a assolir els nostres objectius.

A Cicle Incial hem comptat amb una estreta col·laboració de molts familiars que ens han ajudat a treballar el tema dels oficis ensenyant-nos la seva feina de manera directa i molt pràctica (cliqueu AQUÍ per accedir a l’article). Per aquest motiu, des de l’escola, els hi hem volgut agrair la seva tasca per mitjà d’aquesta targeta.

Des d’aquest bloc també volem donar les gràcies a totes les famílies pel suport que esteu donant a la nostra escola ajudant a portar a terme molts dels projectes programats.

Publicat dins de activitats, famílies, Projectes | Deixa un comentari

PASSEGEM JUNTS APRENENT ELS OFICIS

El divendres 15 de març els nens i nenes de P5, 1r i 2n de l’escola van participar en una nova edició del programa “PASSEGEM JUNTS” del Consorci que va comptar amb la col·laboració de CXEspai i l’Ajuntament de Prats.

Aquestes passejades s’organitzen amb l’objectiu de fomentar les relacions intergeneracionals i els hàbits saludales.

Així doncs, a les 9 del matí vam sortir de l’escola un bon grup de nens i nenes acompanyats de les mestres i avis i àvies dels mateixos alumnes per iniciar un recorregut que ens havia de portar a conèixer diferents oficis:  ferrer, comerciant d’animals, puntaires, bugaderes, rellotger i l’ofici artesanal de fer mató.

Durant el recorregut ens van acompanyar la Gemma Gallorte, dinamitzadora de la gent gran del Lluçanès juntament amb en Jordi Amblàs i en Ramon Badia que són els que van pensar el recorregut i els oficis que podríem explicar i van buscar els col·labodors/es: Dolors Plans, Pere Bernat, Josep Cruells, Mercè Perarnau, Rafel Cirera, Maria Mill i el grup de Puntaires de Prats.

L’activitat, que va durar tot el matí, va ser tot un èxit ja que els nens i nenes van aprendre molt de totes aquelles persones que van anar trobant pel recorregut amb la millor companyia possible: els nostres avis i àvies! Un matí per recordar! MOLTES GRÀCIES A TOTS!

Publicat dins de activitats, alumnes, famílies, Lluçanès, poble, Valors | Deixa un comentari

SATISFACCIÓ PER L’INICI DE LA JORNADA DE PORTES OBERTES

Avui diumenge 10 de març amb companyia de totes les famílies que ens heu volgut visitar i acompanyar hem recorregut tots els espais de l’escola i hem pogut gaudir d’una explicació i una projecció de fotografies del dia a dia a l’aula de P3 i dels projectes que guien el projecte educatiu del nostre centre.

Des de l’escola us volem mostrar el nostre agraïment esperant que la vostra visita us hagi satisfet tan a vosaltres com als vostres fills/es.

Demà dia 11 de març a les 4 de la tarda continuen les explicacions del projecte educatiu i durant tota la setmana de l’11 al 15 de març les portes de l’escola estaran obertes a tothom qui desitgi conèixer l’escola i el seu funcionament.

A les fotografies podeu veure uns moments de la jornada d’avui i els dibuixos que els nens i nenes han volgut “regalar” a l’escola.

Publicat dins de activitats, general, gestió i organització, poble, professorat | 1 comentari

PARTICIPEM AL CONCURS D’ANGLÈS “THE FONIX”

Ja portem uns quants anys que la nostra escola participa al concurs d’anglès “THE FONIX”.

En aquesta edició les representants de l’escola al concurs han estat la Laia de sisè i la Marina de cinquè que es van desplaçar fins a Barcelona, juntament amb la seva família i la mestra d’anglès,  per viure una fantàstica experiència i aprendre moltíssim juntament amb nens i nenes d’altres escoles.

Els resultats del concurs es faran públics durant el mes d’abril però el més important és participar i gaudir d’aquesta oportunitat.

Publicat dins de activitats, alumnes, concursos, famílies | 3 comentaris

PREINSCRIPCIONS CURS 2013-2014

Període de preinscripcions: de l’11 al 22 de març de 2013.
Jornada de portes obertes: de l’11 al 15 de març.
Visita guiada i presentació del Projecte Educatiu: diumenge 10 de març a les 12 del migdia i dilluns 11 de març a les 4 de la tarda.

US ESPEREM!

TRÍPTIC INFORMATIU DE L’ESCOLA:

Publicat dins de activitats, general, poble, Projectes | 2 comentaris

ACTIVITAT MATEMÀTICA INTERNIVELLS

Aprofitant que els nens i nenes de segon estan treballant els Euros i que, des de sisè, treballen els percentatges, s’ha aprofitat per fer una activitat conjunta i així poder aplicar tots aquells conceptes treballat a l’aula.

Els alumnes de sisè tenien una botiga i, per tant, ens hem reunit tots a la seva aula i hem après els uns dels altres per mitjà del treball cooperatiu.

Publicat dins de activitats, alumnes | Deixa un comentari

ELS OFICIS A CICLE INICIAL

A Cicle Inicial, aquest curs, estem treballant els oficis i hem convidat els nostres familiars perquè ens expliquin la seva feina.

OPERADOR DE CÀMERA

El 14 de febrer va venir el pare de la Mireia Prats, l’Albert, que és operador de càmera. L’Albert habitualment fa retransmissions esportives, però també ha gravat sèries de televisió.

Primer, ens va explicar la situació de les càmeres durant una retransmissió: fixes, sobre una grua, l’helicòpter… i després tot el procés que es fa perquè arribin les imatges a la nostra televisió.

Ens va explicar que la seva feina és una tasca d’equip on tothom té una funció important.

També ens va ensenyar dos vídeos fets pel seu equip: un d’una carrera de motos i un altre de camells.

Vam estar molt contents i vam aprendre moltes coses. L’estona va passar volant!

ARQUITECTE TÈCNIC

El dimarts 19 de febrer, ens va visitar en David Llop, pare d’en Sergi de segon, i ens va explicar el seu ofici. A través d’una presentació de diapositives vam poder veure tot el procés d’edificació d’un edifici, des dels plànols fins l’obra final. També va portar les eines que utilitza: escalímetre, mesurador de làser, plànols…

Ens va dir que una de les seves tasques era fer el seguiment a l’obra amb el casc i les sabates de seguretat per tal de comprovar que es construeix segons el projecte.

També ens va passar un vídeo del procés de construcció d’una casa i va destacar que és un treball en equip, ja que hi ha els arquitectes, enginyers, delineants, paletes…

INFERMERA

El mateix dia, la Rosa Cirera, mare d’en Sergi, també ens va explicar la seva feina. La Rosa ajuda a les persones perquè no es posin malaltes però també fa que les que estan malaltes no empitjorin. Una altra de les seves tasques és fer el control del nen sa (talla, pes, vacunes i prevenció d’accidents).

Normalment, treballa en un consultori i les guàrdies les fa en un hospital.  Ens va portar  un maletí amb tots els estris que utilitza: xeringues, gasses, venes, desinfectant, esmarc, fonendoscopi, aparell de pressió, pinces, fil de cosir, tisores, depressor…

Al consultori porta una bata blanca i, a l’hospital, porta tota la roba blanca.

També és una feina d’equip.

PASTISSER

El dia 21 de febrer, al matí, vam anar a veure els avis de l’Eric Girvent, a la pastisseria del poble. En Manel i l’Antònia ens van explicar la seva feina. Vam entrar a l’obrador i en Manel ens va ensenyar com es fan els imperials, els cignes, els Sant Jordi, els bracets, el braç de gitano (de trufa, de nata i de crema)… Un cop preparats els pastissos els posaven a la nevera de la botiga perquè l’Antònia els vengués.

Ens va ensenyar com funcionava el forn, la batedora, la mànega pastissera… i la manera de decorar els pastissos, cadascun d’una forma diferent.

Ens van fer un pastís i ens el vam emportar a l’escola per berenar. Era de nata i decorat amb flors.

A la tarda, va venir en Sergi Tarrés, cosí de la Núria i la Maria Prat de primer. En Sergi ha estudiat dos anys a l’escola d’hosteleria d’Osona per conèixer l’ofici de pastisser i va fer les pràctiques a Cal Girvent.

Va portar una batedora elèctrica i un maletí amb totes les eines necessàries que va fer servir per elaborar magdalenes.

Entre tots el vam anar ajudant a tirar els ingredients, barrejar-los i omplir els motllos de les magdalenes. Portava la bata, el davantal i el barret de pastisser.

Va ser un dijous realment dolç!

ZOÒLEGS

El dilluns 25 van venir a l’escola la Núria i l’Oriol, els pares de la Clara. Són zoòlegs i la seva feina consinsteix en la protecció i estudi dels animals del riu, protecció dels animals del bosc i acullen ocells que s’han ferit i un cop recuperats no poden tornar a la natura. També fan educació ambiental i es pot anar a visitar la seva casa, Camadoca.
Treballen molt per protegir la població autòctona de la Riera de Merlès, que estan en perill d’extinció: les nàiades, el cranc autòcton, la tortuga… També crien aquestes espècies al centre per desprès alliberar-les a la natura.
Van ensenyar-nos el material que fan servir per portar a terme les seves funcions:
– peu de rei per mesurar
– Guants
– Trampes per agafar els crancs invasors.
– Trampes per agafar visons.
– Botes molt altes per posar-se dins de l’aigua.
– Lupa per mirar el fons del riu.
– Salabret.
– Anelles per anellar els ocells.
– Xeringues per donar menjar als ocells.
– Pinces per donar menjar
– Frontals
– Material per analitzar l’estat de l’aigua…
Ens portaren animals vius del centre per poder-los observar: un esquirol, un xoriguer i un guacamai. Després, al pati, amb els nens i nenes d’educació infantil alliberarem verdums que els havien arribat a Camadoca i ja podien tornar a viure en llibertat.
Ens van donar un consell molt important: Hem de ser responsables dels animals de companyia que ens comprometem a tenir.
També ens van desitjar que l’ofici que triem nosaltres ens agrada tan a nosaltres com a ells els agrada el seu!

COSIDORA

El dimecres vam anar a visitar el taller de confecció dels avis de l’Ona, en Josep i la Dolors.
El Gabi, el pare de l’Ona, ens va explicar tot el procés per fer una bata. Primer els arriba la roba tallada per peces. Aquestes peces passen al taller i cada treballadora en fa una part.
Primer es fan les pinces i es posen les butxaques, una altra màquina cus les mànigues, desprès es fa la vora i el biaix, s’ajunten les peces d’una banda i l’altra, finalment es fan els traus i es cusen els botons.

Ens van deixar provar la màquina de cosir botons i l’Ona ens va ensenyar que les màquines son elèctriques però s’engeguen i es paren amb un pedal. Cada treballadora te la seva màquina i la seva feina específica.

Una vegada acabada la bata, es plega i es posa en unes caixes perquè ho recullin i ho portin al lloc on els han encarregat la feina, ara fan unes 500 bates al dia, però n’havien arribat a fer 2000!

Vam poder veure la importància que te cada treballadora a l’hora de fer la feina per tal que quedi una bata ben feta al final.

FORMATGERA

Dijous 28 continuem amb les visites a l’escola. Ha vingut la Mercè, la tieta de la Maria i la Núria, que treballa en una formatgeria. Ens ha anat explicant la seva feina mentre ens ensenyava com es fa el mató i com van vestits a la formatgeria: porten tota la roba blanca: samarreta, davantal, pantalons, guants, gorro i botes.
Desprès començarem a fer el mató. Primer hem escalfat la llet pasteuritzada de cabra fins a 40º. Un cop calenta hi hem tirat unes gotes de clorur calci, perquè la llet pugui tenir els minerals que ha perdut amb la cocció, i unes gotes de quall, que converteix la llet en formatge o mató. El quall es treu de l’estómac dels ruminats.
Al cap de 20 minuts començarem a tallar quallada per fer-ne trossets petits. Ho deixarem reposar una estona i després ens el menjarem, alguns amb sucre i altres sense. També férem un tast de formatge.

LAMPISTA I ELECTRICISTA

Avui dilluns ha vingut el Jordi, el pare de la Jordina de segon. En Jordi és lampista i electricista; això vol dir que fa i repara les instal·lacions d’aigua o electricitat.
Ha començat ensenyant-nos dues eines bàsiques per la seva feina: el telèfon mòbil, per rebre avisos o avisar quan va a treballar a un lloc, i la llibreta per apuntar les feines, el que guanya, què ha de pagar….
Ens ha ensenyat totes les eines que fa servir i que porta molt ben endreçades en diferents bosses.
Primer les que fa servir quan treballa de lampista: tub de coure, que és un material molt net i deixa passar l’aigua sense embrutar-la, tallador, pasta i estany per soldar els tubs de coure, el pic de lloro,…
Després les que fa servir quan treballa d’electricista: el frontal, el comprovador, cable, cinta aïllant, regleta de connexió, tester …
N’hi ha que fa servir per les dues feines. martell,alicates, cinta mètrica,..
Per fer aquesta feina va estudiar formació professional i va anar a fer d’aprenent.
Ens ha donat uns consells que van molt bé per la seva feina, però que també ens serviran per a nosaltres.
– Per treballar no tot són eines per solucionar els problemes: cal fer servir el cap per pensar!
– Cal ser ben ordenat, perquè així no perdem el temps buscant les coses.
– Cal treballar amb bones condicions i amb les eines en bon estat per tenir una bona seguretat.

CARNISSER

Aquest matí, dia 7 de març, hem anat a visitar un carnisser del poble, concretament l’avi de la Paula, el Rossendo Vilà, de ca la Loreto. Ens ha ensenyat com es fa l’especejament d’un porc, el desossament i alguns dels productes que se n’obtenen. Ha remarcat que una carnisseria sempre ha d’estar molt neta i que els que hi treballen es renten les mans moltes vegades. Primerament ens ha mostrat la càmera frigorífica, on es guarda tot el gènere perquè no es faci malbé i també les canals del bestiar que s’han d’especejar. Ens ha explicat que segons la normativa, els carnissers han d’anar vestits de color blanc, amb una bata i un davantal, i també amb una gorra al cap.
Ha tret mitja canal de porc de la càmera frigorífica i l’ha estès damunt la taula metàl·lica. Ha anat explicant les diferents parts que coneixem i que a vegades ens mengem: el llom, les costelles, la cansalada i també els peus, el morro i la pell. Amb aquesta darrera s’hi fan les cotnes, aquelles peces que són tan cruixents i que solen servir d’aperitiu. També hem observat que el porc tenia una marca com de tinta i ens ha dit que era com el seu document d’identitat, perquè tots els animals que van a l’escorxador s’ha de saber d’on venen. Anava molt de pressa i tenia una gran facilitat per tallar, i això era perquè des que tenia vint-i-cinc anys que ho fa. Feia servir diferents ganivets segons la peça, uns de petits, uns de grossos i altres de més punxeguts o més plans. Finalment ha triat uns trossos de carn i els ha posat a la màquina d’on ha sortit la carn picada per a fer botifarra. Ens ha explicat les mesures de sal i pebre que calien segons la quantitat i ho ha barrejat tot a la pastera. És una màquina que es posa en marxa quan la tapes i així s’evita que hi hagi accidents mentre treballes. Una vegada ben barrejada l’ha posat a la màquina d’embotir, ha preparat els budells per cargolar-los al tub i engegant aquesta màquina amb el genoll anava embotint la botifarra a metres. Tot seguit l’ha tallada a trossos més petits i l’ha lligada pels dos caps amb un cordillet. I ens en ha regalat una a cadascun!

Properament, ens visitaran altres familiars i coneixerem altres oficis interessants. Us els mostrarem en aquest mateix espai.

Publicat dins de activitats, famílies, poble, Visites | 14 comentaris

LES PARTS DEL COS A PSICOMOTRICITAT

A Educació Infantil, des de l’àrea de psicomotricitat, portem uns quants dies treballant les parts del cos.

Avui, però, els nens i nenes ho han fet d’una manera diferent: més manipulativa i imaginativa.

Per grups, han aprofitat tot tipus de materials per reproduir la figura humana, amb totes les parts que ells recordaven haver treballat.

Com que van treballar alguns ossos principals, en les seves creacions també hi han aparegut les costelles, el fèmur, el crani, la clavícula i la columna vertebral.
Han treballat molt, han après i s’ho han passat molt bé!

Publicat dins de activitats, alumnes, Esport | Deixa un comentari

TEMPS DE CARNAVAL

Avui, dijous llarder o dijous gras és el primer dia de Carnaval, aquest temps de gresca que s’allargarà fins el dimecres de cendra.

Per aquest motiu el Rei Carnestoltes va arribar ahir a la nostra escola i al llarg de tots aquests dies ens donarà diferents ordres per capgirar una mica l’ordre establert.

Hem hagut de venir amb una flor de gran tamany al cap o a qualsevol altre part del cos, demà divendres caldrà portar un bigoti que faci patxoca, dilluns un davantal de cuina, dimarts caramels penjats als pantalons (que després ens menjarem), i dimecres amb alguna peça negra o tots vestits de color negre.

El dijous llarder és el dia que se sol sortir a berenar a fora i es mengen botifarres, truita i coca de greixons o llardons.

El dissabte de Carnaval abans es caracteritzava perquè sortien les primeres disfresses al carrer i se celebraven balls de màscares.

El diumenge, el dia més important del Carnaval, surten les desfilades i comparses a algunes poblacions, i actualment hi ha llocs que ja ho fan el dia abans. Aquesta desfilada es coneix amb el nom de rua i destaquen històricament a Catalunya les de Vilanova i la Geltrú, Sitges, Reus i Solsona i des de fa uns anys Torelló. El dimarts de Carnaval també es continua celebrant a moltes d’aquestes poblacions i havia tingut molt èxit el que se celebrava a Sant Feliu Sasserra. Finalment dimecres és el dia triat per l’enterrament del Carnestoltes i sovint llegeix un testament, amb molta gent plorant al seu voltant perquè arriba la Quaresma i cal deixar enrera tota la gresca i la disbauxa.

UNA FLOR BEN GRAN AL CAP O AL COS

UN BIGOTI QUE FACI PATXOCA

UN DAVANTAL DE CUINA

Publicat dins de activitats, festes, general | 5 comentaris