A Cicle Inicial, aquest curs, estem treballant els oficis i hem convidat els nostres familiars perquè ens expliquin la seva feina.
OPERADOR DE CÀMERA
El 14 de febrer va venir el pare de la Mireia Prats, l’Albert, que és operador de càmera. L’Albert habitualment fa retransmissions esportives, però també ha gravat sèries de televisió.
Primer, ens va explicar la situació de les càmeres durant una retransmissió: fixes, sobre una grua, l’helicòpter… i després tot el procés que es fa perquè arribin les imatges a la nostra televisió.
Ens va explicar que la seva feina és una tasca d’equip on tothom té una funció important.
També ens va ensenyar dos vídeos fets pel seu equip: un d’una carrera de motos i un altre de camells.
Vam estar molt contents i vam aprendre moltes coses. L’estona va passar volant!
ARQUITECTE TÈCNIC
El dimarts 19 de febrer, ens va visitar en David Llop, pare d’en Sergi de segon, i ens va explicar el seu ofici. A través d’una presentació de diapositives vam poder veure tot el procés d’edificació d’un edifici, des dels plànols fins l’obra final. També va portar les eines que utilitza: escalímetre, mesurador de làser, plànols…
Ens va dir que una de les seves tasques era fer el seguiment a l’obra amb el casc i les sabates de seguretat per tal de comprovar que es construeix segons el projecte.
També ens va passar un vídeo del procés de construcció d’una casa i va destacar que és un treball en equip, ja que hi ha els arquitectes, enginyers, delineants, paletes…
INFERMERA
El mateix dia, la Rosa Cirera, mare d’en Sergi, també ens va explicar la seva feina. La Rosa ajuda a les persones perquè no es posin malaltes però també fa que les que estan malaltes no empitjorin. Una altra de les seves tasques és fer el control del nen sa (talla, pes, vacunes i prevenció d’accidents).
Normalment, treballa en un consultori i les guàrdies les fa en un hospital. Ens va portar un maletí amb tots els estris que utilitza: xeringues, gasses, venes, desinfectant, esmarc, fonendoscopi, aparell de pressió, pinces, fil de cosir, tisores, depressor…
Al consultori porta una bata blanca i, a l’hospital, porta tota la roba blanca.
També és una feina d’equip.
PASTISSER
El dia 21 de febrer, al matí, vam anar a veure els avis de l’Eric Girvent, a la pastisseria del poble. En Manel i l’Antònia ens van explicar la seva feina. Vam entrar a l’obrador i en Manel ens va ensenyar com es fan els imperials, els cignes, els Sant Jordi, els bracets, el braç de gitano (de trufa, de nata i de crema)… Un cop preparats els pastissos els posaven a la nevera de la botiga perquè l’Antònia els vengués.
Ens va ensenyar com funcionava el forn, la batedora, la mànega pastissera… i la manera de decorar els pastissos, cadascun d’una forma diferent.
Ens van fer un pastís i ens el vam emportar a l’escola per berenar. Era de nata i decorat amb flors.
A la tarda, va venir en Sergi Tarrés, cosí de la Núria i la Maria Prat de primer. En Sergi ha estudiat dos anys a l’escola d’hosteleria d’Osona per conèixer l’ofici de pastisser i va fer les pràctiques a Cal Girvent.
Va portar una batedora elèctrica i un maletí amb totes les eines necessàries que va fer servir per elaborar magdalenes.
Entre tots el vam anar ajudant a tirar els ingredients, barrejar-los i omplir els motllos de les magdalenes. Portava la bata, el davantal i el barret de pastisser.
Va ser un dijous realment dolç!
ZOÒLEGS
El dilluns 25 van venir a l’escola la Núria i l’Oriol, els pares de la Clara. Són zoòlegs i la seva feina consinsteix en la protecció i estudi dels animals del riu, protecció dels animals del bosc i acullen ocells que s’han ferit i un cop recuperats no poden tornar a la natura. També fan educació ambiental i es pot anar a visitar la seva casa, Camadoca.
Treballen molt per protegir la població autòctona de la Riera de Merlès, que estan en perill d’extinció: les nàiades, el cranc autòcton, la tortuga… També crien aquestes espècies al centre per desprès alliberar-les a la natura.
Van ensenyar-nos el material que fan servir per portar a terme les seves funcions:
– peu de rei per mesurar
– Guants
– Trampes per agafar els crancs invasors.
– Trampes per agafar visons.
– Botes molt altes per posar-se dins de l’aigua.
– Lupa per mirar el fons del riu.
– Salabret.
– Anelles per anellar els ocells.
– Xeringues per donar menjar als ocells.
– Pinces per donar menjar
– Frontals
– Material per analitzar l’estat de l’aigua…
Ens portaren animals vius del centre per poder-los observar: un esquirol, un xoriguer i un guacamai. Després, al pati, amb els nens i nenes d’educació infantil alliberarem verdums que els havien arribat a Camadoca i ja podien tornar a viure en llibertat.
Ens van donar un consell molt important: Hem de ser responsables dels animals de companyia que ens comprometem a tenir.
També ens van desitjar que l’ofici que triem nosaltres ens agrada tan a nosaltres com a ells els agrada el seu!
COSIDORA
El dimecres vam anar a visitar el taller de confecció dels avis de l’Ona, en Josep i la Dolors.
El Gabi, el pare de l’Ona, ens va explicar tot el procés per fer una bata. Primer els arriba la roba tallada per peces. Aquestes peces passen al taller i cada treballadora en fa una part.
Primer es fan les pinces i es posen les butxaques, una altra màquina cus les mànigues, desprès es fa la vora i el biaix, s’ajunten les peces d’una banda i l’altra, finalment es fan els traus i es cusen els botons.
Ens van deixar provar la màquina de cosir botons i l’Ona ens va ensenyar que les màquines son elèctriques però s’engeguen i es paren amb un pedal. Cada treballadora te la seva màquina i la seva feina específica.
Una vegada acabada la bata, es plega i es posa en unes caixes perquè ho recullin i ho portin al lloc on els han encarregat la feina, ara fan unes 500 bates al dia, però n’havien arribat a fer 2000!
Vam poder veure la importància que te cada treballadora a l’hora de fer la feina per tal que quedi una bata ben feta al final.
FORMATGERA
Dijous 28 continuem amb les visites a l’escola. Ha vingut la Mercè, la tieta de la Maria i la Núria, que treballa en una formatgeria. Ens ha anat explicant la seva feina mentre ens ensenyava com es fa el mató i com van vestits a la formatgeria: porten tota la roba blanca: samarreta, davantal, pantalons, guants, gorro i botes.
Desprès començarem a fer el mató. Primer hem escalfat la llet pasteuritzada de cabra fins a 40º. Un cop calenta hi hem tirat unes gotes de clorur calci, perquè la llet pugui tenir els minerals que ha perdut amb la cocció, i unes gotes de quall, que converteix la llet en formatge o mató. El quall es treu de l’estómac dels ruminats.
Al cap de 20 minuts començarem a tallar quallada per fer-ne trossets petits. Ho deixarem reposar una estona i després ens el menjarem, alguns amb sucre i altres sense. També férem un tast de formatge.
LAMPISTA I ELECTRICISTA
Avui dilluns ha vingut el Jordi, el pare de la Jordina de segon. En Jordi és lampista i electricista; això vol dir que fa i repara les instal·lacions d’aigua o electricitat.
Ha començat ensenyant-nos dues eines bàsiques per la seva feina: el telèfon mòbil, per rebre avisos o avisar quan va a treballar a un lloc, i la llibreta per apuntar les feines, el que guanya, què ha de pagar….
Ens ha ensenyat totes les eines que fa servir i que porta molt ben endreçades en diferents bosses.
Primer les que fa servir quan treballa de lampista: tub de coure, que és un material molt net i deixa passar l’aigua sense embrutar-la, tallador, pasta i estany per soldar els tubs de coure, el pic de lloro,…
Després les que fa servir quan treballa d’electricista: el frontal, el comprovador, cable, cinta aïllant, regleta de connexió, tester …
N’hi ha que fa servir per les dues feines. martell,alicates, cinta mètrica,..
Per fer aquesta feina va estudiar formació professional i va anar a fer d’aprenent.
Ens ha donat uns consells que van molt bé per la seva feina, però que també ens serviran per a nosaltres.
– Per treballar no tot són eines per solucionar els problemes: cal fer servir el cap per pensar!
– Cal ser ben ordenat, perquè així no perdem el temps buscant les coses.
– Cal treballar amb bones condicions i amb les eines en bon estat per tenir una bona seguretat.
CARNISSER
Aquest matí, dia 7 de març, hem anat a visitar un carnisser del poble, concretament l’avi de la Paula, el Rossendo Vilà, de ca la Loreto. Ens ha ensenyat com es fa l’especejament d’un porc, el desossament i alguns dels productes que se n’obtenen. Ha remarcat que una carnisseria sempre ha d’estar molt neta i que els que hi treballen es renten les mans moltes vegades. Primerament ens ha mostrat la càmera frigorífica, on es guarda tot el gènere perquè no es faci malbé i també les canals del bestiar que s’han d’especejar. Ens ha explicat que segons la normativa, els carnissers han d’anar vestits de color blanc, amb una bata i un davantal, i també amb una gorra al cap.
Ha tret mitja canal de porc de la càmera frigorífica i l’ha estès damunt la taula metàl·lica. Ha anat explicant les diferents parts que coneixem i que a vegades ens mengem: el llom, les costelles, la cansalada i també els peus, el morro i la pell. Amb aquesta darrera s’hi fan les cotnes, aquelles peces que són tan cruixents i que solen servir d’aperitiu. També hem observat que el porc tenia una marca com de tinta i ens ha dit que era com el seu document d’identitat, perquè tots els animals que van a l’escorxador s’ha de saber d’on venen. Anava molt de pressa i tenia una gran facilitat per tallar, i això era perquè des que tenia vint-i-cinc anys que ho fa. Feia servir diferents ganivets segons la peça, uns de petits, uns de grossos i altres de més punxeguts o més plans. Finalment ha triat uns trossos de carn i els ha posat a la màquina d’on ha sortit la carn picada per a fer botifarra. Ens ha explicat les mesures de sal i pebre que calien segons la quantitat i ho ha barrejat tot a la pastera. És una màquina que es posa en marxa quan la tapes i així s’evita que hi hagi accidents mentre treballes. Una vegada ben barrejada l’ha posat a la màquina d’embotir, ha preparat els budells per cargolar-los al tub i engegant aquesta màquina amb el genoll anava embotint la botifarra a metres. Tot seguit l’ha tallada a trossos més petits i l’ha lligada pels dos caps amb un cordillet. I ens en ha regalat una a cadascun!
Properament, ens visitaran altres familiars i coneixerem altres oficis interessants. Us els mostrarem en aquest mateix espai.
Ens va agradar molt que l’Albert vingués a l’escola a explicar el seu ofici i sobretot veure els vídeos de les curses que grava. La cursa dels camells va ser molt divertida.
Esperem que un dia pugui tornar!
Fins aviat,
Els atletes de l’Escola Lluçanès
Segur que ha estat una experiència molt agradable per als nens i per a l’Albert.
Felicitats
Ferran LC
Va ser un plaer de fer aquesta petita xerradeta, vaig veure que tots els nens van sortir de la classe molt contents i jo també vaig estar molt content de fer aquesta xerradeta! La veritat moltes gràcies!
Espero que us hagin agradat les magdalenes, que segur que han sortit boníssimes!!
Moltes gràcies de nou!
Sergi Tarrés
M’ho vaig passar molt bé quan vam anar a la pastisseria i quan vam fer les magdalenes tots junts.
M’ha agradat molt quan vam anar a la pastisseria i quan vam fer magdalenes amb en Sergi Tarrés.
A mi em va agradar molt anar a la pastisseria i veure com es feia un pastís i un Sant Jordi. I també a la tarda fer les magdalenes. Eren molt bones ! 🙂
Quan vem anar al taller de l’Ona, em va agradar molt i em pensava que era més gran però era més petit.
M’agrada molt la feina dels altres i que vinguin familiars a explicar la seva feina.
Fantàstic Sergi Tarrés! Els nens han disfrutat molt!
El meu pare va fer molta gràcia quan va venir i em va agradar molt i els nens van riure i també els hi va agrada molt.
Trobo que aquesta forma de treballar els oficis és molt interessant, propera i divertida. El contacte directe amb els oficis fa que els/les nens/es els comprenguin molt millor.
Però vull destacar com n’és d’important el fet de que les famílies s’impliquin en el projecte. Tenim un gran potencial i el podem posar a l’abast dels nostres fills/es.
Va ser genial veure tota la canalla al taller… la confecció té futur!!!
Una iniciativa que omple a alumnes i a famílies. A les mestres també?
M’ha agradat molt anar a explicar-vos el meu ofici d’electricista o lampista
A les mestres…ens omple de satisfacció veure com els nens i nenes poden aprendre aprofitant l’entorn i la família.
Tenim un gran potencial educatiu al nostre voltant que ens pot ajudar a moltíssim a educar els nostres petits.
Gràcies a tots els pares que us heu ofert per mostrar de manera tan agradable, pràctica i amena el vostre ofici. Segur que els nens i nenes ho recordaran malgrat passin els anys.
Així doncs, la iniciativa també ens omple a nosaltres, i molt!!!
Em va agradar molt anar a la botiga dels avis i que
l’avi expliques als meus amics com es fan les botifarres i que ens en regales una per sopar. Paula
Ens va agradar molt poder ensenyar el nostre ofici a tota aquesta canalla i participar en el projecte. Moltes gràcies, Sendu i Loreto.