![]() |
RIE-ESO | ||||
Quadern de treball
|
Full d’organització de sortida
|
Propostes act. prèvies i posteriors
|
Lloc de trobada
|
|
Codi activitat
|
Àmbit curricular: Ciències experimentals
Lloc on es realitza: Camp d’Aprenentatge i riera de Vallvidrera
Nivell educatiu: ESO
Estacionalitat: Tot l’any
Objectius: Realitzar un estudi comparatiu entre dos trams de riera de característiques diferents.
Reconèixer els elements biòtics i abiòtics de l’ecosistema.
Competències bàsiques que més potencia:
- Àmbit cientificotecnològic:
- Competència 2. Identificar i caracteritzar els sistemes biològics i geològics des de la perspectiva dels models, per comunicar i predir el comportament dels fenòmens naturals
- Competència 4. Identificar i resoldre problemes científics suscep-tibles de ser investigats en l’àmbit escolar, que impliquin el disseny, la realització i la comunicació d’investigacions experimentals.
- Competència 7. Utilitzar objectes tecnològics de la vida quoti-diana amb el coneixement bàsic del seu funcionament, manteniment i accions a fer per minimitzar els riscos en la manipulació i en l’impacte mediambiental.
- Competència 11. Adoptar mesures amb criteris científics que evitin o minimitzin els impactes mediambientals derivats de la intervenció humana.
- Competència 12. Adoptar mesures de prevenció i hàbits saludables a nivell individual i social fonamentades en el coneixement de les estratègies de detecció i resposta del cos humà.
- Àmbit digital
- Competència 2. Utilitzar les aplicacions de tractament de dades numèriques per a la producció de documents digitals.
- Àmbit matemàtic
- Competència 2. Emprar conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes.
- Àmbit cultura i valors
- Competència 9. Analitzar críticament l’entorn natural des de la perspectiva ètica, individualment i de manera col·lectiva.
Tipus d’activitat: Treball de camp / laboratori
Descripció: Activitat d’ecologia de camp en la qual s’estudien dos trams diferents de la riera: zona d’aigües ràpides i zona d’aigües lentes.
Mesura de paràmetres físico-químics de l’aigua (temperatura, velocitat, cabal…).
Observació i descripció de vegetals autòctons (dins l’aigua) i dels vegetals que aporten material al·lòcton (viuen a la riba).
Recol·lecció controlada de mostres de macroinvertebrats de la riera: observació descripció i identificació.
Determinació aproximada de la qualitat de l’aigua.
Elaboració de taules, resums i conclusions.
Material: Quadern de treball.
Estris de treball de camp: xarxes de recol·lecció, pots, termòmetres..
Estris de laboratori: lupes binoculars, safates, plaques de Petri…
Fitxes de suport (classificació animals, fitxes descriptives…)
Programari: “cabalsec”
Durada: Mitja jornada
Desplaçament: Recorregut a peu (30 min)