Introducció al projecte

La Memòria dels Brigadistes és un projecte en el que han participat l’Ins Ramon Turró de Malgrat i l’IE Lloret de Mar, a més de la Nowra High School d’Austràlia. És un projecte interdisciplinar, en el que a més de socials hi han col·laborat llengua catalana, castellana, anglès i visual i plàstica, i s’ha dut a terme durant el curs 2017-2018.

1r TRIMESTRE:

Introducció al concepte de Memòria Històrica amb exemples d’altres països i anàlisi de la situació a Espanya.

2n TRIMESTRE:

Actvitat 1. Tenim Memòria? Els alumnes en grups cooperatius han investigat la història d’un avi/àvia/besavi/besàvia i la van posar en comú en un power point en el que explicaven a més del que havien trobat, amb fotografies, documents i situació en el context històric, les coincidències i diferències.

1ª Jornada de Memòria Històrica: els alumnes de Malgrat i Lloret es van trobar per posar en comú els treballs i fer una reflexió sobre els silencis i la recuperació de la memòria familiar.

3r TRIMESTRE:

Activitat 2: Reconstrucció de la història del Ciudad de Barcelona. Cada grup d’alumnes va rebre una carpeta amb fotografies i documents de la història del vaixell Ciudad de Barcelona, que va ser torpedinat davant de Lloret sense èxit i enfonsat finalment davant de Malgrat. Transportava prop de 300 brigadistes internacionals que venien des de Marsella a lluitar a la Guerra Civil. Els alumnes van escriure la seva versió del que els semblava que havia passat com si fossin historiadors i després es va comparar amb la història real.

Activitat 3: Memòria dels Brigadistes. Cada grup va rebre una fotografia i el nom d’un dels brigadistes que anava al vaixell, buscant informació al SIDBRINT i a ALBA archives, van reconstruir la seva història i van fer un video on també explicaven el context història i què van ser les Brigades.

2ona Trobada de Memòria Històrica: es van tornar a trobar els alumnes de Malgrat i Lloret per veure els millors vídeos i fer una gimcana històrica pels escenaris de l’enfonsament del vaixell. Uns dies abans també van tenir l’oportunitat de escoltar l’escultor Rob MacDonald que està fent un memorial sobre el vaixell. Els mateixos alumnes van fer un taller on van poder provar de picar la pedra d’algunes de les figures que formaran part del memorial.

El recorregut del curs va començar a partir de la memòria més propera i familiar, per després investigar un fet d’història local amb implicacions internacionals que va permetre als alumnes connectar amb un dels períodes més complexes de la nostra història i analitzar quin record queda avui d’aquella lluita dels brigadistes.

En els següents articles podeu trobar informació sobre l’enfonsament del Ciudad de Barcelona i els brigadistes que hi viatjaven. En aquest enllaç podeu consultar el primer dossier d’informació publicat amb motiu del 75è aniversari de l’enfonsament per l’Arxiu de Malgrat de Mar (AMMM): http://www.ajmalgrat.cat/recursos-compartits/arxius/publicacions-de-lajuntament/75-aniversari-de-l-enfonsament-del–ciudad-de-barcelona-.-recull-d-articles-i-de-documents–2012-

 

30 de Maig Segona trobada LLoret- Malgrat

  El  30  de  maig , coincidit  amb  la  data  de  l’enfonsament  del  Ciudad  de  Barcelona, es  va  dur  a  terme  la  segona jornada  de  memòria històrica dins  el  projecte que  alumnes  de  l’ Institut  escola  Lloret  de  Mar  i  l’Institut  Ramon Turró  i  Darder de  Malgrat de  Mar  han  compartit  aquest  any.

 Aquesta  jornada  es  va dividir  en  dues  parts, en  la  primera, es  van projectar  alguns  vídeos  realitzats  pels  alumnes  sobre  els  brigadistes  internacionals  que  viatjaven  en  el  Ciudad  de Barcelona  i  el  seu  context  històric. Els  alumnes  de  4tC  de  l’Institut  escola  de  Lloret  van  explicar  les  caixes que  han  dissenyat  inspirades  en  la  vida  d’aquests  brigadistes.A  continuació la Lorraine  Yeomans, professora  de  la  Nowra High School  d’Austràlia  va  saludar  als  alumnes  i  va  mostrar  la  feina  realitzada  al  seu  centre. Per  acabar  la  primera  part, els  alumnes  van  escoltar en  directe el  testimoni  de  Mark Newman, fill  de  David  Newman   un  dels  brigadistes  que  viatjaven  en  el  vaixell. La  segona  part  de  la  trobada  va  consistir  en  realitzar  una  gimcana  històrica  pels  diferents  escenaris  de  l’enfonsament, realitzar  un  taller  de  gravat  i provar  de  fer  d’escultors.

 

Activitat 2: Què va passar?

Avui sou un grup d’historiadors que heu rebut aquesta carpeta. Està plena de fotografies i documents que expliquen un fet que va passar durant la Guerra Civil. Llegiu els documents, observeu les fotografies i escriviu entre tots els components del grup una redacció de mínim 1 foli d’extensió on expliqueu la vostra versió del que us sembla què va passar segons el que heu deduït després d’haver estudiat els documents. A l’escrit heu de poder respondre als següents punts:

  • Què va passar?
  • Quina data (dia, mes i any)?
  • A on va passar?
  • Hi va haver víctimes? Qui eren? D’on venien?
  • Com van reaccionar les persones que van veure el que estava passant? Què van fer?
  • Explicar el context històric d’aquella època i quina relació té aquest fet amb aquells esdeveniments. Què estava passant a Catalunya en aquells moments? Com relacionaries el que has vist en els documents amb el que estava passant?
  • Opinió personal: coneixeu aquesta història? Us ha sorprès saber que té relació amb el vostre poble? Us queden preguntes per respondre sobre aquest fet històric? Quines? Podeu afegir a la opinió personal altres reflexions que considereu convenients.  

Aquesta redacció serà corregida per el professor/a de ciències socials i de català. Des de socials es valorarà que el grup hagi estat capaç d’entendre i extreure la informació dels diferents documents i ordenar-la per fer una redacció on es resolguin tots els punts proposats. També es valorarà com s’ha relacionat el que s’ha descobert en els documents amb el context històric d’aquell moment que s’ha treballat a classe i les reflexions que el grup n’ha extret. Des de català es valorarà l’estructura, cohesió i ortografia del text. Les dues notes faran mitjana per obtenir la nota final de l’activitat que comptarà un 5% de la nota final de trimestre de cada una de les matèries.

L’ENFONSAMENT DEL CIUDAD DE BARCELONA I LES BRIGADES INTERNACIONALS

L’ENFONSAMENT DEL CIUDAD DE BARCELONA I LES BRIGADES INTERNACIONALS

Activitat 3

A l’activitat 2 heu pogut investigar la història del Ciudad de Barcelona, un vaixell que transportava brigadistes internacionals que venien a ajudar el bàndol republicà durant la Guerra Civil. A la sessió de conclusió també se us ha explicat més informació sobre què eren aquestes brigades i perquè es van organitzar, a la següent activitat us proposem que continueu aprofundint en el tema.

Objectiu:

Cada grup rebreu una fotografia amb el nom d’un dels brigadistes internacionals que viatjava en el Ciudad de Barcelona. Heu de buscar informació sobre aquest brigadista i realitzar un vídeo de mínim 4 minuts màxim 7 minuts en anglès subtitulat en castellà, que expliqui la història d’aquest brigadista i què eren les brigades internacionals.

Com busquem la informació?

Serà difícil que trobeu informació d’algunes d’aquestes persones a la Wikipedia, només alguns hi surten referenciats, però sí que podeu trobar informació sobre ells en aquestes dues bases de dades especialitzades en brigadistes internacionals. En les dues també s’hi inclouen enllaços de llibres i altres documents que us poden ajudar.

La primera d’aquestes bases de dades és SIDBRINT (Sistema de Informació Digital sobre les Brigades Internacionals) creada per la Universitat de Barcelona en la que hi ha dades de prop de 20.000 brigadistes. En aquesta adreça podeu accedir al seu buscador: http://sidbrint.ub.edu/es/search

La segona és la base de dades ALBA (Abraham Lincoln Brigade Archives), l’arxiu de la Brigada Lincoln on van lluitar els brigadistes nord-americans. Hi podeu accedir en aquesta adreça: http://www.alba-valb.org/volunteers/browse

També podeu trobar informació sobre alguns dels brigadistes en aquest dossier elaborat per commemorar el 80è aniversari de l’enfonsament del vaixell:

http://ammm.ajmalgrat.cat/viewer.vm?id=49517&lang=ca&view=hemeroteca

També podeu tornar a revisar la carpeta de documents de l’activitat 2 per si trobeu informació sobre el vostre brigadista.

Què hem d’explicar en el vídeo i com el fem? Punts més importants i pauta de com elaborar el guió.

En el vídeo hauríeu d’explicar:

    • Context històric: situar la història a la Guerra Civil, explicar què eren les Brigades Internacionals, perquè es van formar, quines raons van portar a milers d’homes a venir a ajudar al bàndol republicà.
    • Les dades biogràfiques del vostre brigadista: nom, lloc i data de naixement, quin nivell d’estudis tenia, professió, si es va casar, va tenir fills…

 

  • Quan va venir a lluitar a la Guerra Civil i com va arribar a Marsella on va agafar el Ciudad de Barcelona.

 

  • Què li va passar durant l’enfonsament del Ciudad de Barcelona, si teniu sort i el vostre brigadista ho va deixar per escrit en alguna carta o document el podeu utilitzar.
  • Si va sobreviure a l’enfonsament, heu d’explicar què li va passar després: va tornar al seu país, va lluitar a la guerra..
  • Quan i com va morir.
  • Reflexió/opinió sobre la seva història: què us ha sorprès, què us ha impressionat, penseu que a l’actualitat seria possible un moviment solidari i de lluita com el de les brigades internacionals?…
  • Al final del vídeo, pot ser després dels crèdits, heu de triar un poema en català o castellà d’algun autor que expliqui alguna cosa de la Guerra Civil o l’exili i recitar-lo. El temps que trigueu a recitar el poema no comptabilitzarà en el temps final del vídeo.

GIMCANA: ESCENARIS DE L’ENFONSAMENT DEL CIUDAD DE BARCELONA

GIMCANA: ESCENARIS DE L’ENFONSAMENT DEL CIUDAD DE BARCELONA

 

Bon dia, avui us proposem un recorregut pels escenaris històrics de l’enfonsament del Ciudad de Barcelona. Haureu d’anar tot el grup junt seguint les instruccions i a cada punt històric que arribeu fer la prova que se us indiqui. Normalment les proves seran fer una foto o gravar un vídeo, que si teniu dades haureu de penjar al blog del projecte al moment de fer-los o si no en teniu quan arribeu a casa.

 

És imprescindible que seguiu l’ordre establert i que llegiu bé la informació referent a cada lloc i el que heu de fer. En aquesta adreça podeu consultar el mapa on estan tots els punts on heu d’anar:

1.Lloc de l’enfonsament (platja de Malgrat entre l’estació de tren i la Riera).
Avui fa 81 anys el Ciudad de Barcelona va ser torpedinat per un submarí franquista davant d’aquesta platja. El vaixell va trigar menys de 15 minuts a enfonsar-se. Més de 40 brigadistes van morir ofegats o a conseqüència de l’explosió, la resta gràcies a l’ajuda dels pescadors malgratencs, van aconseguir arribar a la sorra i salvar-se.
Prova: per recordar als brigadistes que van morir aquell dia, aneu fins a la sorra davant del mar i graveu-vos recitant aquest fragment del poema Death by water que el poeta nordamericà Edwin Rolfe va escriure l’agost de 1937 explicant l’enfonsament del vaixell. Heu de recitar una frase en anglès i després la seva traducció en català amb el mar de fons. Death by water   Mort a l’aigua

Nearing land, we heard the cry of gulls and En acostar-nos a terra, vam sentir el crit de les gavines

saw their shadows in sunlight on the topmost deck, vam veure les seves ombres lluminoses a la coberta més alta

or coasting unconcerned on each wavecrest, they rested i com volaven tranquil·les sobre les crestes de les onades

after their scavenging, scudding the ship’s length. descansaven després de la recerca, planaven al voltant del vaixell

 

2.Estació de tren (Plaça Marià Cubí, 1)
Esteu davant l’edifici de l’estació de tren, està igual que l’any 1937, només ha canviat la part de l’interior. El 30 de maig de 1937 a la nit, els brigadistes que havien estat rescatats després de l’enfonsament del Ciudad de Barcelona van venir fins aquí per agafar un tren cap a Barcelona. Un cop allà van dormir una nit al quarter Karl Marx, prop de la Ciutadella,  i ben d’hora al matí van agafar un altre tren cap a València que els portaria a Albacete i d’allà a Tarazona de la Mancha, on estava la base de la XVena Brigada. Aquesta brigada estava integrada pel batalló britànic i el batalló Lincoln format per nord-americans. Poques setmanes després entraren en combat i alguns van morir defensant Belchite o Fuentes de Ebro.
Prova: feu un vídeo on es vegi l’estació i expliqueu aquesta informació de com van agafar el tren els brigadistes i  a on van anar.

 

3. Torre de l’Esquena (carrer de Sant Esteve núm. 13/17)
L’any 1937 aquesta torre modernista pertanyia al senyor Emili Ragull que hi passava els estius amb la seva família. Quan va començar la guerra el Comitè Antifeixista de Malgrat li va requisar la casa i el cotxe, després d’acompanyar-lo a Barcelona, i van instal·lar en aquesta casa la seu del Comitè de Defensa. Quan aquest comitè es va dissoldre s’hi va situar un destacament de l’aviació que es va instal·lar a la població. El dia de l’enfonsament del Ciudad de Barcelona, es va obrir el jardí que en aquella època arribava fins el carrer de darrera per portar-hi alguns dels ferits mentre esperaven que arribessin les ambulàncies de Mataró i que els traslladarien als hospitals per poder ser atesos.
Prova: Fes una foto de la façana de la casa afegint una curta descripció que expliqui perquè va ser utilitzada després de l’enfonsament.  

 

4. Arxiu Municipal (carrer de Mar núm. 63)
Us trobeu al pati de la torre de la Vídua de can Sala una casa modernista que a l’època de la Guerra Civil va ser requisada i hi va viure el metge municipal Dr. Brull, que possiblement va atendre alguns dels ferits el dia de l’enfonsament del Ciudad de Barcelona. Al costat hi ha un edifici més modern que és l’Arxiu Municipal, antigament en aquest espai hi va haver una fabrica i més tard un hotel.
Prova: Entreu a l’Arxiu Municipal on us donaran un document amb preguntes que haureu de contestar i entregar als professors quan acabeu la gimcana i feu-vos una foto on sortiu la majoria de components del grup amb les fotos que us deixaran. La foto la podeu fer dins o al pati de l’arxiu.

 

5. Plaça de l’església (al final del carrer de Mar)
Segons el testimoni d’alguns dels brigadistes que van sobreviure, els van reunir a tots en aquesta plaça i els van demanar qui podia identificar els morts que s’havien aconseguit treure de l’aigua. L’església en aquells moments no era utilitzada com a espai de culte ja que al principi de la guerra havia estat cremada i com que durant el conflicte no es permetia fer missa era utilitzada com a magatzem.
Prova: Observeu la fotografia on es pot veure com durant la guerra també es van despenjar les campanes i van ser carregades en un camió i portades a Barcelona. Per què us sembla que es va fer? Penseu una possible explicació i graveu-vos davant l’església ensenyant on està el campanar i explicant perquè durant la guerra es van treure les campanes.

 

6 i 7. Parc i torre del Castell
Per arribar-hi heu de seguir el carrer Desclapers fins arribar a l’ascensor que hi ha al final, pujar a l’ascensor i ja estareu al parc. Durant la guerra a la torre s’hi va situar una bateria antiaèria per defensar la població d’atacs. També s’hi van construir refugis antiaeris a prop.
Proves:

  • Feu una foto des del costat de l’ascensor on es vegi el tot el poble.
  • Feu-vos un selfie davant de la torre.
  • Busqueu on estaven els refugis antiaeris, actualment estan tancats amb unes portes metàl·liques, i feu una foto quan en trobeu algun.

 

8 i 9 Centre Cívic (carrer del Segre, 1 sortint del parc del castell per la porta de darrera)
Heu arribat al Centre Cívic, heu de preguntar on són les aules de l’escultor Rob MacDonald. A dins trobareu algunes de les escultures que està elaborant pel memorial.
Proves:

  • En Rob us ensenyarà com s’esculpeixen les figures. Feu-vos una foto cada un de vosaltres intentant fer d’escultors.
  • Quan acabeu heu de fer un gravat amb la Lorraine a l’altre aula tal i com ella us indiqui i fer una foto del resultat.  

 

10. Cementiri (avinguda Mediterrània núm. 67)
Es van aconseguir recuperar els cosos de 7 brigadistes morts i el d’un maquinista naval de Premià que treballava al vaixell. Alguns d’ells van ser enterrats en aquest cementiri, però només coneixem la identitat d’un dels brigadistes James Racz i del maquinista naval Jaume Cisa. Actualment les tombes dels brigadistes han desaparegut perquè fa pocs anys es va remodelar el cementiri.
Prova: graveu un petit vídeo on expliqueu la informació sobre els brigadistes enterrats al cementiri de Malgrat.

 

11. Ajuntament (carrer del Carme núm. 30)
Aquest edifici modernista és l’Ajuntament, és el mateix que hi havia l’any 1937 amb algunes modificacions fora i dins. Quan el govern de la Generalitat es va assabentar de l’enfonsament del Ciudad de Barcelona, el president de la Generalitat d’aquella època Lluís Companys, va venir fins a Malgrat per reunir-se amb les autoritats municipals i després anar a veure els brigadistes. Primer de tot va anar a l’Ajuntament i després va anar a veure els voluntaris internacionals per donar-los la benvinguda i oferir-los que si volien tornar als seus països la Generalitat es faria càrrec d’ajudar-los. Com explicava un dels brigadistes, només un d’ells va acceptar l’oferiment, la resta va preferir marxar al cap de poques hores cap a Barcelona i més tard al front.
Prova: Pareu a dues persones que passin pel carrer i pregunteu-los si saben que va passar avui fa 81 anys a Malgrat. Si ho saben demaneu que us ho expliquin. Si no ho saben els hi haureu d’explicar vosaltres. Demaneu-los permís de si podeu gravar un àudio de la seva resposta o de la vostra explicació.    

 

Felicitats!!! Heu acabat totes les proves. Ara heu de tornar al Centre Cultural i ensenyar el mòbil/mòbils en els que heu gravat les proves per demostrar que les heu fet.

Quan arribeu a casa no us oblideu de penjar tots els vídeos i fotografies al bloc del Projecte de Memòria Històrica.

 

Què és la Memòria Històrica

QUÈ ÉS LA MEMÒRIA HISTÒRICA?

Es comprèn com un esforç actual per part de la societat i de les institucions d’un país per recuperar part de la seva història passada que es va ocultar i que posteriorment va ser manipulat per esborrar definitivament les restes de certs grups o fets històrics. Aquest grup de persones o fets històrics que van ser apartats de la història, són normalment sectors de la societat discriminats per diversos factors: religiosos, ideològics, ètnics…

A Espanya i Catalunya fa pocs anys que s’ha començat a recuperar la història de les persones que van perdre la Guerra Civil i van patir repressió durant el Franquisme. Encara avui hi ha molta polèmica i moltes persones i partits polítics que estan en contra de remoure el passat.

La majoria d’esforços els han fet les associacions de víctimes i els darrers anys algunes institucions com el Memorial Democràtic a Catalunya amb projectes com el Banc Audiovisual de Testimonis, per recollir la història oral d’aquella època,  la cerca de persones desaparegudes, el banc d’ADN per identificar els morts de les fosses que s’estan obrint…

Encara queden moltes històries per investigar i recuperar .