El dia 23 de desembre en el institut vam fer aquests tallers: Taller de societat i civisme (La creu roja), la vida sense llibertat (Presons), jocs solidaris (Organitzats per batxillerat), no tinc gana: que menjo? (taller d’alimentació), botiga solidaria, etc.
Entrevista hort
Quins productes utilitzeu a l’hort?
Adob orgànic amb la terra que hi ha.
De qui va ser la idea de fer un hort a l’institut?
De la Cari Garcia dins del departament de la ciència de la naturalesa
Quins cursos fan aquesta optativa?
Segon i tercer només el primer quatrimestre
Des de fa quan que feu l’optativa d’hort?
Des del curs 2013-2014
Quins professors dirigeixen l’optativa?
Només la Cari Garcia
Teniu algun projecte pensar relacionat amb l’hort?
Anar sembrant, recollint, plantant… i tenien pensant plantar arbustos per tot el voltant de l’institut però se surt del pressupost econòmic.
Que valores per puntuar als alumnes que fan l’optativa?
Per una banda la part pràctica, fer un diari de lo que fan i el powerpoint
Quin cost econòmic té l’optativa? I quins beneficis?
Uns 20-30€ com a molt. Els beneficis són que totes les hortalisses se les emporten els alumnes
On compreu el material?
En un viver
Que planteu?
Faves, enciams, cols, escaroles i cebes
Paula Ortega i Safa el Hmidi
Barcelona World Race
La Barcelona World Race és la primera i única regata de volta al món a vela a dos (amb dos tripulants per vaixell) i sense escales. És una circumnavegació amb sortida i arribada a Barcelona, en la qual l’ajuda externa està permesa encara que sotmesa a unes normes que la penalitza. És un repte esportiu i una aventura oceànica que posa a prova els límits humans.

La Barcelona World Race es disputa a bord dels vaixells IMOCA 60, que estan especialment dissenyats per a la navegació oceànica en solitari o en doble.

El recorregut de la Barcelona World Race és de Barcelona a Barcelona deixant els caps de Bona Esperança, Leeuwin i Hornos per babord i l’Antàrtida per estribord.
Emiliano Rodriguez
Carnaval
El Carnaval és una celebració que pertany al calendari lunar. Per aquest motiu, és una festa mòbil que se celebra set setmanes després de la primera lluna plena passat el solstici d’hivern. Però el carnaval s’ha d’emmarcar dins un cicle sencer amb sentit propi, el cicle que precedeix la quaresma. Per tant, des d’aquesta altra perspectiva, per situar el carnaval en el calendari hem de buscar la primera lluna plena posterior a l’equinocci de primavera .
El diumenge següent és i el diumenge de pasque na anterior és diumenge de rams . A partir d’aquest últim comptem quaranta dies enrere i arribem al dimecres de cendres, el primer dia de la quaresma i l’últim del carnaval. El dijous anterior és l’inici tradicional de la setmana de carnaval o Dijous Gras. D’aquesta manera, el Dimecres de Cendra es mourà entre els dies 4 de febrer i 10 de març, i el dijous gras oscil·larà entre el 29 de gener i el 4 de març.
En la vella societat rural, fortament estructurada pel cristianisme, el temps de Carnestoltes oferia, mascarades rituals d’arrel pagana i un lapse de permissivitat que s’oposava a la repressió dels instints i la severa formalitat litúrgica de la quaresma. Actualment el Carnaval s’ha convertit en una festa popular de caràcter lúdic al voltant del rei carnastoltes.

Històricament han destacat diferents Carnavals arreu de catalunya diferenciats per les seves particularitats, com els de barcelona, el de sitge, i tarragona en el vessant més brasilera i el de vilanova i geldru i solsona com a tradicionals.
Y()nj13 L0()
XERRADA DELS MOSSOS D’ESQUADRA
El passat 8 de gener van venir al nostre centre els mossos d’esquadra a fer-nos una xerrada sobre el civisme. Ens van parlar sobre el nostre comportament al carrer, sobre els danys que podíem causar i la multa o condemna que ens podria caure. A més ens van explicar que per trencar objectes com bancs o gronxadors, hauríem de pagar una multa de 300 euros i el reparar l‘objecte o comprar-ne un nou.
També ens van parlar de drogues i alcohol. Ens van explicar el que podria pasar si ens veien fent “botellon” o si ens enxampen amb qualsevol tipus de droga.
I sobre les xarxes socials, que no hauríem de passar imatges íntimes per la xarxa, ja que es podria difondre per tot el món o anar en compte amb la gent que es fa passar per altres a Internet.

S3RGIO NIKOLAF
Aniversaris gener
Els alumnes de l’optariva de “La Revista” voliem felicitar a les persones que cumpleixen anys al gener:
Joaquin Barcelona, Oscar Bornes Guirao, Ilias Hamido Mohamed, Imane Rouba, Marc Calleja Corzo, Leonor Carbajo Vega, Omar El Yamani-Hbil Ben-Allal, Alicia Cañete Hernandez, Clara Luque Salcedo, Andres Aristizabal Amortegui, Kadijatou Gassama, Ariadna Carmona Gubau, Yousra El Gdari, Pedro Eduardo Cabada Cardenas, Marcos García Montilla, Yanina Martinez Fuentes, Víctor Avalos Julià, Mohamed El Aboudi Otman, Javier López Pachón, Guillermo Torrejón Albarracín, Kana Lin, Sergi Codina Armengol, Sanu Dansokho, Mohamed El Kouraichi Anzaoui, Daniel García García, Alberto Quijorna Pérez, Youness Chliouet i Bianca Logrosan Gonzalez.
Houda el harrak i Ingrid Jimenez
La Coral
Els alumnes de segon d’ESO poden fer una matèria optativa de música que consisteix en la coral de l’Institut Laia l’Arquera. Aproximadament són un grup de vint alumnes dirigits pel professor de música Viscen Bolart.
‘’ Jo, de sempre he considerat el cant una eina molt important per a treballar la música. És per això que per a mi és fonamental que els alumnes de primer cantin’’.
Com et va sorgir la idea de fer una Coral?
La idea de treballar el cant coral va sorgir de la necessitat que la música fos més vivencial, que per fer un conjunt instrumental Orff (xilòfons, metalòfons …) calia un pressupost molt alt del qual no disposàvem, però el cant el canvi està a l’abast de tothom, ja que l’instrument el portem cada un de nosaltres (i no costa ni un duro).
Quin nom té la coral?
La coral en aquest moment no té nom, però preferim que la gent d’altres corals ens anomenin la coral de l’institut Laia l’Arequera.
Aquest any tornaràs a participar a la trobada de Corals?
Aquest any la coral de l’Institut Laia l’Arquera tornarà a participar a la trobada de corals amb els alumnes de 1r d’ESO i potser també amb la col·laboració d’alguns alumnes de 2n d’ESO.
Quina experiència recordes del teu primer any que vas fer una coral?
El Vicenç en puntualitza:
Els primers anys cantàvem dins l’horari de classe, però pel fet de ser més eficient, vaig pensar amb la possibilitat d’ajuntar grups ja que al ser més nombrosos , els alumnes que no els agrada massa cantar o que tenen algun problema d’afinació o d’actitud. Com podeu entendre, per mi, és més problemàtic controlar un grup de 50/70 alumnes que un de 25, però els resultats valen l’esforç.
Ara fa uns 5 cursos, vaig iniciar aquestes agrupacions. El resultat va ser tant bo que vàrem fer un concert pels pares i mares coincidint amb Sant Jordi.
Quina impressió has tingut quan els alumnes de segon (els actuals alumnes de tercer) també han volgut participar a la coral i ajudar en tot?
He tingut una impressió fantàstica, vaig estar molt content. L’any passat ens vam apuntar per segona vegada a la trobada, vaig veure que només variaven 2 cançons respecte a la trobada anterior, i ja que els alumnes que feien 2n ho havien fet molt bé amb 1r, vaig pensar que estaria bé oferir la possibilitat que s’apuntessin i participessin a la trobada.
Tens alguna anècdota que explicar-nos sobre la teva experiència amb els alumnes?
Ja sabeu que tinc molta mala memòria i en aquests moments no em ve res al cap. El que sí recordo és la cara que posaven el primer dia que em sentiu cantar ‘’ amb veu prima’’ ( veu de falset).
Has pensat crear algun nou himne per al nou nom de l’institut?
Des de direcció se m’ha demanat quer es faci alguna cosa en aquest sentit. Jo sóc compositor per tant el que farem serà que un grup d’alumnes en composin una canço, i jo supervisaré el procés.
I en el cas que sí, en què t’has inspirat?
Tenit en compte que a Mataró hi ha un tradició de rumba, havíem pensat que estaria bé fer una rumba catalana. Ja veurem què en sortirá . . .
I quan l’estrenaràs? Amb quins alumnes?
Està previst que a finals del segon trimestre es faci un acte oficial per celebrar el canvi de nom. En aquest acte estrenaríem la cançó que s’hagi creat. La canteríem els de l’optativa de segon de Cant Coral i segurament els alumnes de primer, i com que també faig classes a tercer intentaré que l’aprenguin.
És agraïda aquesta tasca de dirigir una coral?
El fet que els components de la coral no sàpiguen llegir partitures, implica que jo hagi d’ensenyar les diferents veus fins que ho memoritzin i això suposa un esforç considerable.
Però quan ja s’ho saben, fas el gest de començar i la coral respon cantant afinat i bonic musicalment parlant. L’emoció pot ser molt intensa; Algunes vegades se’m posa la pell de gallina. Aquests moments són molt satisfactoris i son els que hem fan tenir ganes de continuar amb la meva feina.
Per aquest any quines actuacions tens previstes?
El novembre els Serveis Territorials d’Ensenyament ens han convidat a actuar dins l’acte que es farà pels professors que s’han jubilat recentment.
Per Nadal intentaré que els alumnes de cant coral de segon preparin un repertori de nadales.
El segon trimestre assistirem a la XXI trobada de corals de secundària i també a la festa de celebració del canvi de nom de l’institut.
Entrevista alumna coral Laia L’Arquera:
El primer dia de música, el professor Vicenç us va parlar de la coral de l’institut i que vosaltres en formaríeu part? Quina impressió vas tenir ?Per què? Vaig tenir una bona impressió, ja que vaig pensar que ens ho passaríem molt bé cantant.
Has participat alguna vegada en una coral, o altres activitats cantades, etc..? Si la vostra resposta és que sí, expliqueu-nos la vostra experiència. Sí, a primària he participat a la televisió cantant nadales a Mataró tv .
Quines actuacions feu?
El 27 de novembre participarem a l’acte de l’homenatge als professors jubilats. El 2 d’abril a la XXI trobada de corals de secundària. Al tercer trimestre, a l’actuació de l’acte de celebració del canvi de nom l’institut. I altres actuacions que poden sorgir durant el curs.
Voldries que la coral sigués diferent en algun especte? No
T’agradaria participar en una festa de l’institut i cantar amb la coral? Sí
Puntua de l’1 al 10 la vostra valoració de la participació a la coral.
Un 8,5
Quina sensació tens de formar part d’un grup? Cap.
Quin tipus de música t’agrada? El Dembow
Entrevista alumna coral Laia L’Arquera:
El primer dia de música, el professor Vicenç us va parlar de la coral de l’institut i que vosaltres en formaríeu part? Quina impressió vas tenir ?Per què? M’ha posat content, perquè m’agrada cantar
Has participat alguna vegada en una coral, o altres activitats cantades, etc..? Si la vostra resposta és que sí, expliqueu-nos la vostra experiència. Si, a la escola; la cantania, m’ha agradat i m’ho he pasta molt bé.
Quines actuacions feu? El 27 de novembre participarem a l’acte de l’homenatge als professors jubilats. El 2 d’abril a la XXI trobada de corals de secundària. Al tercer trimestre, a l’actuació de l’acte de celebració del canvi de nom l’institut. I altres actuacions que poden sorgir durant el curs.
Voldries que la coral sigués diferent en algun especte? No, ja está bé així.
T’agradaria participar en una festa de l’institut i cantar amb la coral? Sí
Puntua de l’1 al 10 la vostra valoració de la participació a la coral. Un 9
Quina sensació tens de formar part d’un grup? Alegria, perquè he tingut la sort que m’han escollit a mi.
Quin tipus de música t’agrada? Reguetton
Entrevista alumna coral Laia L’Arquera:
El primer dia de música, el professor Vicenç us va parlar de la coral de l’institut i que vosaltres en formaríeu part? Quina impressió vas tenir ?Per què? Que aprendríem coses, noves cançons..
Has participat alguna vegada en una coral, o altres activitats cantades, etc..? Si la vostra resposta és que sí, expliqueu-nos la vostra experiència.Sí, a l’escola, la Cantania, estava nerviosa perquè hi havia molta gent.
Quines actuacions feu?El 27 de novembre participarem a l’acte de l’homenatge als professors jubilats. El 2 d’abril a la XXI trobada de corals de secundària. Al tercer trimestre, a l’actuació de l’acte de celebració del canvi de nom l’institut. I altres actuacions que poden sorgir durant el curs.
Voldries que la coral sigués diferent en algun especte? No
T’agradaria participar en una festa de l’institut i cantar amb la coral? Sí
Puntua de l’1 al 10 la vostra valoració de la participació a la coral.Un 8,5
Quina sensació tens de formar part d’un grup? Una sensació nova.
Quin tipus de música t’agrada? El Dembow

Laila Abouchitaa i Carla Rostand
ACROSPORT


























