Recuperant Temps d'estiu 4: Sobre competències digitals

M’he deixat per ara el poder llegir amb tranquil.litat el post del Boris sobre competències digitals que va fer en resposta a la meme d’Ayerbe.

El seu escrit, com acostuma a ser, fa pensar ja que reflexiona sobre on s’ha de centrar el debat si en la incorporació de les TIC a les àrees o si el que s’ha d’incorporar són les competències digitals.

Crec que té molta raó i que la qüestió estar en parlar i definir el que l’alumne ha de saber, per tant i de la mateixa manera les competències digitals que els docents hem de tenir.

La qüestió ha d’estar en definir el que estem fent: estem educant realment per a la societat que els nostres alumnes els toca viure?

Igual si definim això podrem iniciar el debat de quina és la millor manera d’introduir les tic a les àrees, és a dir parlar d’activitats concretes… tot i que també és veritat que sovint quan parlem d’accions concretes el col.lectiu dels mestres s’anima més.

Sigui com sigui estic d’acord amb el Boris, cal tenir clar quines són les competències digitals a assolir, i tenir clar que no ha de caure en "voluntarismes" ja que tenim l’obligació.

Poso a continuació el resum de les competències digitals que ha fet el Boris:

"Las competencias
digitales o tecnológicas son aquellas que hacen que los estudiantes
demuestren pensamiento creativo, construyan conocimiento y desarrollen
productos y procesos innovadores utilizando tecnología
. Aquellas que hacen que utilicen medios y entornos digitales para comunicarse y trabajar de forma colaborativa para apoyar el aprendizaje individual y contribuir al aprendizaje de otros. Son aquellas competencias que permiten utilizar las herramientas digitales para obtener, evaluar y usar información. Las que hacen que usen habilidades
de pensamiento crítico para planificar y conducir investigaciones,
administrar proyectos, resolver problemas y tomar decisiones informadas
con las herramientas y los recursos digitales
apropiados. En fin, las competencias digitales son aquellas que hacen que los estudiantes entiendan los asuntos humanos, culturales, y sociales relacionados con la tecnología ."

A veure si aconseguim que quedi clar això…. tot i que aquests dies tot mirant la tele em quedo perplexa amb els anuncis de tv, qualsevol que faci referència a l’escola, des d’un anunci del gas a patates…. tot té la mateixa estructura: pissarra, profe davant de la pissarra fent el rollo pertinent, alumnes asseguts de forma individual o com a molt per parelles mirant a la pissarra… en fi! tenim molt per fer, perquè a sobre els medis de comunicació només fan que reafirmar a aquell professorat que de competències digitals no vol sentir-ne a parlar.

Esperem que el proper curs serveixi per enfocar bé l’adquisició d’aquestes competències.

Gràcies Boris per les teves aportacions i bon estiu a tothom!