El Programari lliure a l'educació catalana: La Linkat i l'educampus?

Aquesta setmana he llegit un post molt interessant en el bloc del Jordi Perales.

Ell, com jo i com tants i tantes que fem de formadors/es dins l’Àrea TIC, ens estan fent un curs virtual sobre la LINKAT.

La pregunta que es fa el Jordi ben segur que ens l’hem feta tots:

"com és possible que als que som formadors de l’Àrea TIC
(algun dia opinaré sobre els criteris d’adjudicació de cursos als
formadors, però ara ja tinc prou feina) ens facin fer un curs sobre
Linkat (distribució educativa de Linux del Departament d’Educació) amb
l’argument que és una eina molt potent i sobretot que és programari
lliure que ara s’utilitzarà als centres educatius sobre una plataforma
d’ensenyament-aprenentatge propietària?"

Té raó, no té cap mena de sentit que estiguem fent el curs dins l’entorn educampus, una eina que no s’utilitza excepte per als cursos de formació de professorat.

També el Jordi es plantejava el dubte de si el curs de moodle es farà sobre l’entorn educampus… espero que no! que per aprendre moodle es faci servir moodle, no? 😉

Aquestes refelxions m’han dut a pensar en la LINKAT:

La meva escola és centre pilot de la Linkat, la veritat és que quan vaig rebre la notícia em vaig alegrar molt, podria provar el linux i veure i comprovar que no portava cap problema: tindria suport tècnic i tot pintava molt bé.

Però de seguida vaig començar a veure problemes: No es podia instal.lar la linkat en els ordinadors que tenen wifi, amb algunes pantalles (les planes) hi havia problemes de ressolucio i operativitat, no es podia instal.lar més d’una impressora… i horror! no se sentien els programes de ràdio que feien els nens…

El noi de T-system, per cert molt bó i molt amable, em va poder arreglar que els nens sentissin els programes d’àudio però no el tema de la wifi, ni les impressores, la LINKAT no ho permet!… i ara que acabo de començar el taller d’audacity amb els nens m’he de passar al windows perquè en cap ordinador funciona l’audacity…. espero que en aquesta versió tan xula que ens han enviat (amb estoig i tot!) s’arreglin tots aquests problemes perquè si no no es podrà fer servir la linkat a totes les aules (les que tenen wifi), no podrem imprimir, i no podrem treballar amb l’auacity (som un centre que des del 2000 fem ràdio!).

Sincerament és una llàstima perquè de cara als nens la LINKAT va ser molt ben rebuda, els hi agrada, però és clar, sorgeixen problemes tècnics que fan difícil el seu ús. No sé si amb altres distribucions educatives d’altres comunitats autònomes que es basen en debian han tingut tants problemes… i aquí una altra pregunta: per què la LINKAT es basa en SUSE, distribució de pagament que ofereixen
suport tècnic -suposo que l’empresa que hi ha darrera Novell-? No serà això el que enlenteix la solució dels problemes tècnics?

Aquestes i moltes altres preguntes són les que se’ns presenten en el bloc del Jordi Perales on s’està duent un debat i intercanvi d’impressions que són força interessants.

13 comentaris a “El Programari lliure a l'educació catalana: La Linkat i l'educampus?

  1. Sens dubte, fa pensar tan el que exposa en Jordi Perales com el que expliques tu. Alguna cosa va malament i cal posar fil a l’agulla per solucionar-ho.
    Espero que no et sàpiga malament, he enviat l’enllaç a aulainfo.

  2. Hola,
    Segurament sobre el tema de l’Educampus et diran que és difícil o si més no lent fer la migració cap a Moodle. Això requereix una aposta ferma per part del Departamenr d’Educació pel programari lliure i que de moment, menys el grup que porta la Linkat, ningú no hi creu o són ignorants en el bon sentit de la paraula.
    Ara entrem amb la Linkat. Amb la Linkat neix un projecte de distribució educativa per introduir el programari lliure als centres educatius. Es basa en Novell Desktop (SuSe) 9.x i el motiu pel qual es va triar segurament tindrà a veure amb pressions polítiques, interessos econòmics, etc. Quan em vaig assebentar que Linkat es basava en SuSe em vaig desil·lusionar força. Des del punt de vista tècnic, Debian, Ubuntu, i totes les distribucions derivades de Debian són força millors. Els scripts de configuració dels diferents serveis (pàgina web, per exemple) són molt nets. I pel que fa els repositoris de programes, Debian (& co.) tenen una col·lecció fantàstica de paquets que es poden instal·lar sense haver-se de preocupar de les dependències entre programes. Aquest és un dels punt més febles que tenen totes les distribucions basades en RedHat.
    Però si som realistes el moment de filosofar sobre Debian o (Open)SuSe ja va passar ….. a més no estem sols en aquest panorama Debianita a nivell estatal. A Melilla, la distribució melinux està basada en OpenSuSe….
    Anem a pels punts de caire més tècnic que exposes. Jo m’he trobat al davant d’una aula d’informàtica connectada tota ella en WiFi. La primera impressió que et portes és que la Linkat no suporta WiFi. Bé ni Linkat ni qualsevol altra “distro” linux. M’explico (guardeu els ganivets). Els dispositius que pot reconèixer GNU/Linux depèn de la versió del nucli o kernel que porti. Si un fabricant de WiFis no obre les seves especificacions tècniques és força complicat que es desenvolupin drivers per a les plaques WiFi. D’altres xipsets WiFi ja es troben completament suportats en GNU/Linux i per descomptat en Linkat.
    Al teu tècnic de T-systems (tenen molt bona voluntat) li diria que en el seu moment (a voltants de juny) al fòrum de la Linkat es va treure aquest tema i la solució passa per instal·lar el paquet “ndiswrapper” que permet aprofitar els drivers de windows (2000, XP) i fer funcionar la Linkat amb aquests drivers. O sigui que la Linkat i qualsevol altra distro Linux funcionaran amb WiFi!!!!!
    Expliques que el teu centre és pilot, doncs sàpigues que tant t-systems com des del fòrum has de tenir el suport necessari i si no és així cal que ho facis saber a la gent que porta el projecte.
    Mmmm, m’estranya molt que no es pugui instal·lar més d’una impressora no té gaire sentit. Mentre el model d’impressora estigui dins de les impressores que suporta el paquet CUPS, no problem.
    Programes de ràdio….amb què esteu fent les emissions, si és a través de l’auditori, llavors et cal el RealPlayer per a linux que si no ve amb la distro es pot descarregar des de la mateixa pàgina web de RealPlayer.
    I l’audacity no et funciona? És problema de la placa de so? Apreta un xic més a t-systems perquè ells et cerquin solucions als problemes. He tingut instal·lada la Linkat en un portàtil, tant les betes com la v1.0, i si et reconeix correctament la placa de so, t’haurà de funcionar bé l’audacity.
    I finalment et donaré la raó en un aspecte, la primera versió de la Linkat es basa en un nucli i uns entorns d’escriptori que podrien ser més nous. I aquest comentari va directament cap a l’empresa desenvolupadora de Linkat!!!!! La Linkat hauria hagut de basar-se en OpenSuSe amb kernels més nous !!! Esperem que en la propera versió de Linkat ja estiguem més actualitzats!!!!!!
    Tot i que el meu cor és Debianita penso que estem al davant d’un projecte que hem d’impulsar entre tots, que hem d’anar polint.
    I finalment, hi ha un aspecte que sempre ens oblidem, a banda de fer ús de la Linkat, hem de difondre l’ús de programari lliure també en plataforma windows. La clau està aquí, que tothom, tant alumnes com docents s’acostumin a fer servir programari lliure en qualsevol ambient. Heu trobat diferències entre l’OO de windows i el de la Linkat?
    Al cdweb de la XTEC vàrem posar les aplicacions portables que representen un pas més per a la difusió del programari lliure. Us deixo l’enllaç:
    http://jasper.xtec.net:7451/cdweb/dades/comp/actual_matform/eines.html

  3. Gràcies Joan, concretament aquest dijous ve el tècnic de T-system pel tema linkat, li comentaré tot el que em dius a veure si pot solucionar tots el problemes pendents.
    En el meu post ja ho comentava, la Linkat i el programari lliure valen la pena, per aquest motiu ho estic impulsant a l’escola entre el professorat i l’alumnat, i al veritat, per l’alumnat cap `problema: la Linkat ha estat molt ben rebuda.
    Però crec que he d’exigir tenir una distribució linux amb qualitat i que no ens faci anar passoss enrera del que ja feiem amb el windiws, oi?
    Si no hi creiés en aquestes distribucions no hauria escrit aquest post.

  4. Hola Anna, el meu centre (on treballava en Joan de Gracia el curs passat) també és un centre pilot en la Linkat. Jo també em trobo si fa no fa els mateixos problemes que tu estàs describint.
    Jo crec que el problema es resol amb formació. M’explico. Jo al mínim problema que tinc amb la Linkat i amb l’altre servidor que tinc (muntat en Debian per en Joan) el truco i ell m’ho arregla de forma remota … o sigui, no és que els problemes no tinguin solucions, és que no els sabem arreglar.
    El meu tècnic de T-System és molt bon noi, i molt disposat a col.laborar. Però clar! Si no sap instal.lar un programa o una impressora, dons no sap, què hi farem.
    Aquest juliol passat vaig assistir al curs de servidors Debian impartit per en Joan de Gracia a la AEIC. Déu n’hi do !!! Vaig remenar una cònsola per primera vegada, i no vegis les virgueries que es poden fer. Però si ningú m’ha ensenyat a remenar una cònsola abans … És més, quans formadors de l’àrea TIC saben remenar una cònsola de qualsevol distro Linux??
    Necessitem formació, perquè jo, abans de formar-me en Windows, tampoc sabia instal.lar-hi la impressora(o ja no ens enrecordem de quan vam començar a remenar ordinadors?).

  5. En això estic d’acord M. José. Ens fa falta formació i molta paciència… però és clar, la formació que ens fa falta és tècnica… en canvi es vol impulsar que els/les coordinadores d’informàtica siguem impulsors pedagògics i no tècnics (amb el que jo estic totalment d’acord), i se’ns diu que els problemes tècnics els deixaran en mans del Suport in_situ…
    Estic d’acord que ens falta formació, però crec que no la rebrem ja que el que se’ns demana és que tinguem un altre paper (molt més pedagògic) i que NO ens hem de preocupar de les qüestions tècniques.
    Per aquest motiu demano que les coses estiguin en condicions, i segur, segur que tenen solució… però qui ho ha de solucionar?

  6. Els educadors tenen una tasca molt més important, urgent i prioritària que és la d’educar i la formació que necessiten és per educar cada dia millor i si és possible ser creadors o adaptadors o supervisors del material digital i no digital de caràcter pedagógic i didàctic. Segur que les pilots d’avió no saben arreglar els aparells, es clar que els han de saber pilotar i en cas de problemes fer aterratges d’emergencia guiats per la torre de control
    no sé si serveix aquesta comparació

  7. La idea que el servei “in-situ” es farà càrrec de tots els problemes tècnics, que es desprèn de la carta que acompanya la caixa del Linux, pot arribar a semblar còmica. A no ser es clar, que canvin molt les coses. Amb 4 hores mensuals ja m’explicareu el que podrán fer.
    A això hi podem sumar que a algunes zones de Catalunya (Badalona, Bages…), s’ha suprimit sense avisar ni informar (ni fer cap enquesta d’aquelles que sempre omplim i que ja veiem perqùe serveixen) el SEMPERSE. A la resta de Catalunya, la gran majoria de seus, continuaran existint. La pregunta òbvia que un es fa és: qui farà arribar als coordindors d’aquestes zones les informacions del Seminaris (sobre Linkat, per exemple)? El que s’explicarà en aquests seminaris és important o no? Si ho és, perquè no es dóna la oportunitat a aquests coordinadors d’assistir-hi ala seva zona com fins ara? Si no és important, perquè es mantenen la gran majoria de seus del SEMPERSE? La AIEC no s’ha assabentat d’això o no té res a dir-hi?
    I finalment pel que fa a la postura del Joan de Gràcia, no entenc gaire res. Dedueixo que ara treballes al Departament? No sé fins a quin punt és gaire lícit que siguis al Departament i que continuïs dirigint l’AEIC. Tinc la sensació que hauràs de nedar a dues aigues.

  8. Hola a todos,
    Como es habitual, simplificar la realidad sólo nos permite ver los blancos y los negros, los buenos y los malos, la administración y los “profes”. Pero esta percepción, válida para cualquiera que se sienta cómodo con su propio y único discurso, está lejos de los matices de grises, donde ni los blancos son tan blancos, ni los malos son tan fieros como los pintan. Vamos allá:
    La última entrada de Jordi (Perales) donde, a resumidas cuentas, era una pataleta -razonable o no- al uso del Educampus como plataforma de formación para el curso de la GNU/Linkat. Plataforma propietaria -cierto- que convive con la formación de un sistema operativo libe -bueno, no tan libre al aparecer visualizadores de archivos .swf, tan preciados en nuestra cultura TIC educativa, o de audio con el RealPlayer-. ¿No ocurre lo mismo al trabajar con Mozilla Firefox, OpenOffice o Mozilla Thunderbird bajo un sistema operativo como Microsoft Windows? ¿No nos escandalizamos por eso? Entiendo que Jordi (Perales), defensor de Moodle, denuncie semejante contradicción, pero me hubiera gustado saber si esta contradicción no afecta al resto de docentes que usan plataformas propietarias (Windoze y MacOSX) para correr sus herramientas libres. Mola, eh? Y el que esté libre de culpa, bla bla bla. Entonces, sabiendo que por el momento no puede haber cambio (los cambios TIC en la educación siempre han sido un tanto traumáticos como divertidos, ¿verdad?), por ese motivo, ¿mejor no hacer formación telemática de la Linkat? El año pasado tocó lo mismo respecto al Office, Thunderbird, GIMP y Firefox. No leí ninguna línea de queja en ningún blog.
    Sobre la Linkat se mezclan dos realidades: una distribución con un core “antiguo”, donde ciertos dispositivos actuales -o no- no son detectados (y me refiero especialmente a algunos dispositivos wifi) y la -a veces- baja preparación del personal técnico en la cultura GNU/Linux, donde algo tan fundamental como leer, leer y leer la documentación se ve traducida en otros sistemas en siguiente, siguiente y siguiente. Si a ello añadimos que lo más parecido a un ttyn que ha visto un profesor/a es el DOS, podemos temblar de miedo.
    Luego también la realidad como siempre resulta más divertida todavía. Y si no, pensemos en aquellos/as que han asumido el papel del coordinador TIC/informático/o lo que sea que tenga relación con la informática. Informática que, por el momento, se extiende a un porcentaje pequeño de su inclusión en la realidad cotidiana del centro, sin contar los espacios de secreatria y el par de ordenadores del claustro de profesores. La otra informática se reduce habitualmente al espacio de la ya vieja “aula de informática” de toda la vida donde se agolpan los alumnos/as a realizar sus actividades TIC. ¿Y cuál de todos los programas/herramientas/aplicaciones TIC ha sido el más celebrado? Curiosamente el “Dip Friz”, herramienta de congelación del sistema Microsoft Windows que impide la modificación o alteración del mismo. Es decir, a medida que va creciendo en número los ordenadores de mi centro como el paso de los alumnos por las aulas de informática, mi único objetivo es “mantener” que el/las aula/s no se vengan abajo. Como ahora coordinador TIC, antes “de informática”, el término TIC (Informació i Comunicació) concluye que el mantenimiento personal ya viene cubierto por uno externo, y que ya puedo dedicarme a “estimular” a mis compañer@s al uso de las TIC en el centro. Me pregunto entonces por qué esa tarea no la lleva mi coordinador pedagógico, que a fin de cuentas, una competencia más tampoco le vendría nada mal, pero es posible que lo más TIC que haya visto hasta ahora es la reserva de billetes de avión y hotel para las franjas vacacionales. Todavía me sorprende cómo los habituales de la pizarra y tiza se evaden de las TIC porque “requiere” un esfuerzo y un tiempo de dedicación que no tienen, amén de la falta de habilidades en el manejo del “güindos”. Luego los veo horas delante de “Atrapalo.com” buscando el vuelo más barato, como si de pescar se tratara, hasta conseguir el merluzo deseado. Y si formación alguna, eh?
    Acabo con la lectura del comentario de Josep, que se queja de la eliminación del SEMPERSE, que para los que no estéis familiarizados con los acrónimos de la administración, Seminaris Permanents de Secundària. También me provoca una cierta sonrisa. Tardé en relacionar los seminarios de secundaria con algo que tuviera que ver con algo pedagógico de las TIC. Está bien que nos informasen de una colección de programas, especialmente de seguridad, blindaje, cortafuegos, antivirus, gestores de contenidos, antitroyanos… aunque acabaras pensando que no trabajas en un centro de secundaria, sino en un recinto militar de la CIA. Lo cierto es que como seminario tenía un sentido bien pasivo en cuanto a compartir experiencias educativas de las TIC en el aula. Las experiencias tenían un sentido más, digamos, ¿técnico? y la “pedagogía de las tic” brillaban por su ausencia. Por lo que, si desaparece el seminario, siempre quedará Google 😀
    Habla y se preocupa Josep de la transmisión de la información al preguntarse cómo le llegará la información a los coordinadores. Bueno, quizá por señales de humo, o por teletipo, o por ¿internet? Sonrío, pq antes llegaba una revista como las que yo recibía en mi ya lejana primaria cuando terminaba el curso. Un amasijo de fotocopias (¿dónde están las TIC?) grapadas de contenido instruccional, pero no de lavadoras, sino de herramientas de software complejas. El pasito a pasito, vaya, para que nadie se perdiera.
    El punto final viene con la inquisidora pregunta por si Joan (de Gràcia) forma parte de los malos y ha abandonado a los buenos. Y claro, excepto Schlinder, nadie puede estar con los buenos y los malos al mismo tiempo XD
    PD: Y no sé por qué narices escribo en una plataforma de blog pro-pie-taria, como es ‘pLog’ y Blogger, eH?

  9. L’educampus és una castanya que ni per a marrons glaçé però malgrat la Linkat hores d’ara sigui un fruit de la mateixa família no és pot negar que proposa un canvi, recordeu el “por el cambio” allà pels 1982/3 … doncs això, la decissió del concurs/quin_concurs per desenvolupar-la en base als lligams/interessos econòmics/empresarials ha estat un error estratègic important però la infraestructura que s’esta creant , amb sort, es podrà reutilitzar en un futur.
    I en Joan segurament fa el que qualsevol amb dos dits d’esme, ja que no pot mutar la Linkat a una solució més sostenible almenys intentar que no tingui un efecte negatiu i enlloc d’avançar unes passes saltem tots enrera uns quants metres.

  10. Je je,
    Josep,
    Com veuràs jo m’he identificat amb noms i cognoms. Jo no tinc cap problema i tinc ben clares les coses, tant pel que fa la meva feina al DE com la feina que fem des de l’AEIC.
    D’altra banda sobre si és lícit et diré que al mateix DE hi ha gent que hi treballa i que participa en el món associatiu i fins i tot sindical. Amb aquest argument poca cosa faràs. La gent que em coneix et podrà assegurar quina feina faig i he fet amb els companys.
    Sobre la supressió dels Semperse, millor que truquis al DE. A nosaltres no ens ha arribat cap informació per part dels socis i sòcies de la AEIC. Per cert, ets soci de l’AEIC? Pel to del teu missatge crec que no així que no crec que sigui “lícit” que opinis així de la feina i del que defensem des de l’AEIC.
    Per cert, jo dono la cara escrivint amb nom i cognoms. La propera vegada podries fer el favor d’identificar-te.

  11. Hola,
    He acabat de llegir les darreres intervencions anònimes. Bé, com ja sabreu molts de vosaltres sóc formador de l’AEIC des de fa anys i sempre hem estat al darrere de GNU/Linux impulsant-lo i fent cursos de formació. Una formació que hem intentat que fos prou bona perquè arribés a tot el professorat. I hem seguit en la línia de promoure l’ús del programari lliure entre els docent des de molt abans de l’entrada del Tripartit.
    Ara el Departament ha engegat el projecte Linkat. I ha nascut amb unes mancances tècniques que dia a dia intentem millorar. És un projecte viu que millorarà amb el temp i cal que no perdem de vista que també representa el projecte per implementar el programari lliure als centres docents.
    Com podreu veure la meva postura és òbvia i no em causa cap mena de malestar en col·laborar per millorar la Linkat.
    En tot cas us convido a seguir les intervencions als fòrums de la Linkat per veure què es cou.
    Joan de Gracia

Respon a Mª José Reina Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *