Festa i gresca en els Països Catalans

Edu3.cat


El programa “Vistes al mar” és conduït per Xavier Chavarria i en Daniel Guinot a les vies de so.

En aquest capítol es parla de la música popular de totes les contrades dels països catalans.
La tradició musical festiva relacionada amb la nit màgica de Sant Joan.
En motiu de l’arribada de l’estiu, festa i xerinola als països catalans.
L’etnomusicòleg Jaume Ayats, professor de la UAB, músic i fundador del grup Euterpe, ens aporta la visió de l’especialista.

Programa dedicat a repassar la Història de la Música dels Països Catalans, des dels inicis fins a l’actualitat. Una visió històrica i actual del nostre llegat musical.

De l’arbre al pentagrama. Instruments tradicionals catalans.

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_879453.rm" width="352" height="288"/]

El programa “Atrapa-sons” mostra com es construeixen instruments de música tradicionals com ara la gralla, la tenora o el sac de gemecs.

L’Atrapa-sons visita el taller dels cosins Orriols, en Pau i en Xavier, que es dediquen a la construcció d’instruments populars o tradicionals. Transformen blocs de fusta en instruments rodons, com ara gralles, tenores, flabiols o sacs de gemecs.

La tenora és un instrument molt llarg, ja que fa moltes notes. És un dels instruments de la cobla de sardanes i es construeix tros a tros.

La gralla té un forat cònic per projectar el so i fer que l’instrument soni més fort. Molts instruments de doble canya, com la gralla, estan pensats per tocar al carrer i la seva forma cònica fa que escampin el so com un megàfon.

El grall fa la música del sac de gemecs. El sac de gemecs porta faldilles i a dins hi ha una pell de cabra. Els bordons fan sempre la mateixa nota, una nota fixa. Aquest so continu s’anomena “pedal”. Els músics que toquen el sac de gemecs són els “sacaires”.

El flabiol és l’encarregat de començar totes les audicions de sardanes.

Per construir tots aquests instruments, cal que la fusta amb què es fan estigui totalment seca.

Abans de marxar, l’Atrapa-sons i els cosins Orriols formen una cobla de tres quartans i toquen “Els gegants de Vilanova” amb un flabiol, un tambor, un sac de gemecs i una tarota.

Al “Concert amfibi”, l’Atrapamosques interpreta al piano el tema de cabaret “Das Kleine Wunder”. I la música de cabaret també és la protagonista d'”El relat animat”.

A la secció “L’artefacte musical”, l’Atrapa-sons construeix un guant de gemecs amb un guant de goma i dues palletes de refresc, i interpreta “La rifa dels porcs”.

Atrapa-sons de la natura

El programa “Atrapa-sons” ha captat a Collserola quins sons fa la natura, especialment ocells com ara l’oriol, la mallerenga o el rossinyol.

L’Atrapa-sons es troba a Collserola amb Eloïsa Matheu, captadora de paisatges sonors, és a dir, una especialista que grava els sons de la natura.

L’Eloïsa grava els sons que emeten els ocells i animals com ara granotes o gripaus per comunicar-se entre si. Per aconseguir-ho fa servir una gravadora i un micròfon especial que concentra el so i l’amplifica. Després, passa la gravació a l’ordinador i en fa un sonograma, una representació gràfica del so.

Per obtenir gravacions de qualitat cal que els espais naturals on es capten els sons estiguin allunyats de carreteres i nuclis urbans.

Amb els sons que grava, l’Eloïsa està creant una biblioteca de sons per a consulta científica o de divulgació dels sons dels animals i dels paisatges.

D’altra banda, al “Concert amfibi”, l’Atrapamosques interpreta al piano el vals “The Immigrant”.

A la secció “L’artefacte musical”, l’Atrapa-sons proposa construir una roda de pluja amb una llanta de bicicleta, un tub i un grapat de llenties.

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_883764.rm" width="352" height="288"/]

Vistes al mar (9). Joves músics.

Edu3.cat


En aquest capítol del programa “Vistes al mar” es tracta de la problemàtica dels joves músics del nostre país que es veuen obligats a sortir a l’estranger per completar la seva formació.

Qui decideix que han de marxar? Quin problemes es troben? Què es troben al tornar a casa seva?

Les vicissituds dels joves músics per projectar la seva carrera musical és tot un periple per al seu futur professional.

L’Alba Ventura, pianista, En Jordán Tejedor, jove músic i en Feliu Gasull, professor de l’SMUC i guitarrista ens apropen a la seva experiència vital i musical.

Programa dedicat a repassar la Història de la Música dels Països Catalans, des dels inicis fins a l’actualitat. Una visió històrica i actual del nostre llegat musical.

Joies musicals de la Biblioteca de Catalunya.

Edu3.cat


El programa “Vistes al mar”està dedicat a repassar la Història de la Música dels Països Catalans, des dels inicis fins a l’actualitat. Una visió històrica i actual del nostre llegat musical.

En aquest episodi es presenta el manuscrit 454 de la Biblioteca de Catalunya, el “Cançoner de Barcelona”. Aquest manuscrit ha estat descobert en el fons musical de la Biblioteca de Catalunya gràcies a la tasca dels investigadors i músics que s’hi han compromès.

L’esmentat document es considera una joia de la música del renaixement procedent de la Corona d’Aragó. Aquest cançoner conté 127 obres de polifonia religiosa i profana.

En el present capítol de Vistes al Mar ens apropem a la recerca d’aquesta peça singular amb Emili Ros Fàbregues, doctor en musicologia i professor de la Universitat de Granada.

La recerca i descoberta d’aquest manuscrit ha estat un repte i una aventura.

La guitarra.

Dues noies de 4art de Primària ens han portat les seves guitarres i ens ensenyen alguna cançó que han après:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/zaKiIPEEBlE" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/33BxCne6Nu0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Sons

En aquest capítol, el program “Enginy” proposa un exercici de retentiva sonora.

Primer de tot, a la pantalla hi apareixen tres objectes que emeten un so característic. Després, desapareixen i cal recordar quins objectes s’havien mostrat al començament.

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/enginy/001_783006.rm" width="352" height="288"/]

Música reciclada

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_815920.rm" width="352" height="288"/]

El programa “Atrapa-sons“, presenta, en aquest capítol, l’original música que fa el grup Cabo San Roque amb estris reciclats.

L’Atrapa-sons visita l’espai de treball del grup Cabo San Roque, a Barcelona. El seu local és ple d’objectes reciclats, la majoria rescatats de les escombraries, amb els quals obtenen tota mena de sons.

El presentador proposa construir un artefacte musical, el bicorda motoritzat, amb un tauló de fusta, dues cordes de guitarra i un ventilador. L’Atrapa-sons el fa sonar i toca la dansa tradicional “La gala de Campdevànol”.

Al “Concert amfibi”, l’Atrapamosques interpreta el “ragtime” “The Entertainer”, una peça de Scott Joplin que apareix a la pel·lícula “El cop” (“El golpe”). El “ragtime” també és el protagonista de la secció “El relat animat”.

Bé, així com podem fer música amb estris reciclats, també en podem fer amb verdures i aquí en teniu dos vídeos que ens expliquen com (el xinès costa d’entendre una mica…):

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/N5aUz9cDaCY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/hpfYt7vRHuY" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Improvisadors.

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_868289.rm" width="352" height="288"/]

En aquest capítol, el programa “atrapasons” mostra les diferències entre “compondre” i “improvisar” a l’hora de fer música. També parla dels orígens del jazz.

L’Atrapa-sons és al pavelló Mies van der Rohe, a Barcelona. Allà conversa amb els músics Xavier Maristany i Martí Serra, que li mostren com es pot fer música improvisant.

Improvisar és tocar les notes i els ritmes, és a dir, la música, en el mateix moment en què passa pel cap. També es pot dir que és compondre instantàniament.

Un músic pot improvisar sol o amb més gent. En aquest darrer cas hi ha d’haver unes normes mínimes, com el tipus de compàs o el tipus de notes que cal tocar. També cal saber escoltar la resta d’intèrprets.

Al pavelló Mies van de Rohe, Xavier Maristany, Martí Serra i el grup “La bandÈria” fan una improvisació ben original.

El jazz ha fet de la improvisació un dels seus elements fonamentals i ha donat grans improvisadors com ara Miles Davis, John Coltrane i Louis Armstrong.

Precisament, al “Concert amfibi”, l’Atrapamosques interpreta el tema de jazz “Make It Up”. I el jazz també és protagonista de la secció “El relat animat”.

Com a artefacte musical, l’Atrapa-sons proposa construir un trompòfon d’embut amb una mànega i un embut. Un cop fet, ell hi interpreta el “Ball de cascavells”, una dansa de festa major.

El poder de la batuta (El director d’orquestra).

En aquest capítol, el programa “Atrapa-sons” reflecteix la feina del director d’orquestra i explica els secrets de l’òpera xinesa.

[kml_rm movie="http://video.xtec.cat:8080/ramgen/edu3tv/video/tvc/atrapasons/001_862261.rm" width="352" height="288"/]L’Atrapa-sons s’ha traslladat fins al parc de la Ciutadella, a Barcelona, per parlar amb el director d’orquestra Salvador Brotons.

Salvador Brotons explica que la batuta és com una extensió del seu braç, ja que ajuda el director a fer menys esforços perquè l’orquestra el pugui veure. Segons Brotons, la paraula “batuta” ve del verb “batre”, és a dir, batre unitats rítmiques uniformes.

La feina del director és marcar d’una manera regular el ritme que ha de portar l’orquestra. El director d’orquestra serveix per unificar criteris, ja que cada músic veu la partitura i l’obra de manera diferent. El director estableix un “tempo”, una referència inequívoca per als músics.

Salvador Brotons mostra, en aquest capítol, com dirigeix una orquestra amb l’ajuda del quartet de saxos “Saxons”.

Per començar una obra, el director fa un “levare”. Així indica amb la batuta a tots els músics com han d’interpretar la partitura.

El director d’orquestra ho ha de controlar tot i donar les entrades als músics. A més de la batuta, també es comunica amb els músics mitjançant la mirada i els gestos.

A la secció “L’artefacte musical”, l’Atrapa-sons proposa construir un “rabapot” amb uns bastons i un pot de llauna. El fa sonar i interpreta la “Cançó de les pometes”.

Al “Concert amfibi”, l’Atrapamosques interpreta “Per a l’Elisa”, el conegut tema de Ludwig van Beethoven.

“El relat animat” està dedicat a l’òpera xinesa, un gènere en què els homes fant tots els papers, fins i tot els de dona.

Ara pots veure un vídeo d’un director d’orquestra molt especial. Què més li pot passar?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/mwNrht2f4OU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]


RECURSOS I ACTIVITATS:

Vols ser tot un director d’orquestra? A jugar doncs. (+ de 4 anys, joc musicat)

Desenvolupament
Surt un infant del lloc on són  tots. Els altres, asseguts en rotllana, trien el director. Aquest, al ritme d’una cançó, haurà de fer gestos repetitius simulant l’acció de tocar els diversos instruments musicals que apareixen en una orquestra: el timbal, platerets, la trompeta, la flauta, el violí, la guitarra, etc. i anar-los variant sovint. Els altres, dissimuladament, hauran d’observar-lo i fer el mateix. Quan entra el nen que era fora, se situa al mig del cerde i va mirant detingudament, a fi d’endevinar qui és el director de joc. Per fer-ho té tres oportunitats. Si  a la tercera no ho ha aconseguit paga penyora i s’escull un nou director, i un altre per parar. Si ha aconseguit endevinar-ho serà  el director del joc a qui li tocarà parar la propera vegada.

1.   No et posis davant
de la ventisosa,
no et posis davant
que et vindrà un cadarn.

2.  Gira barret i tomba-li
tomba-li, tomba-li.
Gira barret i tomba-li
tomba-li per baix.

Font: “Jocs populars: I tu, a que jugues?” Imma Marin
Observacions: Aquest joc pot fer-se amb qualsevol cançó, però l’esmentada és una de les més adienta i apareix en el recull “Sobre tradicions de Vilanova i la Geltrú”.