SESSIÓ 12
PARAULES SINÃ’NIMES I ANTÃ’NIMES
Les paraules que tenen el mateix significat són paraules sinònimes (estómac és sinònim de panxa). Les paraules que tenen el significat oposat són paraules antònimes (obrir és antònim de tancar).


D’aquesta activitat fem sinònims i antònims:
Taller de semà ntica
Sinònims
Antònims
Joc amb paraules sinònimes i antònimes:
Les paraules sinònimes:
Lletres bessones
SESSIÓ 11
Essa sorda i essa sonora
La lletra s pot representar la essa sonora i la essa sorda.
Exemples: serp ( sorda), oasi (sonora).
La lletra z només pot representar la essa sonora.
Exemples: zona, esmorzar, pinzell.
Les lletres c, ç i el dÃgraf ss sempre representen la essa sorda.
Exemples: oceà , forçut, pallasso.
Farem ESSE 1
SESSIÓ 10
Las Paraules Compostes són les paraules formades a partir de la unió de dues paraules. En aquest video pots veure uns quants exemples:
Aquà tens més exemples:
Fes aquest joc amb paraules compostes:
Treballem la br i bl:
Treballarem tamnbé sobre els emarbussaments:
Crea un document i afegeix els embarbussaments que t’agraden amb una imatge que li sigui adient.
SESSIÓ 9
Treballarem la C i la Q
Avui farem: Completa, Ordena i Endevina:
Repassem l’abecedari tot jugant: Confegir lletres i endevinar paraules
Juga a amagar lletres i endevinar-les desprès:
Has acabat? T’agrada fer sopes de lletres?. Clica sobre la imatge:
SESSIÓ 8
Augmentatius:
Diminutius:
Farem Qui soc?, Carta i Qui és qui?
Hi ha moltes paraules que porten accent diacrÃtic, algunes de les que més emprem són:
-  dóna ( del verb donar )       dona (persona de sexe femenÃ)
-  és ( del verb ser)            es ( pronom)
-  més ( quantitatiu)           mes ( part de l’any)
-  món ( planeta)              mon ( possessiu)
-  mòlt ( verb moldre)          molt ( quantitatiu)
-  nét ( de l’avi o l’à via)         net ( que no està brut)
-  ós, ( animal salvatge)        os, (part de l’esquelet)
-  pèl, pèls ( cabell)            pel, pels ( contracció de per+el(s))
-  sé ( verb saber)             se ( pronom)
-  sà( afirmatiu)               si ( condicional)
-  sòl ( terra)                 sol ( astre, nota musical)
-  són ( vern ser)              son ( ganes de dormir)
-  té ( verb tenir)              te ( infusió)
Copiem aquest text en el nostre document i parctiquem amb els accents:
Això sà que em fa il·lusió. Aquestes flors que m’has dut són les més boniques que he vingut a la mà en ma vida. El ram està més bé, és el més gran que m’han regalat mai: té tota mena de flors i de tots colors. Si a la nit no tinc son, sé que m’asseuré a dibuixar-lo. En tot el món no hi haurà un dibuix tan ple de color. Si véns un dia del mes que ve, segur que te l’ensenyaré. Mon marit també estarà content perquè li agraden les flors. Et mereixes un deu. No hi ha cap à via amb un nét tan eixerit com el meu. Fixa’t que fins i tot el gatet està  content, no ho veus? Fa mèu, mèu.
Repassem els accents:
SESSIÓ 7
Treballem amb els tipus d’oracions fent un còmic

Farem servir aquesta eina:
FAREM:  Recroda, llegeix, descripció.
Reordena les paraules per formar frases correctes:
Aventura’t amb l’ortografia – Nivell 2 (Accents 2)
SESSIÓ 6
Repassem les classes d’oracions:
Oració enunciativa: Serveix per explicar alguna cosa. Acaba amb un punt (.)
Oració interrogativa: Serveix per preguntar. Acaba amb el signe d’interrogació (?)
Oració exclamativa: serveix per expressar sentiments (alegria, tristesa…) Acaba amb el signe d’admiració (!).
RECORDA: PODEN SER AFIRMATIVES O NEGATIVES
Ara fes aquesta activitat per a identificar el tipus d’oracions:
Farem:  Repeticions, memòria visual, ordre i diferències
Ordena les paraules segons l’ALFABET
T’agraden les endevinalles?. Aqui pots jugar en el nivell fà cil
Has dibuixat alguna vegada amb un espirograf?
SESSIÓ 5
Conjugarem verbs de la segona i tercera conjugació, present d’indicatiu:
|
|
Paraules agudes, planes i esdrúixoles
Aventura’t amb l’ortografia – Nivell 2 (Accents 1)
Crearem un divertida postal de Nadal
SESSIÓ 4
Paraules Homònimes


Joc de paraules homònimes:
| 1.- Vaca 2.- Bola 3.- Massa 4.- Vota 5.- Vall 6.- Buit |
1.- Baca 2.- Vola 3.- Maça 4.- Bota 5.- Ball 6.- Vuit |


Treballem amb un document sobre paraules homònimes
Avui farem l’activitat de les bruixes:
SESSIÓ 3

Ho sabies?:Â Els bandolers solien tenir sobrenoms.
Els sobrenoms: Els noms i adjectius que formen els sobrenoms, renoms i pseudònims s’escriuen amb majúscula inicial. Alguns exemples:
Miquel Calçada, “Mikimoto”
Avel·là ArtÃs Gener, “TÃsner”
Martà l’HumÃ
Salvador SeguÃ, el Noi del Sucre
Pere III el Cerimoniós
Jaume I el Conqueridor
Ara farem una activitat de lectura que ens parla sobre els bandolers.
Els verbs – comprova si ja te’ls saps. Avuà conjugarem com Cantar, l’indicatiu present:
| I-a conj. | II-a conj. | III-a conj. (purs) | III-a conj. (incoatius) |
|---|---|---|---|
| cant-o | |||
| cant-es | |||
| cant-a | |||
| cant-em | |||
| cant-eu | |||
| cant-en |
Crea els teus relats. Escriu, explica, grava, guarda i imprimeix la teva història, clicant sobre la imatge. Ho farem amb 6 imatges.
Posa molta atenció i fixa’t bé:
Farem els tres primers: Fixació, Memòria de nombres i Paraules.
Has acabat?. Copia aquest poema:
Joan Sala i Viladrau
era el nom que jo tenia;
per sobrenom, Serrallonga;
casat era amb la pubilla.
Quatre bandolers
van de camarada,
un n’era En Serrallonga,
fararà ,
l’altre sa amiga Joana,
l’altre el Fadrà de Sau,
fararó.
Les ninetes ploren,
ploren de tristor
perquè En Serrallonga
n’és a la presó.
SESSIÓ 2
L’entrevista. Farem que uns personatges d’internet facin una entrevista.
Jocs de formació de paraules:
Treballem el vocabulari del mercat: Nivell 1. Frases.
Si has acabat pots continuar amb el treball de la B/V
SESSIÓ 1
Avui treballarem amb les onomatopèies
Cercarem una imatge a google que tingui a veure amb les onomatopèies i farem una presentació compartida. Podrem treballar per parelles.
Saps l’abecedari? – Aquesta cancó ens el recorda:

I ara pots ordenar les paraules d’acord amb l’abecedari?
Treballem la B i la V.






































