Formació per a la millora
Durant el primer quadrimestre del curs 2011-2012 s’ha dut a terme una activitat d’assessorament per a la millora d’estratègies comunicatives i de treball competencial a l’aula, a l’INS Ribot i Serra (ST Vallès Occidental).
Objectiu de l’activitat
Millorar els resultats educatius. Estratègia: Adaptació del currículum a l’alumnat del centre i reforç de les competències bàsiques, prioritzant la competència lingüística i l’aprendre a aprendre.
Metodologia de l’activitat
Les sessions presencials s’han completat amb activitats de programació i experimentació a l’aula en diverses matèries del currículum, per part del professorat participant. L’assessorament ha incorporat informació teòrico-pràctica sobre:
Presentacions temàtiques
Primera sessió
Segona sessió
Experiències i materials
El professorat participant ha elaborat activitats d’aula, les ha posat en pràctica i n’ha fet reflexions individuals i conjuntes. Les converses, els suggeriments, els acords i desacords del grup, han estat processos dinàmics que contribueixen al debat educatiu i el creixement professional: els encerts i les errades són igualment necessaris per a millorar en el procés de millora de la comunitat educativa. Amb l’autorització dels participants, que en són els autors, posem a l’abast dels interessats alguns dels materials treballats durant el curs:
Lectures creuades: Treball sobre drets socials i tipologies de text: programació i recursos d’aula. | |
![]() |
La Veu: Tècnica vocal, postura corporal i hàbits. Presentació en PowerPoint per l’alumnat i Full de treball |
![]() |
Rocking Chair: What, Why, How… material per l’alumnat: Presentació. Descobrim, fem hipòtesi, i comuniquem… en anglès! |
La història des de la reflexió. Material d’alumne. | |
El Tabac, perill de mort: Material de l’alumne i aplicació amb reflexió docent. | |
Dinàmiques de grup: Ruleta de Valors | |
![]() |
Joc de Cooperació: Presentació de l’activitat |
Lectura i reflexió: “El plato de madera” |
|
Tipus d’estructures: Presentació PowerPoint amb indicacions per l’alumnat. |
|
Matemàtiques: forma i espai, Full de treball per l’alumnat |
|
Activitat en llengua francesaMaterial i proposta educativa | |
![]() |
Cròniques de la Veritat Oculta: Lectura de Pere Calders. PowerPoint i Activitats d’aula |
Activitat col·lectiva d’oralitat i lectura: Socialització i autoregulació comunicativa. Descripció de l’activitat. | |
![]() |
Dinàmica de grup: Activitat d’observació, de reflexió i autoregulació |
Reflexions del professorat
El professorat ha participat activament en les sessions interactives i en la presa de consciència de necessitats específiques, en l’àmbit de la comunicació i la millora en els usos lingüístics a l’hora de fer preguntes a l’alumnat, i d’avaluar la seva tasca.
També ha recollit propostes de millora en la coordinació, l’organització dels equips docents i la metodologia coordinada dins dels departaments i els Seminaris docents, i entre els diferents Equips i unitats de treball. La reflexió sobre la pròpia pràctica posa de manifest una bona dinàmica “Action/Research” que acompanya la millora professional:
Alguns exemples aportats pels assistents:
1- En el conjunt de les activitats analitzades: podem destacar que es reflecteix l’acció competencial de crear/imaginar, que comporta la implicació personal dels alumnes utilitzant la seva pròpia experiència.
2- Per millorar les unitats didàctiques i les activitats d’aula: Considerem que caldria incorporar elements visuals i també sonors per estimular el coneixement previ de l’alumne i a més incorporar el treball cooperatiu i l’autoregulació que permeti als alumnes ser conscients del seu propi aprenentatge.
3- Conclusions: El grup sembla conscient de la necessitat de fer alguna acció estratègica per a millorar la coordinació. Si s’apliqués des del Projecte Lingüístic, es podria proposar un desenvolupament seqüencial que millorès la competència comunicativa des de totes les àrees.
[+] Veure un document amb CONCLUSIONS