Assessorament INS Ribot i Serra

Formació per a la millora


Durant el primer quadrimestre del curs 2011-2012 s’ha dut a terme una activitat d’assessorament per a la millora d’estratègies comunicatives i de treball competencial a l’aula, a l’INS Ribot i Serra (ST Vallès Occidental).

Objectiu de l’activitat
Millorar els resultats educatius. Estratègia: Adaptació del currículum a l’alumnat del centre i reforç de les competències bàsiques, prioritzant la competència lingüística i l’aprendre a aprendre.

Metodologia de l’activitat
Les sessions presencials s’han completat amb activitats de programació i experimentació a l’aula en diverses matèries del currículum, per part del professorat participant. L’assessorament ha incorporat informació teòrico-pràctica sobre:

  • Els processos d’aprenentatge i l’autoregulació
  • La construcció lingüística i el creixement cognitiu
  • La competència comunicativa i la seva aplicació en l’aprenentatge
  • La programació d’activitats i la pràctica a reflexiva
  • La coordinació i l’intercanvi per a la creació del discurs docent del professorat
  • L’aprenentatge col·laboratiu i la construcció de comunitat

  • Presentacions temàtiques

    Primera sessió

    Segona sessió


    Experiències i materials

    El professorat participant ha elaborat activitats d’aula, les ha posat en pràctica i n’ha fet reflexions individuals i conjuntes. Les converses, els suggeriments, els acords i desacords del grup, han estat processos dinàmics que contribueixen al debat educatiu i el creixement professional: els encerts i les errades són igualment necessaris per a millorar en el procés de millora de la comunitat educativa. Amb l’autorització dels participants, que en són els autors, posem a l’abast dels interessats alguns dels materials treballats durant el curs:

    Lectures creuades: Treball sobre drets socials i tipologies de text: programació i recursos d’aula.
    La Veu: Tècnica vocal, postura corporal i hàbits. Presentació en PowerPoint per l’alumnat i Full de treball
    Rocking Chair: What, Why, How… material per l’alumnat: Presentació. Descobrim, fem hipòtesi, i comuniquem… en anglès!
    La història des de la reflexió. Material d’alumne.
    El Tabac, perill de mort: Material de l’alumne i aplicació amb reflexió docent.
    Dinàmiques de grup: Ruleta de Valors
    Joc de
    Cooperació:
    Presentació de l’activitat
    Lectura i reflexió:
    “El plato de madera”
    Tipus d’estructures:
    Presentació PowerPoint amb indicacions per l’alumnat.
    Matemàtiques:
    forma i espai, Full de treball per l’alumnat
    Activitat en llengua francesaMaterial i proposta educativa
    Cròniques de la Veritat Oculta: Lectura de Pere Calders. PowerPoint i Activitats d’aula
    Activitat col·lectiva d’oralitat i lectura: Socialització i autoregulació comunicativa. Descripció de l’activitat.
    Dinàmica de grup: Activitat d’observació, de reflexió i autoregulació
       

    Reflexions del professorat

    El professorat ha participat activament en les sessions interactives i en la presa de consciència de necessitats específiques, en l’àmbit de la comunicació i la millora en els usos lingüístics a l’hora de fer preguntes a l’alumnat, i d’avaluar la seva tasca.

    També ha recollit propostes de millora en la coordinació, l’organització dels equips docents i la metodologia coordinada dins dels departaments i els Seminaris docents, i entre els diferents Equips i unitats de treball. La reflexió sobre la pròpia pràctica posa de manifest una bona dinàmica “Action/Research” que acompanya la millora professional:

    Alguns exemples aportats pels assistents:

    1- En el conjunt de les activitats analitzades: podem destacar que es reflecteix l’acció competencial de crear/imaginar, que comporta la implicació personal dels alumnes utilitzant la seva pròpia experiència.

    2- Per millorar les unitats didàctiques i les activitats d’aula: Considerem que caldria incorporar elements visuals i també sonors per estimular el coneixement previ de l’alumne i a més incorporar el treball cooperatiu i l’autoregulació que permeti als alumnes ser conscients del seu propi aprenentatge.

    3- Conclusions: El grup sembla conscient de la necessitat de fer alguna acció estratègica per a millorar la coordinació. Si s’apliqués des del Projecte Lingüístic, es podria proposar un desenvolupament seqüencial que millorès la competència comunicativa des de totes les àrees.
    [+] Veure un document amb CONCLUSIONS



    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *