Invents musicals. De la pretecnologia a la robòtica (passant per la música)

Carles Mesa (@carles_mesa)
Col·legi Sant Pere Claver, Barcelona

El projecte Invents musicals va néixer el curs 2011-12 com a pràctica compartida entre les àrees d’Educació musical i Educació visual i plàstica.

Respongué, des d’un primer moment, a la inquietud dels mestres per trobar punts d’unió entre les dues branques de l’Educació artística, i oferir als alumnes de Cicle Superior de Primària experiències d’aprenentatge significatiu i gratificant a traves de l’experimentació i la creativitat conjunta.

L’objectiu principal del projecte és la creació d’un instrument musical que compleixi amb les característiques necessàries per poder incloure’l en una instrumentació grupal. Per arribar a aquesta fita partim de l’observació i l’exploració, tant col·lectiva com individual, del so i les seves característiques, així com de les eines, recursos i material necessaris per desenvolupar l’invent.

Amb el pas dels anys, hem pogut veure com el projecte i nosaltres mateixos -tant els alumnes com els propis mestres- hem anat evolucionant empesos per la voluntat de “sofisticar” els invents, i incloent any rere any novetats tant en el material sonor com en la tecnologia emprada. D’aquesta manera hem passat de dissenyar/construir instruments “programables” basats en circuits elèctrics senzills, a incorporar la robòtica, primer de la mà de LEGO Mindstorms EV3, fins arriscar-nos a endinsar-nos en el món d’Arduino.

En aquesta ponència, en particular, ens centrarem en mostrar l’evolució d’una de les idees que ens han portat fins aquí: el lector de targetes perforades, amb especial atenció en el lector de targetes òptic que han creat i programat els alumnes amb LEGO MINDSTORMS EV3.

Podeu veure aquest i altres invents musicals a http://inventsmusicals.wix.com/home.