Fins al nas: mudança!

Estic fins al nas de les limitacions (de caràcter tècnic la majora) que m’imposa la versió del WordPress que ens ofereix Xtec.cat, de manera que estic preparant la migració de tot el contingut d’aquest bloc cap a la nova adreça. El nou bloc de classe continuarà dient-se Defensa contra les forces del mal, és clar, i el trobareu a l’enllaç que acabeu de llegir: aviat serà accessible per tothom.

Encara llegiu llibres de paper?

S’acosta el Dia Internacional del Llibre i, com cada any, dedicarem alguna reflexió a la lectura, a la literatura (no com a assignatura, sinó com a font de plaer personal i solitari) i, naturalment, al món del llibre.

Un món que, en els darrers tres anys, ha canviat moltíssim amb la irrupció del llibre en suport electrònic. Alguns de vosaltres ja teniu algun dispositiu que permet la lectura; d’altres, fins i tot, teniu algun lector electrònic (ja sabeu, aquells gadgets molt fins, que mostren el text en blanc, negre i gris i que normalment no serveixen ni per jugar ni per navegar per la xarxa).

Potser encara no heu fet un tast en aquesta àrea? Bé, de moment, aquí teniu un enllaç on podeu trobar llibres en format epub, l’estàndard oficial del llibre electrònic.

Si el vostre lector és d’aquell (pocs) que empren formats propis (d’aquells que impedeixen compartir els llibres electrònics com compartim els llibres en paper), però que no poden llegir el format estàndard, cap problema: des d’aquí us podreu descarregar el programa Calibre, que, entre moltes altres coses, us permetrà llibres d’un format a qualsevol altre.

I, per als que encara hi dubteu, aquí teniu un article d’un senyor que, després d’un any llegint quasi en exclusiva en format electrònic, s’ha vist obligat a tornar a llegir un llibre en paper (com en feien en el segle XX, quins temps…). És força personal, però l’he trobat curiós.

Lectors del segle XXI: deixeu enrere els vostres prejudicis i obriu-vos a un nou món on una biblioteca completa cap en el palmell de mà i pesa escassament dos grams!

Prosa assagística i discursos jocfloralescos

Aquí teniu els textos de la Renaixença que estem treballant i que no apareixen ni al llibre ni a l’antologia. N’he afegit un quart: aneu cercant-hi, sobretot, figures retòriques (centreu-vos en les semàntiques i en les morfosintàctiques, que de fonètiques en trobareu poques).

Aneu preparant-los per a la setmana vinent, tant els de 1r BAT A com 1r BAT B.

 

Novel·la i teatre en català al segle XIX

La Renaixença, que va permetre la recuperació de la poesia en català, va acabar abans de poder donar fruits en l’àmbit de la novel·la i del teatre. Així, hi ha una certa producció en català en aquests dos gèneres cap a la segona meitat del segle XIX; no seria del tot exacte catalogar aquesta producció sota l’epígraf de la Renaixença (tot i que alguns manuals ho fan), perquè entronquen, finalment, amb alguns moviments literaris europeus gairebé en sincronia.

Trobareu la informació a esquematitzar sobre aquests dos gèneres al llibre de text, entre les pàgines 167 i 172 (per a la novel·la), i les pàgines 222 i 225 (per al teatre). Podeu presentar-me aquests esquemes fins al divendres, 13 d’abril.

I recordeu anar llegint els contes d’aquell recull de nom impronunciable del Quim Monzó. Us recomano fer fitxes resum de cada conte.

Bones vacances.

Renaixença per a BAT

Comencem el 3r i darrer trimestre del curs amb l’estudi de la Renaixença, un moviment cabdal per a la literatura catalana ja que va representar, si no el ressorgiment de les nostres lletres, sí l’inici d’aquesta recuperació. Com que no podem dedicar gaire temps a la teoria si volem avançar en comprensió i anàlisi dels seus textos, ara més que abans la deixaré en les vostres mans; sí, ja sabeu: els famosos i temibles esquemes.

Com vam comentar a classe, ara fareu un únic esquema per cada moviment a estudiar, sintetitzant i reunint la informació que es troba dispersa al vostre llibre (ja que proposa una aproximació per gèneres, una absurda teoria pedagògica que pretén que la poesia, la narrativa i el teatre d’un mateix corrent literari s’han d’estudiar per separat com si no tinguessin res a veure les unes amb l’altre, com si no fossin, sovint, obra d’un mateix autor). Recordeu que l’esquema bàsic a seguir hauria de mostrar els següents punts (que es trobarien dins de la clau principal):

  • Context històric
  • Característiques generals del moviment
  • Poesia
  • Narrativa
  • Teatre

En algun cas (Noucentisme), només n’estudiarem la poesia. En d’altres (literatura contemporània), hi afegirem l’assaig.

Ara, però, per a l’estudi de la Renaixença, les pàgines que heu de treballar són les següents:

  • 68 a 74 (Renaixença: context, característiques, poesia).

Per divendres, 30, si us plau. A més a més, hauríeu de llegir (per dilluns, 26), de l’antologia poètica, els poemes següents:

  • «La pàtria», de Carles Aribau (p. 163);
  • «Vora el barranc dels Algadins», de Teodoro Llorente (p. 167);
  • «Vora la mar», de Jacint Verdaguer (p. 170);
  • «Los dos campanars», de Jacint Verdaguer (p. 174);
  • «El pi de Formentor», de Miquel Costa i Llobera (p. 174).

La setmana vinent (del 26 al 30), el programa de treball és el següent, per al primer i per al segon dia de classe:

  1. treballareu per grups i fareu cada grup el comentari d’un dels poemes anteriors (els sortejarem);
  2. cada grup llegirà el seu comentari a classe.

I aviat us posaré feina per a les vacances (sí: sóc molt dolent i us posaré feina).