VERIFICACIÓ DE LES HIPÒTESIS DE LES POSSIBLES CAUSES DE LA MORT DELS PEIXOS.
Verificació a través de l’observació i experimentació amb els peixos morts.
Hem de comprovar si les hipòtesis que es van deduir a la sessió anterior sobre la mort dels peixos són correctes o no.
-Dividim el grup-classe en dos grups amb una mestra a cada grup:
GRUP 1
Observem, experimentem i busquem informació a l’ordinador per demostrar que les hipòtesis no són correctes.
1-Bombolles: Veiem que si els altres viuen és que no els ha faltat l’aire. Apareix la qüestió que ells respiren igual que nosaltres però ells no tenen nas i poden respirar sota l’aigua i nosaltres no.
Sorgeixen les preguntes:
–Com respiren els peixos?
-Similituds i diferències entre els peixos i nosaltres.
2-Cop al cap: amb la lupa no veiem res diferent al cap.
3-Molt menjar: observem la panxa amb la lupa i veiem que la tenen normal, no la tenen inflada (informació que hem tret d’Internet).
4-S’han quedat sense menjar: veiem que això no ho podem saber. ( No li han donat importància al fet de no obtenir resposta a aquesta pregunta).
5-El tauró ha mossegat: afirmen que sí perquè amb la lupa veuen una mica de sang a la panxa.
Mirem a Internet i aquest peix mort “ Tretazona” tenen una aleta vermella. Tornem a observar amb la lupa i amb l’ajuda d’unes pinces veiem que la taca vermella és l’aleta que estava enganxada. Es queden sorpresos i veuen que el tauró no ha mossegat. Estan al·lucinats i decepcionats.
- Torno a formular la pregunta: “ Per què han mort?
Sorgeix la idea que a lo millor no els agrada la peixera, què deuen necessitar per viure i què els tres peixos morts eren iguals.
GRUP 2
Fan la mateixa observació i experimentació amb els peixos morts però a l’hora de buscar per Internet descobreixen que a vegades els peixos:
-es donen cops quan estan a la peixera,
-tenen estrés,
-l’aigua ha d’esta molt neta,
-necessiten menjar una vegada al dia,
-necessiten plantes i sorra perquè els agrada. (acordem que ho comparem perquè estiguin millor).
- No ha sortit la idea d’aigua calenta/freda.
Posem en comú les idees que han sorgit en els dos grups , tot explicat pels propis nens.
Les idees que surten ( molt superficialment) són:
– Necessiten sorra i plantes.
-El Tauró és un peix fort i els altres són dèbils i es posen malalts.
– Fort= peix gran Malalts – hospital d’animals – metge d’animals
-Dèbil= peix petit
Encara continuem sense saber amb certesa què ha passat amb els peixos morts. Hem comprovat que les hipòtesis que havíem pensat no eren correctes però seguim sense saber què ha passat.
Observo que això els genera fer més afirmacions relacionades amb vivències que ells han passat: han pogut morir de vells com el meu avi, han mort perquè estaven malalts com el tiet…