Taller de ciències

Un altre dels miniprojectes inclosos al projecte de recerca de 4t d’ESO és el Taller de ciències. Si l’alumnat optava perquè aquest fos un dels seus dos miniprojectes podia decidir si treballava la pluja àcida, els cotxes mòbils o els plàstics.

L’objectiu de la pluja àcida és experimentar per observar com afecta l’acidificació del sòl en la germinació de llavors d’un llegum i avaluar-ne les conseqüències. Com a producte final l’alumnat havia de lliurar un mural amb tres parts diferenciades: disseny seqüenciat de l’experiment amb imatges del procés, recull de les observacions fetes durant cinc dies amb fotos diàries de les quatre mostres amb conclusions i recerca d’informació sobre el fenomen de la pluja àcida (què és, causes i conseqüències), com influeix en l’acidificació del sòl i com actua sobre les fases de germinació i creixement del tegument. Recerca de les mesures que s’estan prenent per evitar-la. També havien d’incloure un pòster amb imatge/s i missatge de conscienciació per evitar la problemàtica de la pluja àcida.

L’objectiu del cotxe mòbil és construir un mòbil (o cotxe de joguina) propulsat amb l’energia acumulada amb l’aire d’un globus i fer mesures físiques relatives al moviment d’aquest mòbil. Es demana un mural amb tres parts diferenciades: procés de construcció del mòbil, amb imatges de totes les fases de fabricació, mesures de massa, velocitat, distància i temps i càlculs d’energia cinètica i potencial. Evidentment també cal presentar el cotxe de joguina (mòbil) construït.

Finalment, pel que fa als plàstics, l’objectiu d’aquest experiment és conèixer amb més profunditat l’origen, els avantatges i les problemàtiques dels plàstics del nostre entorn i fer experiments amb diferents tipus de plàstics per avaluar-ne les propietats. L’alumnat havia de preparar un mural amb dades recollides sobre la fracció de brossa del cubell groc (envasos), un recull de dades d’experiments que hagin realitzat per esbrinar les propietats de com a mínim 4 plàstics de diferents tipus. Les mostres de plàstics cal que s’incloguin al mural, i han de ser reals, no fotos. També hi havia d’haver una recerca d’informació sobre l’origen i el procés de fabricació dels plàstics. Finalment es demanava un pòster amb imatges i/o missatges de conscienciació de les problemàtiques del plàstic.

Aquest article s'ha publicat dins de INS Frederic Mompou, Metodologia, Planificació, Producte final i s'ha etiquetat en per Monti Mestres. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.