Alimentum. Fent crèixer el nostre institut

L’INS SEVERO OCHOA, és un centre d’ensenyament secundari  que va iniciar la seva activitat docent l’any 1976 com a centre de formació professional impartint estudis reglats de formació professional de primer i segon grau. Posteriorment inicià estudis d’ESO i batxillerat i actualment centra la seva oferta educativa reglada en els estudis d’ESO i Batxillerat, Cicles formatius de grau mitjà i superior de les famílies d’administració, electrònica, química i serveis a la comunitat, el Curs de preparació per a l’ingrés als cicles formatius de Grau Superior i FP Bàsica. Des del seu inici ha estat un centre disposat a participar i innovar en experiències educatives.

Des de l’any 2001 participa en projectes de mobilitat amb diferents països de la UE. A partir de llavors s’ha promogut la mobilitat dels nostres alumnes a través d’empreses col·laboradores, principalment a Alemanya. La nostra política de mobilitat internacional treballa per una educació superior intel·ligent, sostenible i integradora.

Promovem l’aprenentatge de llengües i la cultura dels països que ens envolten i facilitem que els nostres alumnes siguin més competitius al mercat laboral, capaços de participar en projectes d’innovació i recerca, respectant la individualitat i garantint els principis de no discriminació.

Som un centre compromès amb la formació i orientació acadèmica i humana dels nostres alumnes i les seves famílies.

Impulsem la formació permanent del nostre professorat en els diferents àmbits per tal de millorar el procés d’ensenyament aprenentatge. En aquesta línia inclouríem tant l’aprofundiment en competències digitals, el treball en intel.ligència emocional i la formació del docent-orientador (personal, acadèmic i professional).

Com a nous projectes d’innovació podem destacar la nostra participació en el TEI (Tutoria entre iguals). La nostra participació  també a la xarxa de competències bàsiques. També el curs vinent entrem a formar part del GEP (Generació Plurilíngüe). I a més a més col·laborem amb l’ajuntament i AMB desenvolupant el nostre Servei Comunitari.

Obrim l’escola

El producte final que els alumnes van haver de presentar va ser una maqueta de la comarca que havien triat. Tenien uns mínims a complir, que era marcar l’espai físic i els accidents geogràfics, l’activitat econòmica i… Es van aprendre característiques de la seva comarca, com ara la metereologia, el turisme, el folklore i ho van haver de presentar als familiars que van poder compartir la tarda amb ells a l’escola.

Els alumnes, un cop acabada l’explicació, feien un petit test amb els iPAds als pares que els havien escoltat.

Com a cloenda, es va ballar la dansa típica de totes les comarques de Catalunya, la sardana.

L’esport ens fa sentir millor i un cartell ben dissenyat també

Una de les activitats adreçades als alumnes de 2n d’ESO, ha estat des dels departaments d’educació física, plàstica i visual i tecnologia, deixar als nois i noies pensar en com fer la difusió d’aquesta primera Jornada d’activitat física i salut al Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat.

La proposta s’ha decidit com a treball en grup, on cadascú escollia fer o bé vídeo, o bé cançó o cartell, sempre originals i amb creació també d’un eslògan que recollís l’esperit de la jornada, la seva raó de ser, a més d’engrescar-los. Val a dir que qualsevol d’aquestes tres modalitats per expressar-se creativament en l’àmbit artístic, ha servit per avaluar part del crèdit de síntesi.

Dies abans de la jornada ja es va fer públic al vestíbul i altres espais de l’institut el cartell guanyador, que fou aquest:

En destaquem la realització a ordinador amb els programes Paint i Word i l’ús d’Internet. El resultat són sorprenents. És un cartell que es mou, que desprèn molt dinamisme, cosa que es reforça amb uns atletes que corren, captats just davant d’un llum rodó, com si d’un focus escènic es tractés, enxampant-los en el precís moment que passen per davant de càmera. El públic (som nosaltres que mirem el cartell) veiem passar els atletes i els animem perquè són els nostres companys i companyes de l’institut. L’ús dels colors i textures també reforça la idea de moviment, amb predomini de la gamma càlida contrastada entre tons majoritaris grocs i vermells.

És molt interessant la transparència dels colors (ara sí gamma freda i càlida, colors bàsics i complementaris) de les siluetes centrals: figures perfilades amb blanc vestides amb roba esportiva i que ajuden a reforçar la feina col·laborativa, l’esforç de l’equip precisament per aquesta transparència cromàtica. La feina d’equip, la suma d’esforços. No cal dir que la sensibilització educativa sobre temes de gènere ha fet que els alumnes retallin les siluetes de dos nois i dues noies: un encert positiu.

La tipografia s’ha escollit en blanc, amb la qual cosa es connecta visualment amb el focus escènic central també blanc, i deixar sorgir del fons els colors que emergeixen amb força. Hi ha molt d’equilibri en la composició.

Els alumnes a més d’incloure la informació rellevant (títol: Jornada d’activitat física i salut; la data: 6 d’abril del 2018; el nom dels centre: INS Joanot Martorell) han creat també l’eslògan:

L’ESPORT ENS FA SENTIR MILLOR

el missatge del qual ajuda a completar la feina d’equip i la importància de la jornada. Tot un èxit, felicitats!

Com hem planificat la setmana del projecte?

El projecte té una durada de 5 dies, amb activitats bastant dirigides durant els 3 primers dies, activitats lliures el 4t dia per preparar el producte final i l’exposició final el 5è dia.

Els aparells electrònics, les xarxes socials i els valors que ens transmeten, han sigut un dels punts de partida en la decisió d’elaborar aquest projecte. A partir d’aquí va sorgir la idea de la bellesa i de voler seguir un cànons que sembla estan imposats des de fora, i això ens va portar a treballar l’alimentació i les malalties que es deriven d’uns mals hàbits. Per aportar una visió més pràctica al projecte hem inclòs una sortida al mercat de Can Vidalet, en una època en què els mercats estan renaixent per mostrar a joves i grans que comprar-hi és una aposta de qualitat i servei.

Aquest és la planificació setmanal del projecte, per hores.

Mengem sa, mengem de mercat

Dins del projecte hem planificat una sortida al mercat de Can Vidalet.

SOCIABILITZACIÓ AL MERCAT DEL BARRI

Un dels objectius de las sortida era conèixer el mercat del barri com una opció de compra de productes saludables, de qualitat i de proximitat.

Per això, un aspecte a destacar durant la sortida al mercat va ser la interacció dels alumnes amb diferents persones del barri. Prèviament, a més a més de la llista de la compra per preparar esmorzar saludable, els grups de treball  van elaborar diverses enquestes, tant per als botiguers/es com per als consumidors. Calia extreure informació sobre els principals col·lectius que habitualment compren al mercat (com ara l’edat, el gènere), sobre la procedència i qualitat dels productes, així com recollir informació sobre l’evolució del mercat al llarg dels anys. Aquesta activitat va permetre treballar les habilitats socials dels nois i noies, destacant la interacció amb la gent gran del barri.

 

UN ESMORZAR COM CAL

Un altre objectiu de la sortida era administrar un pressupost tancat per a elaborar un esmorzar saludable que compartirien amb la resta de companys i companyes.

1’5€/alumne. Això és del que disposaven els nostres alumnes per elaborar l’esmorzar equilibrat amb productes de temporada i de proximitat. Així que, per grups van anar al mercat a comprar-hi els ingredients administrant-se ells mateixos els diners que tenien i l’endemà a l’aula van fer-se l’esmorzar. La majoria van sortir força saludables i equilibrats, tot i que alguns van ser repetitius en el tipus d’aliment (massa làctics i poca fruita), o incloïen alguns productes poc adequats (brioxeria industrial…). Van comprovar que esmorzar bé es fàcil i barat i fins i tot divertit (la sortida al mercat va ser força engrescadora).

Esperem haver creat un hàbit!!

Aquesta activitat treballa la Competència de la cultura i els valors:

  • Dimensió personal: Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes
  • Dimensió interpersonal: Mostrar actituds de respecte actiu envers les altres persones, cultures, opcions i creences
  • Dimensió sociocultural: Comprendre i valorar el nostre món a partir de les arrels culturals que l’han configurat.

Aquests són alguns dels vídeos  i moments captats en el mercat:

supermercat

mercat

Fem els grups, però els fem amb un mètode!

Una vegada pensat i organitzat el projecte, se’ns planteja el repte d’ implementar-lo. Una de les primeres decisions que cal prendre fa referència a la formació de grups. Per tal d’aconseguir que esdevinguin el més homogenis possibles hem de tenir present que puguin ésser inclusius i cooperatius.

El docent pren com a model el projecte que ja existeix al centre, el TEI- tutoria entre iguals- que qualifica l’alumnat segons les seves necessitats socials i les seves capacitatS. Així, s’intenta que en un grup coexisteixin alumnes amb diferents habilitats i necessitats: el noi/noia qualificada amb un 3 d’altes capacitats, s’ajunta amb un altre 3 d’altes necessitats. Paral·lelament, un que té assignat un 2 forma parella amb un altre 2 , i així successivament. D’aquesta manera, s’aconsegueixen grups de 4 alumnes equilibrats fomentant l’ensenyament recíproc, la col·laboració i l’aprenentatge entre iguals.

Postureo, una manera de fer o de ser?

El projecte “Com sóc i com em veig” l’hem planificat en 2 eixos vertabradors fonamentals que com a professors ens preocupen dels nostres alumnes:

  • un és el com fan servir les Xarxes Socials per socialitzar-se.
  • l’altre és el com cuiden la seva Salut física, mental i emocional de forma conjunta.

Van escoltar una cançó d’Arnao Griso, “Posturea” i els va cridar l’altenció molt la lletra. Després, perquè reflexionessim una mica més sobre el que és important i el que nó, vam fer-los escriure una nova estrofa. Aquí teniu uns videos d’aquests moments d’escolta i de producció:  inicial, final1, final2.

 

 

Dificultats d’última hora

Dificultats en les últimes sessions de la revista

Durant les últimes sessions dedicades a la revista del nostre centre escolar, hi ha hagut diverses dificultats que haurem de tenir en compte per al curs vinent.

Una de les dificultats amb què ens hem trobat ha estat la manca de temps. A final de curs, amb els exàmens i l’atabalament propi de final de curs ens hem trobat que ens feien falta hores per a què l’alumnat pogués acabar de maquetar la revista.

Una altra de les dificultats amb què ens hem trobat té a veure amb el format. Havíem treballat amb les eines col·laboratives del Google Drive, de manera que tothom pogués veure els canvis que es produïen i, després, s’havia de passar al format Publisher. L’alumnat, però, no coneixia aquesta eina i els va resultar molt dificultós treballar-hi, llavors va proposar treballar amb Canvas. Com que la revista és un projecte de l’alumnat, a la fi vam quedar que es podria treballar en aquest darrer format. Aquest fet també va provocar una pèrdua de temps.

La portada de la revista. Ha costat però s’ha aconseguit

Mostra d’alguns productes final. Quina passada!!

Per fer el treball o producte final  hem volgut apostar per les noves tecnologies per què els alumnes en facin un bon ús. Així poden escollir entre aquestes 3 possibilitats:

  • Versionar una cançó, és a dir fer la lletra d’una cançó que sonarà a Ràdio Joanot.
  • Fer un vídeo, ja sigui en forma de reportatge o de curtmetratge, que es penjarà a la pàgina web del centre.
  • Preparar una campanya publicitària que s’exposarà al vestíbul per promoure la I Jornada d’activitat física i salut del 6 d’abril que tindrà lloc a l’institut, el Garbí i al parc de Collserola.

Aquest producció l’han de decidir a mesura que passa la setmana, però tindran un dia sencer per preparar-lo.

Aquí teniu alguns exemples del que ens van presentar:

video

cançó1

cançó2