El projecte A Guindàvols en parlem sorgeix, per una banda, de la voluntat de fusionar els diferents programes amb aquells que treballàvem amb l’alumnat l’Educació per a la Salut, concretament a 3r d’ESO, sobre la prevenció de les drogodependències; i, per altra banda, té el propòsit d’engegar amb el professorat el treball per projectes, de saltar les barreres de les diferents assignatures per treballar conjuntament amb un repte comú.
Respecte a l’objectiu de fusionar programes, des de fa molts anys participem en el que coordina la Regidoria de Benestar Social de l’Ajuntament de Lleida, Max i Maxi, adreçat a l’alumnat de 3r d’ESO per tal de treballar des de tutoria el món de les drogues des del punt de vista de la pressió de grup i l’autoestima (val a dir que és el més ben valorat per l’alumnat any rere any) i el programa Aquí en parlem… de l’Obra Social de ”la Caixa” i la Generalitat de Catalunya, que pretén prevenir el consum de drogues conscienciant els joves dels riscos que comporten, a través de la ciència com a eix de la proposta, i parteix de l’afirmació que l’addicció és una malaltia.
Per altra banda en l’equip educatiu de 3r d’ESO no tenim “cultura” de realitzar projectes que “saltin” la barrera de les diferents assignatures, a més a més de no comptar amb un marc horari que ho faciliti, per tant hem pensat que seria interessant començar amb un model en el qual el treball es dugui a terme, en un principi, des de les diferents assignatures, per acabar fusionant aquests coneixements previs en la realització d’una recerca comuna.
Però voldríem anar més enllà i, ja que canviem metodologies, voldríem que la dinàmica del treball es fes de forma col·laborativa, tot fomentant la creativitat de l’alumnat. És a dir, potenciant la creativitat que neix a partir de la interacció i col·laboració amb altres persones:interpensar creativament. Per aquest motiu utilitzarem el material dissenyat per l’equip de recerca educativa CONTIC de la UdL del qual forma part professorat de l’equip docent.