Poden aprendre els estudiants per ells mateixos de manera autònoma? Són els ordinadors útils per desenvolupar aquesta tasca? És una bona decisió reduir de manera dràstica la introducció de portàtils a l’aula? És cert que no estem preparats per l’educació que ve? Hi ha molts investigadors que intenten donar resposta a aquestes i altres preguntes relacionades amb l’aprenentatge dels nois i noies amb l’ajut dels ordinadors. Un d’aquests recercadors es Sugata Mitra. Se li va acudir col·locar un ordinador amb connexió a internet davant d’un poblet de la India. I el que va trobar el va sorprendre. Però deixem que ho expliqui ell mateix en aquesta conferència que va fer en el marc del TED.
Marcus du Sautoy
He llegit el llibre sobre la música dels nombres primers d’aquest matemàtic, i avui navegant per la web he trobat aquesta entrevista que li va fer el diari PUBLICO l’any 2008. El títol és aclaridor de la seva posició al voltant de l’educació matemàtica:
“Enseñamos las matemáticas de forma muy árida”
Podeu accedir a l’entrevista.
I ja posats vaig veure que l’Eduard Punset, molt més recentment el va entrevistar en el programa REDES. Especialment interessant l’animació que es pot veure a l’entrevista fonamentada en la
Successió de Fibonacci. És deu a Cristobal Vila, fundador d’ETEREA ESTUDIOS. Podeu veure-la en el seu espai web.
Salman Khan. Com fer servir el vídeo per aprendre matemàtiques.
Salman Kahn va començar a afegir vídeos educatius de matemàtiques al youtube l’any 2004, sembla ser per ajudar un parent en les seves tasques escolars. Des de llavors aquest espai s’ha anat farcint de materials i altres eines per tal d’ajudat a l’aprenentatge de les matemàtiques.
Aquest mes, en el marc del TED2011, va realitzar la següent xerrada sobre com és l’espai web, KHAN ACADEMY, que va inicial i quins són els objectius que busca amb la seva tasca. Us adjunto el vídeo d’aquesta xerrada. Totes són en anglès i hi ha gent que participa voluntàriament en la seva subtitulació.
Altres xerrades interessants que s’han desenvolupat al llarg de diverses edicions d’aquesta trobada.
Conrad Wolfram: Teaching kids real math with computers
Hans Rosling shows the best stats you’ve ever seen
Ken Robinson al programa REDES
Eduard Punset es caracteritza per entrevistar persones amb idees innovadores en, entre d’altres, el camp educatiu. Un d’aquests és Ken Robinson, expert en creativitat. Té diverses entrevistes i conferències penjades a la web. Pot ser les idees són una mica repetitives quan ja l’has escoltat i llegit algun dels seus llibres, però segurament convé anar recordant-les si volem provocar canvis en el sistema educatiu. Podeu veure l’entrevista a la web del programa REDES.
Els nois com a estudiants en front de les noies
Avui el diari ara publica en la seva pàgina 16 la noticia: “Els nois són cada cop pitjors estudiants respecte de les noies”.
No cal dir que no em sorprèn. Des de fa molts anys tinc la percepció, no confirmada per dades, que els resultats acadèmics dels nois estan per sota dels de les noies a la mateixa edat. I a més, tinc la convicció que nois amb capacitat per a les matemàtiques i les ciències formen part d’aquest paquet de fracàs.
Aquesta informació surt d’un treball publicat pel consell escolar de Navarra amb dades d’estudiants d’arreu d’España. Com a dada principal el diari publica que el 48% dels estudiants analitzats (no especifica si nois i noies, però s’interpreta que nois) ha repetit un curs abans del 15 anys en front del 36,5% de les noies. Aquesta tendència ja comença des de ben aviat, als 8 anys el 7% dels nens ja no estan en el curs que els pertoca per l’edat en front del 5% de les nenes. En resum, el percentatge de nois sense titulació bàsica és més alt e Son els nois que en les noies.
Com cal fer, he anat a les fonts de l’estudi, el consell escolar de Navarra, evidentment molt més interessant que la noticia del diari. En el seu espai web, a banda de parlar-nos dels resultats, també ens mostren alguns dels factors socioculturals que incideixen en el rendiment escolar dels nois, aquests són.
- Les expectatives dels nois que sense qualificació podran trobar feina.
- L’estereotip mediàtic que fa que no es pugui ser considerat un noi acceptat pels seus iguals, i ser, al mateix temps, un bon estudiant
Molts d’aquests estudiants obtenen bons resultats en les proves d’avaluació en ciències i matemàtiques.
Evidentment ha de ser un objectiu de tots la reducció d’aquests índexs de fracàs escolar, que sembla que comencen a gestar-se de ben joves. I també aconseguir que els que estan dotats per les matemàtiques i les ciències puguin continuar endavant en els seus estudis acadèmics o professionals. I de ben segur que això ha de passar per un canvi en la metodologia de les tasques que realitzem a les aules, amb l’ajut dels dispositius digitals i d’internet.