Nous currículums d’ESO

La setmana passada han penjat a l’XTEC la proposta de currículum de matemàtiques a ESO pels propers cursos.
Elements que em semblen importants: parlen de competència matemàtica, com a subconjunt del que entenem com a competències bàsiques. Quins són els elements d’aquesta competència matemàtica:
* Pensar matemàticament
* Raonar matemàticament
* Plantejar-se i resoldre problemes
* Obtenir, interpretar i generar informació amb contingut matemàtic
* Utilitzar les tècniques matemàtiques bàsiques
* Interpretar i representar expressions, processos i resultats matemàtics.
* Comunicar als altres el treball realitzat
Aquestes idees apareixen clarament expressades entre la primera i la segona pàgina del document. Hi estic d’acord, però me’n semblen massa d’aspectes. Jo em quedo amb Pensar, Raonar (Connexions) i Comunicar. El corol·lari de matemàticament penso que sobra. Fixem-nos-hi bé, perquè no sempre fem això a les classes. Pensen els nostres alumnes? Molts diran clar que no, però segur que els deixem pensar? Les activitats que desenvolupem a les classes afavoreixen el PENSAR. Personalment crec que no, en aquest sentit aquesta introducció ja em dona una mica d’esperança en la millora de l’ensenyament de les matemàtiques. Però pensem en l’estructura de les nostres classes; el professor a la pissarra explicant el que sigui, i de tan en tan fem una pregunta a algú. Això no és comunicació, la comunicació exigeix un intercanvi d’opinions, i en general aquest no existeix. Per tant, la comunicació com a idea em sembla fantàstica. I després realitzen molts exercicis, aquests exercicis els permeten RAONAR, realitzar deduccions?. Segur que no.
Només aplicant aquests tres aspectes ja millorarem molt l’ensenyament de les matemàtiques.

Solució al criptograma

Ja fa massa dies vaig penjar un criptograma en el blog. Ja va sent hora que doni la solució.

Recordeu que era ABCDE x 4 = EDCBA

Doncs la solució fàcil (és la que jo he trobat és 21978 x 4 = 87912.
Potser n’hi ha mes, cadascú que s’espavili a trobar-ne d’altres.
A reescriure.

El problema de Jaimito

Jaimito, Amb una mica d’endarreriment, a l’IES estem de setmana cultural, comento el problema del Jaimito, aquell dels cromos de la setmana passada. Aquest és un problema típic de comença al revés. A l’últim amic en Jaimito dona 2 cromos. La meitat dels que li queden 1 , més un cromo. Al penúltim amic li vaig dona 4 cromos. Abans de trobar-me’l en tenia 6, l meitat 3 més 1. Al avant penúltim amic li’n va donar 8 de cromos, 16 al tercer, 32 al segon i 64 cromos van ser per al primer amic. En total en Jaimito va sortir de casa amb 126 cromos.

El d’avui,

A B C D E
x4
________
E D C B A

Evidentment, cal trobar el valor de les lletres A, B C, D i E per que es compleixi la igualtat.
Anims

Què ja ve la setmana santa.

Navegant per la web, consulto ja desde fa temps la web-blog de Francisco Muñoz de la Peña Castrillo.
En una d’aquestes visites parlava de la següent pàgina web http://www.skoool.es/

A banda dels materials que hi podeu trobar, amb més o menys utilitat, podem trobar-hi un petit programa per treballar matemàtiques des de l’ordinador: gràfics, formes geomètriques i funcions. Sembla un programet força interessant. Pot ser bo consultar-lo i intentar treballar una mica amb ell. A veure que en podem treure.
Bones vacances