L’autoritat en l’aula

http://www.elpunt.cat/noticia/article/2-societat/16-educacio/138124-lautoritat-en-laula.html

UNA MIQUETA DE TOT

Molt se’n parla darrerament del paper dels docents davant d’una adolescència que sembla rebordonida i rebolicada, a tenor de les informacions que apareixen pertot arreu. Les imatges que amb freqüència mostren els mitjans audiovisuals no deixen indiferent ningú, com tampoc les noticies que reflecteixen la inoperància del sistema educatiu per a pal·liar situacions límits.

Alguns polítics, especialistes en la matèria, associacions de mares i pares i sindicats trauen a col·lació la falta d’autoritat que el cos de mestres i professors palesen, sobretot des de l’aplicació de la Logse. Inclús, s’ha implicat d’alguna manera a les policies Local i Nacional en l’àrdua tasca de contribuir a educar l’alumnat que, mancat de referents vàlids a casa, mostra conductes anòmales i, fins i tot, agressives. No diguem de la nul·la motivació per l’aprenentatge que presenten.

És veritablement un problema de fons, estructural i no conjuntural, que no pot solucionar-se de la nit al matí. La societat en les darreres dècades ha canviat substancialment, no parlem ja de la família com a referent i unitat bàsica de la mateixa; la qual cosa es manifesta diàriament en les aules escolars, tan diverses i polièdriques en les seues configuracions.

En el fons, no és un tampoc una qüestió d’enfrontar l’escola pública i privada, ja que en són moltes les que matriculen escolars de perfils i procedències variades independentment de què la titularitat tinga una o altra filiació. Avui, la major part dels centres atenen les necessitats de la zona on estan situats amb normalitat.

Tanmateix, tot i acceptant la premissa de què el context sociocultural s’ha modificat, per què l’escola —en termes generals— no s’ha adaptat als nous temps? Per què no en són més els recursos per atendre eixa diversitat creixent? Per què han perdut els docents l’autoritat?

Són algunes de les preguntes que sobrevolen pel sistema educatiu entre altres moltes, tot i això caldrà significar que el fet de què l’autoritat que se’ls suposa als docents siga recurrentment posada en tela de juí és, sens dubte, la darrera peça del trencaclosques educatiu en l’actualitat.

L’autoritat, en principi, la deuria d’exercir qui té la capacitat moral per a emetre una opinió qualificada sobre una decisió, la qual no pot ser imposada. Per tant, és el pol oposat al poder i està íntimament unida a la legitimitat, la dignitat i la qualitat de qui la posa en pràctica. En conseqüència, aquesta ha de primar en totes i cadascuna de les facetes de la vida d’un individu, especialment si encara no s’ha emancipat i està en edat d’estudiar obligatòriament.

L’autoritat, consegüentment, es guanya tots els dies i en tots els àmbits, però és obvi que aquesta xoca frontalment —en particular en l’escola— amb la manca de referents vàlids de nombrosos individus que la desconeixen i, evidentment, la tesen (in)voluntàriament.

Nombrosos docents, per personalitat i convicció, fan una labor silenciosa però engrescadora malgrat els entrebancs que se’ls presenten en aquestes difícils circumstàncies, mentre que també els hi ha que a hores d’ara creuen que l’autoritat és només la facultat de manar i de ser obeïts sense més. Altres, prou fan en treballar en un camp que no és el seu, transmetent una imatge que no parla precisament de les bondats d’un col·lectiu tan flexible com sovint desemparat.

Per a més inri, en els últims temps, la societat occidental ha confós la llibertat i l’educació amb la seguretat, camps antagònics si per mitjà dels agents de l’autoritat es pretén solucionar-ho tot. El fet que els seus membres entren i isquen dels col·legis, per allò d’imposar-se a força de persuadir, no és una bona senyal i fa la impressió que es volen matar les mosques a canonades. Veritat és que hi han casos extremats que requereixen solucions contundents, però no crec que els centres escolars —i els seus professionals— necessiten aquest tipus de reafirmació externa. La seua força es fonamenta només en la paraula, la paciència i la saviesa dels seus docents.

Classes a través dels mòbils: nou sector a explorar

http://www.3cat24.cat/noticia/530425/societat/Classes-a-traves-dels-mobils-nou-sector-a-explorar

Es pot ensenyar des dels mòbils? Com i què? A quins països? I què costa aquesta educació? És de qualitat? Són preguntes que encara estan per respondre. El sector de l’M-Education, o l’educació mitjançant els mòbils, és tan incipient que les poques empreses que hi estan implicades creuen que té futur però no en poden presentar gaires resultats.

 El món sencer està canviant els esquemes a l’hora d’impartir coneixements, i les tecnologies actuals ajuden a superar els impediments de desplaçaments, falta de recursos econòmics o diferències socials. D’altra banda, els mòbils estan entrant en un mercat nou amb totes les expectatives posades perquè creixi exponencialment. Així ho han explicat els ponents a la taula rodona del Mobile World Congress, titulada: “M-Education: Liberating the Classroom” (educació amb el mòbil: alliberar les aules).

Queda molta feina a fer, no obstant això, els fabricants dels aparells, els creadors de continguts, ONG i organismes públics ja creuen que és possible la formació d’educadors a distància a través de la telefonia mòbil o d’alumnes que tenen un interès a sortir de l’analfabetisme o a millorar el nivell d’una llengua estrangera, per exemple.

Nokia té actualment en marxa tres programes d’informació (Agricultura, Educació i Entreteniment) que funcionen a través dSMS  per a la població de l’Índia, Indonèsia, l’Àfrica i la Xina. La manera més senzilla i ràpida d’accedir a un mercat amb molts pocs recursos econòmics. “Un agricultor rep en el seu mòbil els preus del mercat del producte que ell comercialitza o la previsió del temps i això és de gran utilitat”, ha explicat Dieter May, vicepresident de Mercats Emergents de Nokia. “No tenen ordinadors però es connecten a internet a través dels mòbils”. Els preus dels serveis són assequibles i els missatges arriben en la llengua local.

BBC Janala  és un servei estrenat fa un mes i mig a Bangla Desh per aprendre l’anglès amb els mòbils. “Amb només un missatge de veu es poden impartir lliçons, de diferents nivells, en 3 minuts”, ha explicat Sara Chamberlain, directora del programa. “En poc temps es millora la pronunciació i s’obren possibilitats d’accedir a nous llocs de treball”. Durant el poc temps que fa que està en marxa, milers de persones l’han provat i s’han descarregat un total de 26.000 lliçons des dels mòbils.

Per últim, Karen Coppock, vicepresidenta de la consultoria Vital Wave Consulting  especialitzada en M-Education, ha mostrat la iniciativa Jokko, que s’està duent a terme al Senegal també amb SMS. “Els mòbils poden ser de gran ajuda en moltes parts del món. Només cal trobar el motiu i les empreses que col·laborin en els projectes”.

Queda clar que, de moment, l’SMS és el servei estrella per ensenyar a través dels mòbils. És el més senzill i el més econòmic però el temps dirà si es pot fer educació en altres formats.

Fem química

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/quimica/index.htm

L’any 2007 es va celebrar l’any de la ciència. Per animar l’alumnat de secundària a participar d’aquesta commemoració, es va preparar una col·lecció d’experiments de química, curiosos i senzills alhora, que es publicaren periòdicament durant els cursos 2006-2007 i 2007-2008.

En el bloc http://quimica.bloc.cat es poden llegir els comentaris d’estudiants i professorat.

Aquesta pàgina recull les fitxes dels experiments proposats. A cada fitxa hi ha un vídeo, imatges i descripcions dels experiments, la relació del material necessari i les instruccions per reproduir-los. També hi trobareu la solució a unes quantes preguntes.

Els problemes dels fills explicats als pares

http://www.elpunt.cat/noticia/article/-/-/137393.html

L’editorial Ara Llibres estrena la col·lecció Sèrie E, que pretén respondre de manera pràctica les necessitats pedagògiques actuals. Els llibres tracten sobre els problemes educatius reals amb què s’enfronten els pares en el moment de prendre decisions que afecten l’educació dels seus fills. La col·lecció no només està adreçada als pares, sinó també als educadors. Segons el seu director, Joan Portell, són «llibres pedagògics, d’autoajuda, escrits a partir d’experiències basades en casos reals que donen resposta a allò que els pares i mestres creuen que saben però que en realitat desconeixen». L’objectiu de la col·lecció Sèrie E és arribar a un públic divers intentant que el lector se senti identificat amb aquestes situacions narrades. Segons Portell, «es tracta de llibres oberts que no ofereixen unes pautes fixes d’autoajuda, sinó que parteixen de casos concrets per arribar a donar respostes generals». Un dels dos primers títols publicats, Com escollir escola?, d’Anna Nolla i Montserrat Segarra, és una guia amb informació pràctica per al moment de decidir un esdeveniment tan complex com ara escollir un centre educatiu. El llibre conté dades de centres, idearis, models educatius i fitxes pràctiques i ofereix pautes genèriques per ajudar els pares en la tria de l’escola, més enllà del que s’intueix a simple vista o en el moment de visitar l’escola. L’altre títol publicat, Vull un mòbil. Com educar els nostres fills en les noves tecnologies, de M. Lourdes Fèrriz, és un recull de situacions, recomanacions i llocs web que apropen el lector a les immenses possibilitats de l’ordinador i internet. És un llibre orientatiu i d’iniciació en un moment en què la generalització de les noves tecnologies ha deixat en fora de joc molts adults. L’autora posa atenció a la docència, ja que es considera que des de l’escola i l’institut és des d’on esdevé real la revolució tecnològica, així com també als adolescents i els telèfons mòbils; a l’ús de la videoconsola; als xats, i a les xarxes socials com ara Tuenti i Facebook. Ara Llibres publicarà entre dos i quatre títols anuals d’aquesta col·lecció amb professionals triats per Portell.

Els sindicats demanen a Montilla que deixi marxar Maragall

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=687836&idseccio_PK=1021

Els sindicats de professors demanen a Montilla que deixi marxar Maragall

  1. • Les centrals rebutgen el conseller perquè no és un ”interlocutor vàlid”
EUROPA PRESS
BARCELONA

Quatre sindicats de professors CCOO, UGT, USTECSTEs i ASPEPC-SPS han demanat avui al president de la Generalitat, José Montilla, que deixi marxar el conseller d’Educació, Ernest Maragall, per les seves declaracions que els catalans estan “fatigats” del tripartit.

Davant la Conselleria, els sindicats han col·locat una pancarta amb el lema Montilla deixa’l marxar per demanar que el conseller, que ahir va presentar la seva dimissió però no va ser acceptada per Montilla, deixi el Govern.

El portaveu de CCOO, Ángel García, ha recordat que fa mesos que els sindicats demanen la dimissió de Maragall, coincidint amb la tramitació parlamentària de la llei d’educació de Catalunya (LEC), per no considerar-lo un “interlocutor vàlid”.

“Maragall va perdre la nostra confiança en les negociacions de llavors i ara es pot donar aquesta desconfiança dins el seu propi partit”, ha afirmat García, que ha citat que en el clima de les negociacions actuals amb el departament hi ha desconfiança. “Si se n’anés ens faria a tots un favor, perquè podríem negociar amb un interlocutor vàlid”, ha reconegut.

Mobilitzacions

El portaveu d’USTECSTE, Pep Barceló, ha assenyalat que “no és normal” la declaració pública de Maragall sent un membre del Govern, i ha afegit que als professors no els ha estranyat “la sortida de to” del conseller, ja que estan acostumats al seu tarannà “prepotent”.

Les negociacions amb la conselleria s’acabaran divendres després d’un mes de converses. García ha afirmat que “molt probablement” s’anunciaran mobilitzacions sindicals contra la política educativa del departament, especialment pel que fa a la jornada intensiva a Primària, els nomenaments i el càlcul de les plantilles necessàries per al curs vinent.

DIARI DE L’ESCOLA

http://www.vilaweb.cat/www/diariescola

QUÈ ÉS EL DIARI DE L’ESCOLA

Un diari per a estudiants amb informació actualitzada durant la setmana

El Diari de l’Escola és una proposta educativa promoguda per VilaWeb i el portal educatiu edu365.cat, adreçada, sobretot, a escolars i mestres d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat, amb el designi primordial d’oferir informació de qualitat via internet.

A tal fi, publica setmanalment tres reportatges d’actualitat, preferentment de política, cultura, ciència i tecnologia, un dels quals en anglès, per potenciar-ne el coneixement.

Cada reportatge té un cos principal, constituït per una notícia central i tres qüestions relacionades de complement, per un pom de recursos pedagògics (per tal que els alumnes cerquin informació a la xarxa) i per una selecció de curiositats o anècdotes.

El Diari de l’Escola participa, a través de VilaWeb, en la iniciativa de periodisme escolar digital Escoles en Xarxa, integrada per centres docents de primària i secundària dels Països Catalans.

Un preescolar alternatiu

Un preescolar alternatiu  

 

 

 
emissió el 16-01-2010 a les 23:30 per La 2 de TVE. 
 

Comentari de les autores:

Quan vam acabar el documental PARIR, que parlava sobre el dret de les dones a ser protagonistes del seu propi part, vam decidir que la següent peça s’endinsaria en els pares i mares que volen ser protagonistes directes de l’educació dels seus fills en edat preescolar.

Per això, ens vam posar en contacte amb la Xarxa d’Educació Lliure (XELL) i amb diferents associacions d’educadors i de pares que han creat projectes de criança compartida i d’educació lliure a Catalunya per a nens de 2 a 6 anys. En concret, vam gravar l’associació de pares El Tatanet i l’escola La Caseta, a Barcelona, per mostrar com funcionen aquests centres.

Amb el documental, hem volgut donar veu al corrent alternatiu de llars d’infants que existeix a Catalunya on pares i educadors s’impliquen conjuntament en l’educació que els fills reben a preescolar.

Contacte autores: granangular.cat@rtve.es

Un documental de Dúnia Ramiro i Agnès Bibiloni
Imatge: Ilde Urban i Marc Forch
So: Manel Andreu i Xavier Pedro
Muntatge: Xavier Solé
Sonorització: David Beltran

Per veure el documental cliqueu aquí

Calendari de tradicions i costums

P

El Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana edita conjuntament amb Òmnium Cultural el Calendari de tradicions i costums on es recullen les celebracions festives més representatives del país.

El Calendari de tradicions i costums 2010 ha estat dissenyat per Eduard Roca i il·lustrat per Roser Arimany. El calendari, que s’ha pensat per penjar a la paret, és en format DINA3 i com l’any passat hi ha una il·lustració per mes que fa referència a un element tradicional relacionat amb el cicle festiu. Els dibuixos es poden descarregar en color o en la versió en  blanc i negre, per si es volen utilitzar com a material pedagògic per acolorir. En aquesta edició la publicació s’ha fet amb el suport de la Confederació de Comerç de Catalunya.

Per descarregar-lo cliqueu aquí

Escoles en xarxa

http://escolesenxarxa.vilaweb.cat/

Escoles en xarxa és un projecte construït en diferents blocs d’Internet entre centres de secundària i primària dels territoris de parla catalana on es fan intercanvis de comentaris, articles, opinions, notícies, experiències personals, etc. penjades al web d’Escoles en Xarxa. Després aquests comentaris de les diferents escoles es comenten, expressen les seves opinions, etc.

Es podria definir també com una xarxa virtual o un fòrum de debat en què no només hi participen l’alumnat, sinó també el professorat.

Cada centre en aquesta pàgina web té la seva clau d’accés, en el qual un/a professor/a es fa responsable de l’activitat. Aquest/a professor/a corregeix els articles abans de publicar-los.

Gabilondo planteja elevar fins a 18 anys l’ensenyament gratuït

Notícia publicada a El Periódico (15/02/2010):

http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=687339&idseccio_PK=1021&h

  1. • El ministre assegura que es guanyarien alumnes de Formació Professional
Gabilondo, durant l’acte d’ahir a Madrid. Foto: EFE / GUSTAVO CUEVAS
Gabilondo, durant l’acte d’ahir a Madrid. Foto: EFE / GUSTAVO CUEVAS
EL PERIÓDICO
MADRID

El ministre d’Educació, Ángel Gabilondo, va esbossar ahir en un acte amb les joventuts del PSOE sobre educació i ocupació la idea que el sistema educatiu ha d’assegurar la formació gratuïta fins als 18 anys. No obstant, no va explicar si la gratuïtat fins a aquesta edat, una realitat als col·legis públics, s’ha d’estendre mitjançant concerts amb els privats, com demanen el PP i CiU en les converses que el Govern manté per aconseguir un pacte social i polític per l’educació. Precisament avui s’acaba el nou termini donat pel ministre a tots els actors (partits, autonomies, sindicats, associacions de pares, patronals, etcètera) per presentar propostes, que seran debatudes en una conferència sectorial amb els consellers autonòmics l’última setmana de febrer.
Gabilondo va matisar que l’oferta de gratuïtat de 0 a 18 anys no significa, en cap cas, que tots els alumnes hagin de ser a les aules, sinó a la formació professional (FP), una assignatura pendent d’Espanya, on el 32% dels joves deixen d’estudiar després de l’educació obligatòria, el 25% d’aquests sense el títol més bàsic, el de l’ESO.

ATURATS SENSE FORMACIÓ// El ministre es va felicitar perquè aquest any hi ha 25.000 persones més que l’any passat a formació professional, però va alertar que d’entre el 30% de joves desocupats n’hi ha 420.000 que «no tenen possibilitats d’inserir-se en el mercat laboral» perquè no tenen formació per accedir a una feina qualificada. «Sense formació, no hi ha futur», va postil·lar.