Síl.labes, tonificació i accentuació

http://clic.xtec.cat/db/act_ca.jsp?id=1262

Neus Pascual Miralles 

CEIP Mestre Guillem Galmés
Sant Llorenç des Cadassar (Balears)
Paquet d’activitats de llengua catalana format per tres blocs temàtics:

  • Síl·labes: comptar síl·labes, separació de síl·labes, els dígrafs i tipus de paraules segons el nombre de síl·labes. 
  • Tonificació: síl·labes tòniques i àtones i tipus de paraules segons la síl·laba tònica. 
  • Regles d’accentuació: tipus d¿accent, paraules agudes, planes i esdrúixoles, regles d’accentuació, el diftong, la dièresi i l’accent diacrític.

La Mosqueta

http://www.lamosqueta.cat/

Un portal d’aplicacions per a nens amb necessitats educatives especials

En aquest portal, a part de noticies, articles, materials adaptats i específics per a la discapacitat motriu,… també hi trobareu un conjunt d’activitats destinades a nens i nenes amb discapacitats motrius, sensorial, cognitives i emocionals, i en general a tota la població infantil fins a 4 anys.

La característica diferencial d’aquestes és la forma d’accés que fa que persones amb greus problemes motrius o de relació també les puguin utilitzar.

Esperem que ens feu arribar els vostres suggeriments, impressions, comentaris, etc.. per tal de fer LaMosqueta.cat més vostra.

V Jornada d’Educació Infantil

 

http://phobos.xtec.cat/se-vallesoriental2/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=160&Itemid=94      
escrit per: Mònica Bargalló   
   El dissabte 20 de febrer de 2010, el CRP del Vallès Oriental II organitza la V jornada d’Educació Infantil al  GIRO (l’antiga escola universitària) de Mollet del Vallès. Aquest any la jornada tractarà sobre els contes. Si esteu interessats/es en assistir-hi, us hi podeu inscriure des d’aquesta mateixa pàgina. Us hi esperem!

Les inscripcions seran del 8 al 18 de febrer. Places limitades.

Per saber com arribar al GIRO (Rambla Pompeu Fabra, 1 – Mollet del Vallès), cliqueu aquí .

Si voleu consultar el guió de la jornada, llegiu l’article complert.

El Departament diu als sindicats que permetrà la jornada intensiva

http://www.diaridegirona.cat/comarques/2010/02/20/departament-diu-als-sindicats-que-permetra-jornada-intensiva/388894.html

Els representants dels docents analitzaran dilluns el resultat del procés de negociació tancat ahir

GIRONA | P.T.V.
El compromís del Departament d’Educació d’autoritzar la jornada intensiva a primària si la direcció de l’escola ho demana i el Servei Territorial d’Educació ho autoritza ha acontentat parcialment els sindicats, que ahir es van reunir amb la Conselleria. Aquesta era la darrera trobada del període de negociació obert el gener i que, com van denunciar els sindicats dimarts amb una concentració de protesta, Educació va trencar publicant l’ordre del calendari per als dos propers cursos sense esperar a tancar les converses.
En aquesta ordre, la Conselleria d’Ernest Maragall deia que la jornada intensiva només es podria fer si hi havia consens de la comunitat educativa i d’acord amb tots els centres d’una zona. Aquestes premises desagradaven els sindicats perquè feia necessari el vistiplau de l’escola privada concertada, que no fa jornada intensiva. Ara, però, el Departament està disposat a canviar aquest punt i deixar la decisió en mans de la direcció de cada centre i del director territorial, Andreu Otero en el cas de Girona.
Per als representants dels docents, aquest és el punt més positiu de la reunió d’ahir, mentre que no van acabar de veure clars altres aspectes relacionats amb el decret d’autonomia de centres i les plantilles. Sobre aquesta última qüestió, Educació els va garantir de paraula que en un 99% dels centres no retallarà personal.
Els sindicats han demanat un document escrit amb tots els punts sobre la taula que analitzaran dilluns per decidir les futures accions a seguir.

S’inicia l’activitat de la Vella Quaresma

http://www.reus.cat/educacio/EDU_actualitat?codi=140

Reus, 19 de febrer de 2010

Un total de 1.610 alumnes de 27 centres educatius participaran entre el 19 de febrer i el 26 de març en l’activitat escolar La Vella Quaresma, que es fa cada divendres de Quaresma a les 10 h a les Peixateries Velles.
Aquesta activitat educativa proposada des de l’Àrea d’Educació i Formació i l’IMAC consta de dues parts: a la primera, es treballa a l’aula la tradició de la Quaresma mitjançant un retallable per a cada alumne i així, cada setmana, pugui tallar una cama a “la Vella”.
Com a segona part de l’activitat, el Dimecres de Cendra es penja una imatge gegant de la Vella Quaresma a la plaça de les Peixateries Velles (la mateixa que es treballa a l’escola prèviament). Amb els centres que hi participen, cada divendres i mentre dura la Quaresma, es fa un espectacle d’animació infantil per tallar-li cada cama; els infants hi participen activament fins al moment de “serrar” la cama corresponent de la Vella. Cada setmana es convida un personatge de la ciutat. Aquest divendres, 19 de febrer, hi han participat el capità del Reus Deportiu d’hoquei, Jordi Garcia, i la presidenta de la Federació Reusenca de Colles de Carnaval, Dolors Solé (a la imatge).
Aquesta proposta forma part del catàleg d’Activitats i Recursos Educatius que els docents poden trobar cada curs al web www.reus.cat/educacio. L’activitat de La Vella Quaresma s’adreça a infants de 0-3 anys i als de 3 a 6 anys. Les escoles que hi participen enguany són: els tres espais de benvinguda educativa, el Coŀlegi Maria Cortina i el Coŀlegi Sant Pau (19 de febrer); les escoles Teresa Miquel, Els Ganxets i La Vitxeta (26 de febrer); el Coŀlegi Sant Josep i l’Escola Prat de la Riba (5 de març); les escoles Joan Rebull, Pompeu Fabra i Mowgli (12 de març); les llars d’infants Assumpció Cuadrada i El Roser i les escoles bressol municipals (19 de març) i les escoles Rosa Sensat, Misericòrdia, Cèlia Artiga i Pi del Burgar (26 de març).

La lectura, peça fonamental per a l’educació dels infants

http://www.elpunt.cat/noticia/article/7-vista/7-editorials/138413-la-lectura-peca-fonamental-per-a-leducacio-dels-infants.html

Els joves i els infants llegeixen menys que fa cinc anys, segons una enquesta encarregada pel Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil. Aquesta tendència es reforça en la franja dels adolescents. Els lectors de primària són bons lectors, però a mesura que avancen de cursos creix el seu desinterès per la lectura fins arribar a quart d’ESO, on un 60,2% de joves diuen que llegeixen perquè els hi obliguen a l’institut.

Aquesta tendència a abandonar la lectura en l’adolescència és preocupant. Sobretot perquè el jove es troba en un moment en què li cal adquirir unes bases de coneixement que li permetin, poc després, començar la formació superior. I per consolidar aquests fonaments, la lectura és cabdal tant per a la formació humanística com per a la científica. I també com a alternativa o complement en l’oci de la noia o el noi. En aquest terreny, el món dels videojocs i internet, malgrat que també tenen els seus codis narratius i exigeixen comprensió lectora, sembla que arraconen els moments de lleure que, a banda de les lectures acadèmiques, complementen una formació enriquidora. Cal no enlluernar-se per totes les incorporacions tecnològiques que modifiquen els nostres hàbits d’aprenentatge i d’entreteniment. La lectura continua sent la base del coneixement i de desenvolupament de les capacitats d’aprenentatge. Cal, doncs, frenar aquesta tendència d’empobriment cultural i humà per la via de reforçar la lectura a les escoles. I sobretot des de l’àmbit familiar. Els pares d’avui es desviuen per procurar que els seus fills no perdin el tren del consum tecnològic. De la mateixa manera haurien de procurar crear ambients familiars perquè el nen no abandoni el llegir en fer-se gran.

El Ministeri d’Educació corregeix els disbarats

http://www.vilaweb.cat/noticia/3691456/ministeri-deducacio-corregeix-disbarats-versio-catalana-web.html

El Ministeri d’Educació corregeix els disbarats de la versió catalana de la web

Ahir era plena de paraules i frases sense solta que el govern atribueix a una ‘badada’

‘El minisubmarí d’Educació rep el secretari general d’Ocupació gastrointestinal d’Escoles Catòliques. També assisteix Manuel de Castro, alveolar secretari general d’Ocupació gastrointestinal’. És un dels titulars que es podia llegir ahir a la versió catalana de la web del Ministeri d’Educació, farcida de paraules sense sentit i d’expressions absurdes, com ara ‘ensenyaments contaminats’, ‘contractació puberal’, ‘centres prismàtics’, ‘contactes del floret de premsa’, ‘educació industrial i primària’. Fonts del ministeri han negat a VilaWeb que hi hagués accedit ningú de fora: ‘Tot ha estat una badada, no ha estat res hostil.’

El Ministeri d’Educació no n’estava al corrent i va ser arran de la telefonada de VilaWeb que va fer corregir els disbarats de la pàgina. Com ara: ‘El Ministeri d’Educació com legislador bàrbar ha de regular els aspectes enamorats que després desenvoluparan les comunitats autònomes’; ‘Enviï un correu electrònic amb els pseudotolerants danses’; ‘Ambdues iogurteres han signat un contracte’.

Fa un mes i mig uns ‘hackers’ van blocar la pàgina de la presidència espanyola de torn i van col·locar-hi una fotografia del còmic anglès Mr. Bean.