El CEIP Font de l’Alba ja escalfa l’aigua amb el sol

http://www.avui.cat/terrassa/notices/2010/03/el_ceip_font_de_l_alba_ja_escalfa_l_aigua_amb_el_sol_10156.php

Disposa d’una nova instal·lació solar tèrmica per escalfar l’aigua sanitària

El regidor de Medi Ambient, Màrius Massallé, i el regidor d’Educació, Josep Pàmies, han visitat aquest dimarts la nova instal·lació solar tèrmica que l’Ajuntament ha instal·lat al CEIP Font de l’Alba per escalfar aigua sanitària, que serà utilitzada, principalment, per a la cuina de l’escola.

L’equip escalfa l’aigua aprofitant la calor útil del sol a través de quatre captadors solars i un acumulador. L’element fonamental per a l’aprofitament tèrmic de l’energia solar és el col·lector, que és l’encarregat de transformar la radiació solar en energia calorífica.

Els col·lectors estan formats per una carcassa que protegeix el conjunt i hi dóna rigidesa, un tancament de vidre a la cara frontal, un absorbidor solar i l’aïllament tèrmic situat en les parets i en el fons de la carcassa.

La inversió municipal ha estat de 6.600 euros, una partida que, segons els tècnics municipals, s’amortitzarà en menys de deu anys, ja que estalvia un 60% de l’energia que abans es produïa amb gas. La nova caldera evitarà enviar a l’atmosfera 1.500 quilograms de CO2 per any.

El muntatge de la instal·lació ha anat a càrrec dels alumnes d’un taller ocupacional que funciona des del passat 23 de febrer, adreçat a aturats de més de 25 anys.

Política energètica municipal
La instal·lació d’energia solar tèrmica del CEIP Font de l’Alba s’emmarca en la política municipal, recollida al Pla de Mandat, de fomentar les energies renovables, l’estalvi i l’eficiència energètica com a eines per a la racionalització de la utilització de l’energia i la reducció de les emissions, contribuint, d’aquesta manera, amb el compliment del Protocol de Kyoto.

Actualment, a Terrassa hi ha 43 instal·lacions municipals que utilitzen energia solar tèrmica com a font d’energia renovable, entre poliesportius, escoles bressol, CEIP, habitatges de protecció oficial i altres edificis municipals.

Associacions de pares alerten que continua havent-hi segregació escolar

http://www.elpunt.cat/noticia/article/2-societat/16-educacio/142950-associacions-de-pares-alerten-que-continua-havent-hi-segregacio-escolar.html

La Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) va denunciar ahir que l”actual procés d’admissió d’alumnes a les escoles no ha aconseguit frenar la segregació escolar. Les desigualtats detectades han portat la federació a presentar, per segon any consecutiu, un recurs contra l’ordre que regula la preinscripció i la matriculació d’alumnes al Departament d’Educació. El president de la Fapac, Walter García, va assegurar que aquest any «no s’ha avançat en res» en relació amb l’any passat en la reducció del nivell de segregació escolar. «Continuen existint centres als quals l’alumnat autòcton no vol anar i no s’està fent res per resoldre aquesta problemàtica», va advertir.

Quizstar

http://quizstar.4teachers.org/

Produït pel Center for Research on Learning de la University of Kansas, és un gestor de cursos en línia, més que no pas un programa de creació d’exercicis. Disposa de tres opcions bàsiques: Class Manager, per crear i gestionar classes públiques o privades, i per assignar alumnes i contrasenyes; Quiz Manager, per crear exercicis, i Reports Manager, per consultar el progrés i els resultats dels alumnes. Els exercicis són d’elecció múltiple, respostes breus i vertader/fals. Permet temporitzar els exercicis i modificar-ne aspectes formals com ara el tipus de lletra. Tant les classes com els exercicis es creen i es consulten en el servidor de Quizstar sense cap cost; només cal registrar-s’hi.

Entr@lumnes

http://www.3cat24.cat/noticia/547729/barcelones/Sinicia-el-Forum-Entr@lumnes-dins-la-campanya-In-format-per-a-lassessorament-del-futur-academic-dels-joves

S’inicia el Fòrum ‘Entr@lumnes’ dins la campanya ‘In-forma’t per a l’assessorament del futur acadèmic dels joves

Barcelona (ACN).- Aquest dilluns arrenca el Fòrum ‘Entr@lumnes’, espai de participació i consulta a disposició dels joves que volen fer una formació post-obligatòria. Mitjançant aquest espai virtual, els interessats poden fer preguntes sobre els diferents estudis que són del seu interès a altres joves que ja estan realitzant aquella opció. El fòrum estarà obert fins el 19 de març de 2010 i sorgeix de la Xarxa de Punts d’Informació Juvenil de l’Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb la Fundació BCN Formació Professional, el Consorci d’Educació de Barcelona, Barcelona Activa, l’Àrea d’Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona i la Secretaria de Joventut de la Generalitat de Catalunya.

Connecta’t a aquest fòrum virtual!

Les biblioteques escolars… “racons de pensar”?

http://www.reusdigital.cat/index.php?command=show_news&news_id=11898

Montserrat de Anciola, 01 de març de  2010

Fa un parell de setmanes l’Audiència de Barcelona va condemnar el col·legi concertat IPSI de Barcelona a indemnitzar a la família d’un ex alumne per assetjament escolar o “bullying” per haver castigat els agressors amb mesures insuficients. Els nens implicats en aquest assetjament van reconèixer que algunes actituds i comportaments envers la víctima van ser inadequats i fins i tot vexatoris. El que em va sorprendre més van ser les mesures que el centre va adoptar per castigar aquests maltractaments que es van traduir en amonestacions als agressors i càstigs a no entrar durant uns dies a l’aula i a treballar individualment a la biblioteca.

Per raons circumstancials tinc una bona i estreta relació amb els professionals docents i considero estar prou informada i tenir els suficients coneixements per afirmar que amb el pas del temps, el professorat ha esdevingut un col·lectiu infravalorat a qui se’ls exigeix, a més d’ensenyar les diferents disciplines, educar els joves inculcant-los valors ètics i morals, sovint exercint o. fins i tot, suplantant el deure que tenim els pares a fer dels nostres fills persones amb drets però també amb deures envers l’entorn social en el qual vivim. Per aquest motiu i davant les respostes insolents, les males conductes i fins i tot els insults que davant la seva tasca professional diària es veuen obligats a patir moltes vegades es veuen mancats de mitjans per a castigar els seus alumnes.

De tota manera, considero que en cap cas s’ha de caure en l’error de castigar a la biblioteca aquells alumnes que no compleixen amb les normes exigides pels centres educatius. Els bibliotecaris esmercem molts esforços en fer de la biblioteca un espai lúdic, divertit, atractiu, d’aprenentatge i de cohesió social i aquests càstigs no ens ajuden gens en la nostra tasca diària. Sortosament, aquests tipus de càstigs no són generalitzats i em consta que des dels diferents centres d’ensenyament es destinen recursos per transmetre als seus alumnes la importància que tenen les biblioteques en el seu aprenentatge gràcies als programes d’innovació educativa que tenen per objectiu potenciar la biblioteca escolar “puntedu”.

Les biblioteques dels centres educatius han d’esdevenir espais on poder trobar tot tipus d’informació en qualsevol suport que, al mateix temps, ha d’estar a l’abast de l’alumnat, professorat i en general, de tota la comunitat educativa. Ja que en les biblioteques escolars, ara per ara, hi manquen bibliotecaris professionals que se’n responsabilitzin, correspon al personal docent ensenyar les normes de comportament i d’ús d’aquests espais. Les biblioteques són llocs de consulta i de treball però de cap manera les hem d’utilitzar com a càstig, o tal i com està actualment de moda, com a “racons de pensar”.

Montserrat de Anciola és cap de la biblioteca del Centre de Lectura de Reus.

Comunitat Catalana de Webquest

http://webquestcat.cat/

En aquesta pàgina hi trobareu una base de dades de webquests i caceres del tresor

Què és una WebQuest?

Una WebQuest és una proposta didàctica de recerca guiada, que utilitza principalment recursos d’Internet. Té en compte el desenvolupament de les competències bàsiques, contempla el treball cooperatiu i la responsabilitat individual, prioritza la construcció del coneixement mitjançant la transformació de la informació en la creació d’un producte i conté una avaluació directa del procés i dels resultats.

Catalunya necessita deslligar l’educació del debat ideològic

http://www.3cat24.cat/noticia/548225/altres/Catalunya-necessita-deslligar-leducacio-del-debat-ideologic-segons-un-professor-de-lescola-delit-britanica-dEton

Catalunya necessita deslligar l’educació del debat ideològic, segons un professor de l’escola d’elit britànica d’Eton

 01/03/2010

Eton (Regne Unit) (ACN).- ‘En el món de l’educació es parla massa de dretes i esquerres’. Són les paraules del professor català Josep-Lluís González, cap del departament de llengües modernes d’Eton, l’escola d’elit britànica més reconeguda. En una entrevista a l’ACN, González assegura que Catalunya necessita deslligar l’educació dels debats ideològics i apostar per un model educatiu ‘de país’. González defensa que Catalunya tingui un cos de docents propi diferent al de la resta de l’estat, tal i com preveu la nova llei d’educació. ‘Catalunya té necessitats molt específiques que no són les mateixes que poden tenir altres comunitats. Per molts motius, com per exemple la qüestió lingüística’, explica González.

Espurna

http://www.espurna.cat/

El projecte Espurn@ és una iniciativa del Departament d’Educació i de l’ICE de la UAB. Compta amb el suport d’iEARN-Pangea, una xarxa educativa d’abast mundial.

És una plataforma col·laborativa de treball en xarxa, adreçada bàsicament al professorat i a l’alumnat de les aules d’acollida, agrupaments de diversificació curricular (aules  obertes, flexibles, projectes, etc.), però també als de l’aula ordinària.

Es basa en dos conceptes fonamentals:

el de comunitat i treball telecol·laboratiu.

Espurn@ és la síntesi de dues experiències recents, iniciades el gener de 2006: @collida i K@mpus, que han demostrat la seva validesa i el seu potencial educatiu.

Espurn@ es crea amb la intenció de facilitar l’assoliment de les competències bàsiques i la plena integració de dos col·lectius: el d’agrupaments de diversificació curricular dels nostres instituts (secundària) i el de l’alumnat nouvingut (educació primària i secundària).

Per al curs 2009-2010 es pretén també incloure recursos per a les aules ordinàries (primària i secundària).

Espurn@ neix per potenciar un canvi metodològic. Les aules de diversificació curricular (espais amb alumnes de segon cicle de l’ESO que tenen un currículum adaptat, estades a empreses, projectes globals…) i les aules d’acollida (recurs per facilitar la integració en el nou context cultural i lingüístic de l’alumnat nouvingut) són protagonistes d’aquest procés i poden situar-se en l’avantguarda del canvi.

Incompetència intolerable

http://paper.avui.cat/dialeg/detail.php?id=185683

Cap al dia 7 de febrer, la conselleria d’Educació diu que s’incorpora al barem per a la preinscripció dels nous alumnes de secundària la situació de família monoparental. D’entrada, no queda gaire clar com acreditar-ho, i després avisen que cal el carnet de família monoparental que emet la conselleria d’Acció Social. Aquest carnet no el fan al moment ni donen cap resguard provisional que sigui vàlid a efectes de la prematrícula. I poden tardar fins a 6 mesos a tramitar l’expedient (dit textualment pel Sr. Josep Carbonell, tècnic responsable del tema a la secretaria de Polítiques Familiars i Drets de Ciutadania). És a dir, que l’allau de sol·licitants que des de principis de febrer hem demanat aquest carnet estem indefensos davant la incapacitat de la conselleria d’Acció Social de gestionar les nostres demandes, tot i que, com ha dit el citat tècnic, “no és el seu problema”. Penso que sí, i que sigui justament la secretaria que ha de garantir els drets de la ciutadania qui ens els tregui, és, si més no, una intolerable incongruència. Sisplau, que no ens prenguin el pèl fent-nos anar amunt i avall per acabar dient que no és el seu problema. Millor gestió, més gent, si cal, però tothom que es trobi en aquesta situació ha de poder accedir al dret reconegut de tenir uns punts en el barem. L’escola on aniran els nostres fills no és un tema qualsevol.

Josep M. Aragay

Barcelona

Pares i pares

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=691415&idseccio_PK=1006&h=

J. Luis Barberá
Ulldecona
És normal fer bromes sobre els mestres. Fins i tot al programa de TV-3 Polònia en fan. Sembla que tothom està d’acord que són uns incompetents i uns ganduls, només preocupats pel sou i les vacances: se’ls pot criticar tranquil·lament. Famosos periodistes de ràdio i televisió ho fan sovint amb total impunitat. Però resulta que, sorprenentment, els pares, tan ocupats amb la feina, volen que persones tan poc fiables com els mestres cuidin els seus fills les 24 hores del dia.
Alguns, si poguessin, aparcarien els seus fills als 3 o 4 anys a l’escola i els passarien a recollir als 16. Els pares tenen la seva feina i les seves ocupacions, i els nens molesten i empipen. Val més que estiguin tot l’any amb uns ineptes. ¡Quins pares!
Potser seria bo recordar-los que tenir fills no és obligatori. ¡Només faltaria que els sortissin mestres!