Rebel·lió a les aules

http://www.diaridegirona.cat/opinio/2010/03/12/rebellio-aules/393108.html

JORDI VILAMITJANA I PUJOL Els instituts de secundària de casa nostra són a punt d’experimentar una de les transformacions més importants de la seva història. Després d’anys i panys d’usar diàriament en la tasca quotidiana guix, pissarra, llibres de text, diccionaris, calculadores, llibretes i bolígrafs, les noves tecnologies permetran finalment canviar tot aquest embalum d’estris diversos per ordinadors i pissarres digitals. L’alumnat acudirà a les aules amb una bossa de mida i pes racionals que omplirà amb el seu portàtil de treball. A través dels recursos d’internet i dels llibres digitals, sota la direcció del professorat a l’aula, tindrà accés al coneixement global i complet de quasi tot. Només ja per això, per aquest canvi revolucionari de les eines i de les possibilitats de saber, cal convenir que la transformació de la tasca educativa que és a punt de produir-se és total, és absoluta, és brutal. L’aposta per les noves tecnologies comportarà, per a l’alumnat, per al professorat i per a les famílies, moltes i molt apassionants novetats.
En efecte, els anys educatius que han de venir a partir d’ara seran absolutament apassionants. Com sol passar en l’univers de les tecnologies -que el temps es conjuga tan ràpid en futur que el present quasi no existeix perquè esdevé constantment passat-, el debat als instituts ha estat vist i no vist. El professorat que ha argumentat amb força sobre les virtuts de l’escriptura manual, de la lectura en paper o de l’esquema tradicional manufacturat a la pissarra, s’ha vist tan superat pel vertigen de la realitat tecnològica general de la societat que s’ha quedat, en un tres i no res, sense auditori i amb la mateixa cara de desconcert que devien tenir els defensors del llatí parlat i escrit en la transmissió de saber quan el poble va decidir explicar-se la vida en llengua romanç; el mateix rostre de perplexitat dels impulsors de l’esperanto en plena apoteosi de l’anglès.
La transformació que es planteja als instituts, i que s’executarà de manera immediata arreu, no afecta únicament els estris, no significa només un simple canvi d’eines; la transformació que és a punt de produir-se comporta una autèntica rebel·lió a les aules. No cal dir que és evident que les instal·lacions de l’aula i els mateixos llocs de treball de l’alumnat i professorat (endolls, connexions wifi, suport informàtic, programari, maquinari), viuran transformacions fins ara inèdites; però la més gran transformació es produirà en la gestió i en la didàctica de l’aula digital.
No duen els llibres de text cap manual d’instruccions -ni falta que fa- perquè l’ús reiterat durant segles de tan entranyables companys de viatge ha fet que intuïtivament hom sàpiga què fer davant l’aplec de folis impresos, il·lustrats, encolats i amb cobertes. El mateix passa amb les pissarres i el guix, amb els diccionaris, amb l’escriptura a mà amb bolígrafs. Quan l’aula serà un tramat d’ordinadors connectats a la més poderosa eina de coneixement que mai s’ha posat a l’abast de l’home, caldrà saber gestionar l’espai i els llocs de treball; s’hauran de saber fabricar i repartir instruccions perquè l’ús de l’eina es posi al servei de l’aprenentatge i la intel·ligència i no a l’inrevés; caldrà trobar camins de construcció del pensament, acordant ordinadors i ordinands; l’alumnat haurà d’aprendre a aprendre a cops de tecla i pantalles planes TFT. Aquesta reforma de la tasca docent serà perfectament a l’alçada de la que fa uns quants anys, de la mà de la Reforma Educativa, es va plantejar a les escoles i instituts, amb la introducció de l’aprenentatge comprensiu, del tractament de la diversitat o del constructivisme.
Per aquest motiu, la relació professorat-alumnat està destinada en els pròxims cursos a importants mutacions. No serà el mestre qui atresorarà tota la informació sinó qui l’administrarà; no serà el mestre un dictador (que dictarà) sinó un guia, un conductor; no serà l’aula una càtedra sinó un taller on el creixement individual es conjugarà amb la tasca socialitzadora de l’espai i del centre. L’ascendent de la funció docent sobre els alumnes canviarà notablement i la figura del tutor esdevindrà de primera necessitat.
La moguda que és a tocar és sensacional, immensa, fabulosa. Des de les instal·lacions elèctriques per als carregadors dels portàtils a les aules fins als pressupostos del Departament d’Educació, passant per editorials, cursos de reciclatge per a mestres, formació de formadors, etc., tot es veurà transformat. El poder creatiu dels canvis és indiscutible; el valor energètic dels reptes, també. Cal que tothom estigui a l’alçada de la rebel·lió que es prepara.
És possible, però, que no tot siguin flors i violes. Veient la deriva de l’Administració en els darrers temps, se susciten dubtes més que raonables que potser tot quedarà a mitges. Com el país. O potser no, i tal vegada els postulats i els principis de la Reforma Educativa (LOGSE) de 1990, tan impecablement engrescadors sobre el paper, tan utòpicament mostrats en fòrums i xerrades, tan en el tinter encara, trobaran finalment un terreny d’aplicació amb possibilitats d’èxit. Dependrà com sempre d’unes poques variants, que són, de fet, els actius que executen l’educació a casa nostra: mestres i professors engrescats, preparats i complidors; administració despresa, generosa i dialogant.
Fa 20 anys, el professorat va apuntar-se a la reforma educativa amb entusiasme denunciant que sense diners i recursos fracassaria. No es va voler elaborar una llei d’acompanyament pressupostari i els resultats han estat els que han estat. És per això que aquests canvis tecnològics tan importants que es plantegen ara agafen el col·lectiu docent amb una pàtina de desencís notable i amb un pòsit de desconfiança gran respecte dels seus caps. El nombre d’alumnes per aula és inassumible; les retallades de recursos, lamentables… Per això i per l’escàs sentit dialogant del conseller, els sindicats del sector fins i tot han convocat una vaga per a la setmana vinent.
Per poc que hi pensin s’adonaran que engrescar el professorat als canvis no serà difícil perquè és part de la seva feina; el difícil serà que l’Administració afluixi la mosca. S’han adonat que a Catalunya l’administració només paga la meitat dels ordinadors dels alumnes? Doncs, ja veuen per on va la cosa i per on no va.

Seixanta escoles encara tancades

Uns seixanta centres escolars de les comarques gironines continuaven ahir tancats a causa bàsicament de la falta de subministrament elèctric, segons dades facilitades pel Departament d’Educació. Aquests centres escolars estan situats bàsicament a les comarques del Baix Empordà, l’Alt Empordà, el Gironès i la Selva. En total, van resultar afectats 20.412 alumnes. Des del departament es va destacar ahir, un dia més, que el nombre de centres escolars tancats podia ser superior, ja que pot ser que algun municipi no els ho hagi comunicat.

La previsió és que avui moltes escoles continuïn en la mateixa situació, en cas que no se solucioni el problema del subministrament. El Departament d’Educació tenia constància ahir que s’havien posat generadors en algunes zones i que el nombre de centres tancats serà en principi de 49, amb uns 15.000 alumnes afectats.

El transport escolar encara continua sense poder-se normalitzar. Ahir es van suspendre 67 rutes. El nombre d’escoles tancades ja es va reduir ahir en relació amb el dia anterior (n’hi havia un centenar), tot i que fins que no se solucioni el problema del subministrament elèctric la situació no es podrà normalitzar, ja que les instal·lacions no tenen llum ni calefacció, ni els serveis bàsics per funcionar.

Llengua i beques fan encallar el pacte educatiu de Gabilondo

http://paper.avui.cat/article/politica/186566/llengua/beques/fan/encallar/pacte/educatiu/gabilondo.html

El pacte educatiu que promou el ministre Ángel Gabilondo està en la fase més complicada, la de la negociació pura i dura, i conceptes com la llengua o el traspàs de les beques comencen a encallar-lo. Això és el que es va poder comprovar després de la reunió que hi va haver ahir al ministeri d’Educació amb la resta de partits.

En una banda hi ha el PP, que, possiblement obligat per la posició de la líder d’UPyD, Rosa Díez, reivindica que es pugui estudiar en castellà a tot l’Estat espanyol. Díez, a més, exigeix que l’administració central recuperi aquesta competència.

A l’altra banda hi ha el diputat d’ERC Joan Tardà, que condiciona el pacte al blindatge del model plurilingüístic i al traspàs de les beques al Principat. Per part de CiU, Mercè Pigem exigeix respecte a les competències catalanes però creu que l’acord pot avançar. Des d’ICV Jordi Guillot defensa una línia similar.<!–

Notícia publicada al diari AVUI, pàgina 7. Divendres, 12 de març del 2010

L’escola fantasma

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=695076&idseccio_PK=1006

• Quan els valors públics contradiuen les polítiques educatives, aquestes només serveixen per perdre temps i recursos

ARNAL BALLESTER
ARNAL BALLESTER
TONI Mollà

Vaig ser mestre d’escola abans que se’n digués professors d’EGB i comencessin les reformes progressistes de l’ensenyament. El punter, el guix i alguna diapositiva van ser les úniques tecnologies en què vaig recolzar la meva activitat docent durant anys. Amb poca cosa més, vaig ensenyar a llegir i a escriure unes quantes desenes de xavals que, segons m’expliquen, encara recorden aquelles habilitats. En aquella escola, és clar, ens dedicàvem modestament a aquestes pràctiques elementals sense preocupar-nos de l’educació de la ciutadania –que els alumnes solien portar de casa–, del correcte ús del condó –que aprenien amb mètodes empírics homologats per les generacions anteriors–, ni de la metafísica religiosa, que, sense demanar permís a ningú, els reservàvem per a l’horari extraescolar. Tendeixo a pensar que va ser la meva etapa professional més gratificant. Però, és clar, a partir d’una certa edat i també d’un cert nivell de desencant biogràfic, la melancolia s’imposa sobre altres sentiments. En qualsevol cas, no sé si aquella escola ha mort, com ja assegurava llavors Everett Reimer, o si té alguna possibilitat de subsistència entre cables, xips i satèl·lits geoestacionaris.

Els resultats escolars actuals indiquen que la vella institució escolar fa més aigües que el Titanic. Davant d’aquest oceànic enfonsament, els polítics professionals no tenen cap altra ocurrència que promoure l’enèsima reforma legislativa sobre el tema, a diferència de França, per exemple, on el sistema educatiu s’assenta sobre objectius pedagògics i mètodes contrastats i inqüestionats Govern rere Govern. La necessitat hispànica de canvis permanents arriba fins a la mateixa universitat, on sense avís previ se’ns ha colat el discurs de la renovació pedagògica que ja vam patir a les escoles els que vam ser abans mestres que professors. Crec que la reforma inacabable en què naveguem sense rumb parteix d’un error de diagnòstic previ. Em refereixo, simplement, a l’establiment d’un estricte catàleg de les tasques que s’han d’encomanar als centres educatius i als seus professionals i quines han d’escometre altres
–velles o noves– institucions socials. Al mateix temps, per descomptat, que s’estableixen les imprescindibles sinergies entre elles en un món interdependent la màxima expressió i metàfora del qual és internet. Les famílies dels nois tampoc són les mateixes i els agents de la socialització extraescolar i extrafamiliar
–des del carrer fins al club esportiu o el grup escorta– no poden substituir els dèficits comunitaris que s’observen a les societats postmodernes i líquides. Li dono la raó a Ulrich Beck quan afirma que la institució escolar, entesa com fins ara, és una estació fantasma per on ja no para el tren.
La proposta d’un pacte transversal per l’educació és una solució recurrent. El ministre Ángel Gabilondo ha llançat una última croada en aquest sentit. S’acosten, doncs, més canvis normatius i organitzatius. Per una vegada, convindria treure’ns les ulleres dels (pre)judicis i establir un diagnòstic compartit sobre què entenem per escola, ensenyament i educació al segle XXI. Fa molt, per exemple, que sabem que els efectes pedagògics s’acceleren quan el mitjà social confirma i reforça l’activitat escolar. És el que Wallace Lambert va anomenar mitjà additiu. I al revés. Quan els valors públics contradiuen les polítiques escolars, aquestes només serveixen per perdre el temps i els recursos emprats. Seria desitjable que el legislador no ho oblidés encara que fos per desculpabilitzar l’esforçat exèrcit de professionals que sucumbeixen avui en les aigües tempestuoses de les aules. La pel·lícula Ça commence aujourd’hui, de Bertrand Tavernier, narra, precisament, el fracàs de l’escola pública –¡francesa!– com a únic element de l’educació i cohesió social en el món actual, tan fragmentat, complex i inestable. Certament, a Espanya com a França, l’escola del segle XXI ja no és l’escut de la República a què es referia Manuel Azaña. Els canvis estructurals de les últimes dècades l’han deixat en gran mesura fora de joc pel que fa al seu potencial educatiu i socialitzador. No ens enganyem amb discursos de bona voluntat. L’escola avui és una institució subsidiària respecte d’altres de molt més determinants, com el mercat, les corporacions empresarials o els fluxos digitals, que actuen sobre la ciutadania per terra, mar i aire. Deixem, doncs, d’utilitzar la vella institució com a antídot d’una societat que no li dedica els recursos –materials i de capital humà– que necessitaria per reinventar-se en el nou context econòmic, tecnològic i sociocultural.

Deixem també de sobrecarregar els seus professionals amb exigències tan diverses com les que assenyalàvem més amunt. No es tracta només de repensar l’escola, sinó de trencar la falsa dicotomia entre escola i entorn. El debat exigeix més complexitat en l’anàlisi que el fet de treure una setmana de més o de menys al calendari oficial. L’èxit de l’escola, com les altres institucions socials, depèn, en realitat, de l’«arrelament al medi» del qual ens parlava en la nostra joventut l’enyorada Marta Mata. De l’adaptació al medi, deia, no a les versions idealistes de la societat, d’una certa pedagogia bleda i, finalment, d’un país més imaginat que viscut.

El professor emocionalment competent

http://www.grao.com/libros/ficha.asp?ID=717

Un pont sobre “aules” turbulentes 
Autor/a: Joan Vaello Orts

Sèrie: Desenvolupament personal del professorat

Col·lecció: Desenvolupament personal del professorat

Nivell: General

Pàgines: 287

Edició: 1a

ISBN: 978-84-7827-698-1


Icona Ampliar Imatge
El simple fet que el professor es presenti a l’aula davant dels seus alumnes desencadena una successió de relacions interpersonals que impliquen un contagi inevitable d’emocions. En recordar quins varen ser els nostres millors professors i per quins motius els considerem Així, quasi sempre els associem a qualitats socials i emocionals com ara la proximitat, l’empatia o la disponibilitat social, mentre que, per contra, els pitjor considerats ho són per les seves mancances socials i emocionals. Aquest llibre inclou un conjunt de propostes que ens ajudaran a millorar els nivells d’autocontrol i la nostra capacitat per afrontar les adversitats, així com el maneig d’emocions tòxiques o la superació del malestar professional.

El professorat i les competències socioemocionals • L’actitud del professor • Resiliència • El professor coherent • El professor mentalitzat • Autocontrol • Autoestima • Habilitats interpersonals del docent • El professor integrat . • Bibliografia recomanada. • Referències bibliogràfiques • Pàgines web recomanades.

Espai i forma

http://www.edu365.cat/primaria/muds/matematiques/geometria/index.htm

En aquesta web de l’edu365.cat hi podeu trobar activitats per a conèixer, entre d’atres:

Les figures circulars del nostre entorn

Els elements bàsics de la circumferència i el cercle

Els cossos geomètrics al nostre entorn. Polí edres i cossos de revolució

Els tipus de cossos geomètrics, composicions i desenvolupaments plans

Revista Guix

http://guix.grao.com/revistas/ficha.asp?numero=actual&id=2

Aquesta revista té coma objectius:

·Proporcionar informació útil per a la pràctica docent sobre la didàctica general.

·Crear xarxes d’intercanvi d’idees, iniciatives i experiències entre el professorat.

·Fomentar una actitud investigadora sobre la pràctica educativa.

·Informar sobre nous recursos i propostes en el camp de l’ensenyament.

Núm.363
Març 2010
Editorial
Sempre plou sobre mullat: Haití
Opinió
L’avaluació de la docència
Josep Serentill
Monografia
Aprendre a llegir i a escriure al cicle inicial, moment clau de l’escolaritat obligatòria
Montserrat Fons, Montserrat Vilà
Escriure textos reals en col·laboració: una tasca imprescindible
M. Rosa Gil
El record de les vacances: un temps per compartir
AADD
Fem calendaris: un pas previ a l’agenda escolar
Laura Blanco
Experiències d’avaluació de lectoescriptura al cicle inicial
Montserrat Borràs, Montserrat Fons
Experiències
La fotografia com a llenguatge poètic
Gemma París
Projecte «Aprenem a mirar»
Esther Zapater, Concepció Pastó
Com podem treballar les ciències d’una forma lúdica a primària
Carmen Veracruz Ribes
Escola, territori, comunitat
«Ara t’ho explico»
Montserrat Mateu
Tema del curs: Les competències a la pràctica educativa
Competència social i ciutadana. Exemples pràctics a primària
Òscar Navarro
Reflexió sobre la pràctica
A voltes amb la coeducació. De la igualtat de gènere a l’educació en la diversitat
AADD
Viure la lectura
Escenificar un llibre
Jaume Centelles
Recull
Recomanacions de Bibliomèdia. Trobades. Convocatòries. Notícies. Web. La Tira
Guix Dos
Núm. 163: Projecte: Fem eleccions a l’escola
Dolors Preixens
Suplement Guix
Guix TIC: Les eines TIC per programar per competències. Televisor informatiu a l’Escola Els Pins. E-Twinning? Què és això de l’e-Twinning? Calendari virtual d’advent a l’escola. Cuentos de terror, Machado hoy, Mitología y arte.

Queixes dels espectadors

http://www.elperiodico.cat/default.aspidpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=694755&idseccio_PK=1006&h=

Marta Grau Ibáñez
Barcelona
Dijous passat, els alumnes de quart d’ESO de l’Escola Joan Pelegrí de Barcelona, entre altres escoles, vam anar a veure l’obra de teatre L’auca del senyor Esteve al TNC. L’obra va durar unes dues hores i, al finalitzar, el públic va aplaudir amb eufòria, no se sap si perquè els va agradar molt, o perquè s’havia acabat l’obra, però es van sentir comentaris com «per fi» i «ja era hora», entre altres.
Una cosa és que no t’hagi agradat l’obra i una altra de ben diferent és ser tan mal educat. Ja que vas a veure una obra de teatre de la qual has hagut de llegir el llibre a classe, com a mínim, s’ha de tenir un cert interès a comparar l’obra amb el llibre. I, a més a més, tenir un respecte per als actors i guardar-te les teves crítiques i comentaris fins que surtis del teatre.

Els directors podran seleccionar docents i tindran un nou plus salarial

http://www.segre.com/lleida/detall-de-la-noticia/article/els-directors-podran-seleccionar-docents-i-tindran-un-nou-plus-salarial/245/

Consolidaran a la nòmina fins a un 75% del complement temporal que perceben i els compatibilitzaran tots dos

j. martí | Lleida

Els directors de col·legis i instituts públics podran seleccionar part del professorat, percebran un nou plus salarial que consoliden en la seua nòmina -el continuaran cobrant quan deixin el càrrec- i podran ser directors professionals. Així ho preveu el projecte de decret redactat per la conselleria d’Educació amb el títol De la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent, al qual ha tingut accés SEGRE.

Hi haurà dos vies per elegir docents. Una d’indirecta per a places fixes, indicant a Educació “llocs docents a cobrir per concurs general per als quals sigui necessari el compliment de requisits addicionals de titulació o de capacitació professional i llocs docents singulars a proveir per concursos específics”. L’altra és directa per a places temporals, ja que podran “seleccionar el personal interí per cobrir substitucions temporals entre els candidats que hagin accedit a la borsa de treball” d’Educació.

Per poder ser director, caldrà superar un concurs i un posterior programa de formació. El mandat és de 4 anys, renovable fins a un màxim de quatre mandats. Al final de cada mandat, la seua tasca serà objecte d’una avaluació. Si és positiva, consolidaran en la seua nòmina part del complement que perceben com a directors i cobraran pels dos conceptes. Després del primer mandat, serà del 15%; al segon, del 35%; al tercer, del 55%; i al quart, del 75%. Els directors de secundària cobren un plus d’entre 685 i 995 euros al mes segons la mida del centre, de manera que aquests últims poden consolidar en la seua nòmina un altre plus addicional de fins a 746 euros. A primària, és d’entre 257 i 742 euros, de manera que el plus fix afegit pot arribar a 556. Educació pagarà aquest complement fix ja el mes següent a l’entrada en vigor del decret, i valorarà els mandats “vençuts i amb avaluació positiva” després del final del curs 1999-2000.

El projecte introdueix la figura del directiu professional docent per a professors que superin una acreditació a càrrec d’un òrgan tècnic d’Educació. A més, preveu que hi haurà centres la direcció dels quals quedarà reservada per a aquests professionals, que cobraran un altre plus.

Alumnes de diverses escoles de BCN van passar la nit a les aules per la nevada

D. P. / H. L. / F. M.
BARCELONA

¿Voleu tornar a casa? «¡No!», contesten a l’uníson un grup d’alumnes de l’escola Virolai. Són les onze de la nit i no semblen enyorar gaire els seus pares. ¿Qui voldria tornar, si disposa d’una meravellosa vista nocturna de la ciutat de Barcelona nevada als seus peus, està còmodament estirat en un matalàs amb els seus companys i disfruta de la pel·lícula «Shrek 2» en una pantalla gegant? I això després d’haver sopat un exquisit plat de pasta amb salsa de tomàquet i tonyina, creació de les professores del centre, que van haver de fer de cuineres per una nit.
Per a aquests nens, l’autobús escolar encallat a la rampa d’accés a l’escola va ser una sort. «Són com unes mini convivències», es felicitava una noia que es resisteix a anar-se’n a dormir. Com ella, 85 alumnes més es van quedar al centre. Els més petits van agafar el son a partir de dos quarts d’onze. A tocar de la porta de la seva aula, desenes de mini sabates alineades. Els més grans, de cinquè i sisè, es van dedicar al «messenger a sac», com deia una alumna enganxada a l’ordinador portàtil amb dues amigues encantades de poder anar a dormir més enllà de les onze i qui sap si de les dotze, hora en què els professors van aprofitar l’avinentesa per felicitar a un ensenyant que fa anys. Uns pares, que van accedir a peu a l’escola, van tornar a casa sols perquè, com era previsible, el seu fill els va dir: «Aneu-vos-en vosaltres, jo em quedo aquí». El Virolai va ser un dels centres, juntament amb el Sant Ignasi, les Escoles Pies i l’Alba, que es van veure obligats a canviar taules per llits perquè la nevada els va deixar aïllats.
Va ser la cara divertida de la nit. Les persones que van haver de quedar-se a Barcelona per no poder tornar a la seva ciutat a causa del col·lapse de les comunicacions van optar pels hotels. I sense descomptes malgrat el que havia promès l’ajuntament. A dos quarts d’onze, el responsable del torn de nit del Fiesta Hotel Caspe desconeixia l’existència de cap acord amb el consistori per oferir allotjament a preu especial a les víctimes del temporal. El recepcionista afirmava haver allotjat prop d’una dotzena de persones que s’havien vist obligades a pernoctar a la capital catalana, però el seu registre s’havia fet al preu ordinari, malgrat que aquest hotel era un dels que indicava el 010 quan un ciutadà trucava per demanar quins allotjaments estaven preparats per atendre les persones atrapades pel temporal. El mateix va passar al pròxim hotel Catalonia Berna.
L’alternativa, els tres albergs que l’ajuntament va posar a disposició dels viatgers atrapats pel col·lapse van quedar pràcticament buits. A penes vuit persones van passar la nit al poliesportiu de l’Estació del Nord, tots turistes. A les 11 de la nit, el poliesportiu de Bac de Roda no havia rebut cap afectat. Sí que van dormir als passadissos de l’estació de plaça de Catalunya desenes de «sense sostre».