Músiques del món

http://www.xtec.cat/~asala4/
Descobreix diferents estils musicals al Mapa Mundi

El material està dividit en 4 blocs :

1. ÀFRICA i els països del MIDDLE EST (M.E).

2. AMÈRICA : Nord, Centre i Sud. (Hawaii pertany políticament a EEUU, per tant s’ha inclòs la seva música en aquest bloc)

3. ÀSIA (excepte M.E.) juntament amb Oceania .

4. EUROPA, incidint d’una manera especial en les músiques més properes (Catalunya i altres músiques de la Península Ibèrica)

Aquest any, física!

http://www.edu365.cat/eso/muds/ciencies/fisica/index.htm

L’any 2005 es va celebrar l’any mundial de la física amb l’objectiu de commemorar el centenari de la publicació de tres articles d’Albert Einstein sobre la relativitat especial, l’efecte brownià i l’efecte fotoelèctic que van capgirar la situació de la física del s. XX.
Al portal edu365.com es va preparar una col·lecció d’experiments, curiosos i senzills alhora, que es publicaren quinzenalment, a través dels quals l’alumnat de secundària va poder participar d’aquesta commemoració.

Les fitxes dels experiments
<!–

–>

Aquesta pàgina recull les fitxes dels experiments que s’hi van proposar. A les fitxa hi trobareu imatges i descripcions dels experiments, la relació del material necessari i les instruccions per reproduir-los. També hi trobareu la solució a unes quantes preguntes.
Problemes anteriors

El gran dictat

http://www.tv3.cat/elgrandictat/html/joc/

Diverteix-te, aprèn i practica el català correcte

El protagonista d”El gran dictat” és el català actual, el que parlem al carrer. Per això, els continguts inclouen des de barbarismes fins als darrers anglicismes, tecnicismes o el llenguatge col·loquial que està incorporant la nostra llengua.

Com diu l’Òscar Dalmau, amb la seva habitual ironia, aquest és “el concurs que ens vol ajudar a tots plegats a destrossar una miqueta menys el català”. Aquesta introducció marca el caràcter distès i amè del concurs.

Un programa que busca la participació de tothom i que ha estat dissenyat de manera que hi juguin els concursants, però també el públic que és al plató i els espectadors, des de casa. Un concurs per a tota la família i per a tot tipus de famílies.

EDUWIKI: LA WIKI DELS 6 ALS 16

http://eduwiki.cat/index.php/P%C3%A0gina_principal

L’eduwiki és una eina que ens permet integrar les TAC en el currículum però alhora ens permet poder compartir les activitats que fem als nostres centres per tal d’aprendre mútuament, o ajudar-nos a resoldre dubtes. A l’Eduwiki disposem d’un espai destinat al professorat amb la intenció de compartir i fer xarxa.

Dins l’espai trobarem el bloc de l’eduwiki, on podrem anar explicant com treballem amb el nostre alumnat i un llistat de RSS dels nostres blocs (tant els blocs de professorat com els de les nostres classes)

A l’apartat de les escoles podem presentar-nos, d’aquesta manera podem saber quins centres hi participen.

El projecte eduwiki és la Wiki de tothom, fem-la nostra!

‘El conseller d’Educació hauria de ser Guardiola’

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=705328&idseccio_PK=1006

Roser Busquets
Les Masies de Voltregà

Estic molt agraïda al senyor Josep Guardiola. I no per les copes, ni per les vibracions que ens regala partit rere partit, ni tan sols pel triomf del Barça a Madrid, que també. Li dono les gràcies per ajudar-nos a nosaltres, els mestres, en la nostra tasca educativa. Jo, que no seguia el futbol, ara m’assec davant del televisor i em quedo enganxada a l’espera de les declaracions de Guardiola, que gravo per als meus fills, i recomano als meus alumnes que les escoltin. Fins ara, em pensava que al capdavant de l’ensenyament hi havia d’haver un professional de la pedagogia, però el senyor Guardiola ha demostrat que el conseller hauria de ser algú amb la seva bona educació. Si va ser elegit Català de l’Any, no crec que només fos pels seus títols, sinó pel seu saber estar, perquè és un exemple.
Guardiola, sense pretendre-ho, exerceix de conseller d’Educació. Es mostra diplomàtic, capaç d’acceptar derrotes i crítiques, modest en la victòria i els encerts i, sobretot, respectuós amb els adversaris, alhora que políticament correcte amb tothom. Si a ell se li acaben els adjectius per definir Messi, a mi se m’acaben per definir-lo a ell. Penso en Guardiola i arribo a la conclusió que sindicats, mestres, alumnes i pares d’alumnes agrairíem una explicació, a la seva manera, sobre tanta revolució educativa.
El 18 de maig hi haurà una altra vaga, que serà com un Barça-Madrid de l’ensenyament, encara que no podrem comptar amb l’elegància de l’entrenador. En aquest partit els jugadors (els mestres) estarem en fora de joc, i això que tenim ganes de defensar un bon programa educatiu i atacar un estudi a fons de totes les possibilitats. Espero que, almenys, hi hagi una roda de premsa com les de Guardiola.

Aguirre avala l’expulsió de classe d’una noia per portar el ‘hijab’

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=705423&idseccio_PK=1021

  1. • El director diu que, segons el reglament, no es pot anar amb el cap tapat
  2. • Un institut prohibeix entrar a l’aula a Najwa Malha per portar el mocador islàmic
ANTONIO M. YAGÜE
MADRID

La polèmica del mocador islàmic torna a irrompre en l’ensenyament. Najwa, estudiant de quart d’ESO d’origen marroquí, fa una setmana que no va a classe davant la prohibició del seu col·legi a Pozuelo de Alarcón (Madrid) de portar el cap cobert. Eduardo de Bergia, director de l’institut públic Camilo José Cela, va justificar ahir el veto en el fet que el reglament del centre no admet a les aules alumnes amb roba provocativa ni amb el cap cobert, cosa que inclou gorres, caputxes, cascos o el hijab (mocador islàmic). Davant la irritació de col·lectius tant islàmics com progressistes, la Comunitat de Madrid, presidida per Esperanza Aguirre, va recolzar la decisió de l’institut, ja que –segons la consellera d’Educació, Lucía Figar– cada centre és autònom per fixar els seus propis reglaments, d’acord amb la LOE i les normes autonòmiques.
El conflicte va sorgir fa dos mesos, quan Najwa va complir 16 anys i va optar per cobrir-se el cap amb el hijab. El seu pare, Mohamed Malha, president de l’associació que regenta la mesquita local, va mostrar primer reticències però després la va recolzar. Quatre dels seus professors la van avisar i, davant la ferma decisió de la noia, un sector del consell escolar va demanar al director que apliqués l’article 32 del reglament, que prohibeix l’entrada a classe amb el cap cobert. Així es va acordar el 8 d’abril. Des d’aleshores, a Najwa només se li ha permès passar la jornada escolar a la sala de visites.
Continue reading

Sant Jordi 2010

http://www.edu365.cat/stjordi/index.htm

LLEGENDA I TRADICIÓ

Sant Jordi a la Viquipèdia
Amplieu la informació que hi ha sobre Sant Jordi a la Viquipèdia: català, anglès, francès i castellà

Sant Jordi, una rosa i un llibre
Una caça del tresor per a 1r i 2n d’ESO

Sant Jordi
La llegenda de Sant Jordi, recursos literaris, la festa arreu de Catalunya…

Festes.org
Tot sobre la festa de St. Jordi a Catalunya

Descobreix el drac i coneix el bestiari fantàstic

La diada
Informació sobre l’esdeveniment des de la Generalitat de Catalunya

Sant Jordi i Sant Jordi al món
Origen, iconografia i tradició de la llegenda són dos articles del Diari de l’escola

LLIBRES

Escolta, llegeix i fes l’activitat: compte amb el drac!
Contes SPC
La llegenda de Sant Jordi

Els contes d’en Tom i la Laia
Contes per a infantil i primària també en anglès i francès

Va de llibres
Va de còmics
Llibres i còmics per gaudir de la lectura

Poesia@.com
Recull de poemes per a nens i nenes

Propostes de lectures
Guies de lectures per a l’ESO en català i castellà

Au, llegim! i Vamos a leer!
Guies de lectura per a primària

JOCS I ACTIVITATS

Envia postals de Sant Jordi
En tens moltes per escollir!

El món per un forat
La festa de Sant Jordi al lloc web del món per un forat

Visita les activitats de Sant Jordi 2010
Biblioteques de la Diputació
Cavallfort

Fes roses per Sant Jordi
Amb paper de seda, cartolina, envasos paper xarol.
També pots crear contes animats

Juga amb la llegenda

Una activitat del Club Súper3
Envia dibuixos de Sant Jordi a la Petita xarxa

 

El Centre d’Estudis Joan XXIII de l’Hospitalet guanya el premi Ensenyament

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=704999&idseccio_PK=1021&h=

  1. • El premi li ha estat concedit pels seus èxits en una formació professional de qualitat
RAMÓN TOMÁS
BARCELONA

Habitualment la tutoria és aquella última classe del divendres que al cap de poques setmanes, després d’un parell de debats sobre les drogues, cau en l’oblit i es converteix en l’excusa per sortir abans. Això no passa al Centre d’Estudis Joan XXIII,
guardonat ahir amb el premi Ensenyament 2010, atorgat per la Fundació Cercle d’Economia. Durant 40 anys el centre ha mimat la formació professional (la germana pobra del batxillerat) i l’ha dotat d’actitud per poder afrontar nous reptes. El 80% dels seus estudiants de grau mitjà salten al cicle superior, i cada vegada n’hi ha més que aborden la universitat.
El segon premi va recaure a La Sínia, CEIP de Vic amb «alternatives originals i flexibles per integrar els alumnes immigrants», segons el jurat. El CEIP El Roure Gros i el col·legi Claret van quedar finalistes.
Educar en valors
Molts alumnes que inicien un cicle de grau mitjà al Joan XXIII ho fan desmotivats, sense hàbits de treball ni itinerari. «És important encaminar-los cap a una futura professió, però el primer que s’ha de fer és augmentar-los l’autoestima. Treballar les seves habilitats socials i no només les tècniques», assegura Maite Andreu, directora de FP. «Si no acabo el programa no em preocupa gaire perquè en el món real l’acabaran, però en canvi les actituds les han d’assumir», explica Carme Castelltort, directora general.
Per evitar que els alumnes es perdin, el Joan XXIII ha teixit una espessa xarxa d’acompanyament amb tutors, coordinadors, orientadors… «El nostre caràcter es troba en el treball de tutories. Al principi els costa perquè vénen de centres on la tutoria ha sigut passar l’estona», reconeix Andreu. «Donen molta importància als valors personals i no hi falta ningú», ratifica Patricia Marcos, estudiant d’Administració i Finances. Abans havia estudiat dos cicles de grau mitjà i la seva pròxima parada és la universitat: «Empresarials i després m’especialitzaré en màrqueting». «Quan vaig començar grau mitjà no tenia ganes d’estudiar, però aquí em van motivar i vaig descobrir una vocació. Fa cinc anys que estudio i treballo», explica Patricia. «Estic contenta del camí que he escollit», afegeix confiada.
La dificultat motiva
El professor no està sol davant els reptes. «És important reforçar i donar més suport a la figura del tutor. No li podem dir ‘t’encarregues de 30 alumnes’ i ja està», afirma Andreu. Els tutors treballen acompanyats d’un coordinador i un orientador, comparteixen les seves dificultats i tracen enfocaments. La setmana passada un orientador va preparar una sessió per explicar als tutors com enfocar una entrevista amb una família que ve predisposada a no entendre que el seu fill té dificultats. «Fem petits miracles. Tenir un alumne fàcil no ens motiva gaire. Reconforta més quan veus com ha madurat un alumne teu que a grau mitjà tenia dificultats», afirma Andreu.
Gemma Ibáñez és coordinadora de tutors de grau mitjà. Va estudiar en aquest centre, va anar a la universitat i ara també ensenya. «Volem formar bons professionals, però sobretot bones persones. El més important per a les empreses de pràctiques és la persona, que hi arribi predisposada», assegura Ibáñez. Els 25.000 euros del primer premi els ajudaran a seguir apuntalant la feina en xarxa amb els seus 450 alumnes de cicles. La Sínia va rebre 15.000 euros.

L´escola pública

http://www.sindicat.net/n.php?n=11346

http://www.lavanguardia.es/premium/epaper/20100416/53908272872.html

ANNA M. LOMBARTE – Barcelona

Qui defensa l´escola pública? Evidentment, el Departament d´Educació i el Consorci, no. Entenc que el dret a l´educació gratuïtano es pot acomplir, tan sols, a través dels centres educatius públics. Entenc que l´Administració, per acomplir aquest dret fonamental, ha hagut de recórrer al concert amb centres privats. Però el que no puc entendre és que tanqui centres públics mentre manté el concert amb centres privats.

Aquest any, al barri de Sant Gervasi s´han produïtdos exemples clars de què l´Administració no té cap interès a mantenir i millorar l´escola pública.

El primer cas, és el tancament d´una línia a l´escola Poeta Foix. El barri de Sant Gervasi comptava, fins fa cosa de 15 dies, amb 50 places públiques davant 700 de concertades. A la vista d´aquests números, és evident que no existeix equilibri entre l´oferta pública i la concertada. Ara el Consorci ha decidit tancar una de les línies d´aquesta escola, de forma que ara els números seran de 25 davant 700, o sigui tan sols el 3% de les places educatives del barri són públiques. La versió del Consorci és que aquesta escola no omple l´oferta de què disposa. Jo entenc que el problema és que aquest barri té massa places escolars, però l´Administració, en lloc de deixar de concertar escoles privades, decideix tancar-ne de públiques. Això és garantir el dret a l´educació gratuïta?Les escoles concertades no són, ni de bon tros, gratuïtes.

El segon exemple és el tancament de l´IES Gal · la Placídia. L´Administració concerta el batxillerat en escoles privades i tanca instituts públics: chapeau!El Consorci va oferir places per primer d´ESO a l´institut Gal · la Placídia i, un cop fetes les preinscripcions, va decidir tancar el centre, sense avisar els pares i mares que havien preinscrit els seus fills, que van ser recol · locats en altres instituts i, un cop fet això, va comunicar-ho a les famílies. O sigui, que aquestes famílies portaran els seus fills a un centre designat per l´Administració. Això és llibertat d´elecció de centre educatiu?