Els estudiants veuen disfuncions en la nova forma de selectivitat
• Critiquen que per entrar a Arquitectura puntuï més Biologia que Dibuix Tècnic
• El Ministeri d’Educació no es planteja tornar a modificar la prova
ANTONIO M. YAGÜE / MADRID
Al’Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) continua sense quadrar-li del tot la nova selectivitat. Almenys en aquest primer any en què la prova constarà de cinc exercicis obligatoris (en lloc de set) i de tres exàmens voluntaris que serveixen per poder obtenir una nota màxima de 14 punts en lloc d’una de 10. Segons aquesta organització, encara hi ha un nombre d’alumnes que es veuran perjudicats perquè quan van escollir les matèries de batxillerat no estava definit el nou format, i ara es troben davant el fet que les assignatures que van triar puntuen menys que les que van desestimar per poder accedir a una carrera en concret.
El nou model estableix que, en la part voluntària de la prova, dels tres exercicis opcionals comptaran els dos en què l’estudiant obtingui més bona nota. I la puntuació d’aquests dos exàmens es multiplicarà per 0,1 o 0,2 en funció de si les assignatures estan més o menys relacionades amb la carrera que es vulgui cursar. ¿I on és el problema? D’acord amb l’AJEC, es troba en el fet que hi ha algunes matèries que amb el format anterior permetien l’accés a una titulació universitària i actualment compten amb una ponderació inferior. Un parell d’exemples: “Per entrar a Arquitectura es dóna més rellevància a Biologia (0,2) que a Dibuix Tècnic (0,1)”, i “per entrar a Economia puntuen més Biologia, Química i Física que Economia de l’Empresa”. Conclusió: aquesta associació estudiantil reclama que totes les ponderacions de les antigues modalitats que donaven accés a una carrera siguin de 0,2 en aquest curs de transició.
FALTA DE SUPORT / La reivindicació, segons fonts de l’AJEC, no compta amb el suport del secretari del Consell Interuniversitari de Catalunya, Xavier de las Heras, i per això els estudiants es reuniran dimecres que ve amb el comissionat d’universitats perquè faci arribar la seva proposta al Ministeri d’Educació.
De moment, el departament que dirigeix Ángel Gabilondo no es planteja la possibilitat d’aplicar més modificacions a la nova prova. Així ho asseguren fonts del ministeri, que recorden que ja s’ha canviat un aspecte que perjudicava més de 2.000 estudiants de Catalunya. Es tracta del següent: en els estudis de Psicologia, Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (l’anomenada Inef), Logopèdia i Teràpia Ocupacional no s’havien mantingut les vies d’accés del sistema anterior, ja que únicament es permetia apujar nota per accedir a aquestes carreres a través de les matèries de Ciències de la Salut. La solució ha passat per la recuperació de la fórmula anterior i que es pugui entrar en aquestes titulacions universitàries de la mateixa manera que es feia abans, és a dir, des de totes les modalitats de batxillerat.