Educat 1×1: guia per a les famílies

Guia per a les famílies: podeu descarregar-vos-la aquí

El projecte eduCAT1x1 té com a objectiu integrar les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en els centres educatius. Com a tal, i tenint la seva pròpia estratègia, aprofita els recursos que el Ministeri d’Educació posa a disposició de les comunitats autònomes mitjançant el projecte d’àmbit estatal “Escuela 2.0”.

Els eixos del projecte eduCAT1x1

Aquest projecte es concreta als centres educatius a partir dels eixos següents:

  • Tecnologies digitals per a alumnat i docents: hi ha un ordinador portàtil homologat per alumne o alumna, pissarres digitals interactives a les aules i ordinadors per al professorat.
  • Connectivitat a les aules: els ordinadors estan connectats a Internet mitjançant una xarxa específica.
  • Continguts educatius digitals: editorials, productores o el mateix professorat n’elaboren, en format digital, els continguts, aplicacions i serveis per a l’aprenentatge i l’ensenyament.
  • Formació del professorat: formació específica d’aspectes tecnològics i metodològics per integrar les eines i els recursos digitals a la pràctica docent.

 

Les famílies eduCAT1x1

La participació activa de l’alumnat i de les famílies al projecte eduCAT1x1 es concreta en:

  • Adquirir un ordinador mitjançant el procediment de compra que l’institut determini. Dels 300 euros que val cada ordinador, la família paga 150 euros i el Departament d’Educació, els 150 euros restants. També s’ofereixen beques per a les famílies que no puguin assumir aquesta despesa. Per gestionar-ne el cofinançament, el centre lliura a les famílies una carta de pagament única.
  • Obtenir els recursos educatius digitals que el centre determini. Com a ajuda per a l’adquisició de llibres de text o continguts complementaris en format digital, el Departament d’Educació assigna a cada alumne o alumna 30 euros.
  • Tenir cura de l’ordinador, del programari i dels recursos educatius digitals, els quals —un cop adquirits— passen a ser propietat de les famílies. Els centres en determinen l’ús educatiu a les aules.
  • Conèixer els entorns virtuals d’aprenentatge que el centre disposa per a l’estudi i el treball escolar. Els centres i el Departament d’Educació procuraran facilitar l’accés a Internet a l’alumnat més enllà de l’horari escolar.

 

Els centres eduCAT1x1

Aquests centres són els instituts que, a través del consell escolar, han decidit incorporar l’eduCAT1x1 en el seu projecte educatiu de forma singular i personalitzada.

Cada centre determina l’ordinador que fa servir l’alumnat d’entre els models que ha homologat el Departament d’Educació. El centre també escull el sistema d’instal·lació d’endolls a les aules, els models de les pissarres digitals interactives i els continguts, les aplicacions i els serveis en format digital que considera adequats segons el seu projecte educatiu.
El Departament d’Educació dota econòmicament els centres públics per cobrir aquestes despeses i instal·la la connectivitat Wi-Fi a les aules dels cursos inscrits.

El procés de digitalització de l’educació

La digitalització dels centres s’anirà ampliant i transformant a partir de l’apropiació del nou context digital i de la participació activa de docents, alumnat i famílies. També formen part d’aquest procés altres agents externs, com editorials, productores de continguts o aplicacions digitals per a ‘aprenentatge i l’ensenyament, empreses proveïdores d’infraestructures TIC, empreses d’informàtica, etc.

El projecte eduCAT1x1 s’ampliarà progressivament a tota l’ESO i incorporarà en els propers anys l’alumnat de 5è i 6è de primària. S’ha d’entendre, per tant, com una oportunitat de millora educativa per assolir l’equitat i l’exel·lència en un món connectat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *