http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=705658&idseccio_PK=1021
- • La federació d’entitats de discapacitats crea un portal educatiu a internet
- • L’eina ajuda els usuaris a superar dificultats quotidianes en un entorn lúdic
BARCELONA
¿Què tenen en comú un partit virtual de bàsquet adaptat, intentar fer un sandvitx amb una sola mà o conèixer els punts de connexió entre Beethoven i el Professor X? La resposta la tenen la vintena d’alumnes de sisè del col·legi Torre de la Miranda de Cornellà, que van aprendre les virtuts d’ecomlab.cat, un portal pedagògic i lúdic creat per divulgar les vivències de la discapacitat. La iniciativa és obra d’Ecom, una federació d’entitats del sector. El portal s’està presentant en centres escolars de tot Catalunya.
Gràcies als continguts d’aquesta iniciativa, els alumnes poden adonar-se que el pom rodó d’una porta es pot convertir en una frontera infranquejable, o que tot i la seva sordesa Beethoven va seguir creant fins al final de la seva vida. «¿Per què el professor X també és a la web?», pregunta el Jason, el tècnic d’Ecom que dirigeix la sessió. «Perquè és invàlid», contesta un nen. Jason apunta: «Invàlid significa no vàlid. ¿Creieu que el professor X no val?», diu
un altre.
Sens dubte el moment estrella de la classe és quan el Jason permet als nois posar-se a jugar amb l’ordinador a bàsquet en cadira de rodes. La web permet no només navegar, sinó que proposa jocs per comprovar la superació diària que han d’exercir els discapacitats. Per això els alumnes van tractar d’untar nocilla en un sandvitx amb una mà i de llegir un llibre a cegues desxifrant les figures en relleu.
«Ens van demanar inicialment un joc electrònic que servís com a eina educativa i finalment hem aconseguit un portal complet per a professors, pares, nens amb el qual jugar i aprendre», es felicita André Pessoa, director de l’equip de 10 dissenyadors que van portar a terme el projecte. L’equip de Pessoa ha definit la filosofia del seu treball amb el nom d’«inclusive system navigation», i està convençut que no existeix res semblant a tot l’Estat. El responsable del projecte argumenta que «per ser coherents amb el tema de què parlàvem, la discapacitat, el mateix portal havia de ser accessible, però sobretot emular eines que fan servir dia a dia aquestes persones». Per ecomlab.cat s’hi pot navegar ampliant la pantalla per veure-la millor, fent servir tecles en lloc de ratolí o llegint els seus continguts en sistema
d’àudio.
Gran èxit
André Pessoa i el seu equip van dedicar vuit mesos a la creació del portal. Després de l’èxit que està tenint l’experiència en el sector, Pessoa està convençut que s’ha obert un camí immens i que el repte següent és intentar portar aquesta experiència pedagògica i lúdica a nous terrenys, com les grans consoles de videojocs, la Playstation i la Wii. De moment, els alumnes aplaudeixen entusiasmats al final de la sessió explicativa. A la pregunta de què els ha semblat, resumeixen: «Ens ha servit per conèixer com els costen les coses a altres persones».
Ecomlab.cat és un exemple més de l’ús creixent de les noves tecnologies en el sector de la discapacitat. La fundació ONCE acaba de llançar la web noticiasfacil.es, que incorpora textos de comprensió fàcil per a persones amb discapacitat intel·lectual. Al novembre, la Fundació el Maresme, de Mataró, va crear el Messenger visual per a persones amb dificultats de lectoescriptura, expressió o moviment, tot un èxit en el sector de les noves tecnologies.
També funciona amb fluïdesa des de fa uns mesos el sistema sigthos, un servei d’intèrprets per webcam creat per la federació de persones sordes de Catalunya, disponible en oficines d’informació de transports públics, bancs i als ajuntaments de Barcelona i de l’Hospitalet. Internet sembla haver-se convertit en un eficaç recurs d’ajuda.