Una escola de Vic amb nens de 22 països aspira al premi Ensenyament

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=704672&idseccio_PK=1021

  1. • La Sínia, amb quasi el 100% d’alumnes d’origen estranger, obté resultats destacats
  2. • El centre és finalista del guardó que avui concedeix la Fundació Cercle d’Economia
RAMÓN VENDRELL
BARCELONA

«P obres nens». L’hi va dir al Sergi una persona pròxima quan li va comunicar que els seus fills anirien al CEIP La Sínia. El Sergi és un dels pocs pares nascuts a Catalunya amb fills a La Sínia. Un, a P-5 i una, a P-3. El comentari en qüestió revela la idea estereotipada que el Vic tradicional té del centre. Però el Sergi va prescindir de la idea estereotipada i va voler conèixer la realitat. Va conèixer «un projecte que ensenya el nen a pensar i l’invita a ser creatiu i un professorat amb una implicació tremenda» i va prendre la seva decisió. Set mesos després, la celebra. El jurat del premi Ensenyament del Cercle d’Economia també va voler conèixer La Sínia i aquesta tarda l’escola aspira, ja finalista, a guanyar el guardó.
El 69% dels 340 alumnes que té La Sínia han nascut a l’estranger. Encara que els cognoms de la majoria del 31% restant són estrangers, Carme Carbonell, la directora del centre, pot afirmar: «Són catalans de tota la vida».
On uns veuen un problema, altres veuen una realitat per gestionar. Carbonell pertany a la segona categoria. «Tenim alumnes de 22 orígens. Molt bé. Hem de donar a aquesta diversitat els millors resultats acadèmics possibles», diu.
En l’avaluació de sisè de primària del curs passat, la primera que es va fer, els alumnes de La Sínia van superar la mitjana de les escoles catalanes en català i en castellà. No va passar el mateix en matemàtiques.
Té una explicació. El català és l’element central de l’ensenyament a La Sínia. «La llengua posarà els nostres alumnes en igualtat d’oportunitats davant la vida amb altres alumnes –diu Carbonell–. Incorporar-los una llengua nova que no senten a casa és la nostra aposta perquè triomfin en els estudis».

LÈXIC RIC / En educació infantil les classes són eminentment orals, es busca una aplicació funcional dels conceptes ensenyats i s’utilitza un lèxic inusualment ric. A primària la llengua, sobretot escrita, és l’eix del currículum.
Els altres dos fets diferencials de La Sínia són la relació que estableix amb el barri i amb la família. Respecte a la primera relació, Carbonell diu: «No entenc l’escola sense donar resposta al seu entorn. L’escola ha d’estar oberta al barri i ser un dels seus pilars». I respecte a la segona: «Som tan pesats com afectuosos». El resultat de trucar als pares davant de qualsevol disfunció i a la vegada ajudar-los quan per exemple van a l’escola perquè se’ls ha espatllat la calefacció de casa és que a piscina, esport, les sortides i les colònies hi van el 100% dels escolars. Preguntin en altres escoles amb uns alumnes semblants.
«Ballem el ball dels alumnes», afirma Elisabet Franquesa, la cap d’estudis. És un ball «trepidant» que requereix un claustre «dinàmic, atrevit, flexible, amb capacitat d’improvisació i compromès», segons indica Franquesa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *