http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=704758&idseccio_PK=1021
- • L’autonomia dels centres i la creació del cos docent propi no s’alteraran
- • El fracàs escolar baixa, però encara afecta dos de cada 10 estudiants catalans
BARCELONA
La llei d’educació de Cata-lunya (LEC) continuarà tal com va ser aprovada pel Parlament el juliol del 2009. Demà finalitza el procés de conciliació de sis mesos obert pel Govern després que el PP presentés un recurs davant el Tribunal Constitucional. No obstant, ahir, en l’última reunió del calendari, el Govern va reafirmar la seva postura després d’una trobada amb una delegació del Departament d’Educació encapçalada per Francesc Colomé, secretari de Polítiques Educatives, i va decidir que no posarà traves al desplegament de la LEC.
Dos aspectes de la llei que havien provocat algun dubte a les files socialistes van rebre el vistiplau. En primer lloc, el concepte d’autonomia que permet als centres, amb uns objectius comuns, dibuixar la seva ruta decidint la quantitat d’hores dedicades a les diferents assignatures. El segon aspecte, el més conflictiu, era la creació d’un cos docent català, que va irritar les files populars. Veus del PP van afirmar que impediria a professors d’altres comunitats ensenyar a Catalunya.
El manteniment de l’statu quo legislatiu va tenir regust de victòria a Educació, tot i que Ángel Gabilondo, ministre d’Educació, ja havia llançat missatges d’avinença. El ministre va assegurar l’octubre de l’any passat que no tenien cap intenció de presentar un recurs contra la llei.
MILLORA A L’ESO / El conseller d’Educació, Ernest Maragall, es va prendre ahir un respir del setge dels sindicats per presumir d’alguns èxits. El nombre d’estudiants catalans que es graduen de l’ESO segueix a l’alça. El curs passat es va situar en el 78,6%, més d’un punt per sobre de l’anterior (77,4%). El 2002-2003 el percentatge va ser del 69,6%, si bé l’entrada en vigor de la llei orgànica de qualitat de l’educació (LOCE) i l’obligatorietat de repetir curs amb un determinat nombre de suspensos van ajudar a lluitar contra el fracàs. Pel conseller, és «un procés de millora indiscutible».
El 21,4% dels alumnes –dos de cada 10– matriculats l’any passat a quart d’ESO no van obtenir el títol: un 9,6% van haver de repetir curs, un 7,8% van sol·licitar un certificat i un 4% no s’hi van presentar. La Conselleria d’Educació va destacar la capacitat de recuperació del sistema educatiu: molts alumnes que repeteixen curs acaben obtenint la titulació i els que abandonen es poden reintegrar a través del Programa de Qualificació Professional Inicial
(PQPI). «No queden fora del sistema», va afirmar. Maragall va emmarcar els seus èxits en un context social «complex», amb un percentatge d’alumnes immigrants que va créixer del 6,9% el 2002 al 17,9% en el curs anterior.
El conseller va destacar «la creixent importància en quantitat i qualitat de l’educació postobligatòria». El curs passat, la xifra d’alumnes matriculats a primer curs de la formació no obligatòria va tenir un increment del 55,6%, com a conseqüència dels alumnes que van tornar a les aules mitjançant proves d’accés i aquells que van decidir estudiar un segon cicle.
MÉS BATALLES / Els sindicats preparen nous assalts contra la política d’Educació. A la convocatòria de dues vagues (18 de maig i 28 de setembre), el calendari de mobilitzacions publicat ahir afegeix concentracions davant els ajuntaments, tancades i referèndums als col·legis amb la participació de pares i alumnes de secundària.