Inscripció al 5è Congrés ‘Educació i entorn’
Encarar els difícils reptes mundials, des del nostre país i des de l’entorn social i natural més immediat, exigeix molta competència professional i una actitud permanent de saviesa, de sensibilitat i de compromís que hauria de ser present en tots els espais interpersonals, interprofessionals i interinstitucionals que tenen una projecció educativa.
En l’actual moment de canvis profunds i d’una certa fragilitat de les institucions educadores tradicionals -des de la família fins a l’escola passant pels diferents àmbits associatius i esportius- convé ampliar la mirada, repensar processos, unir esforços i renovar compromisos a favor d’un objectiu clar: l’èxit educatiu per a tothom.
Un principi bàsic d’equitat i d’inclusió educativa és la participació. Sentir-se part de és la primera condició per implicar-se en un procés col·lectiu. És necessari que cada noi i cada noia, sigui com sigui i vingui d’on vingui, se senti ben acollit i adequadament orientat i acompanyat, tant en els aspectes intel·lectuals com en els emocionals i socials. Però potser no és suficient. Intuïm que no podrem parlar plenament d’èxit educatiu si no aconseguim que cada noi i cada noia se senti l’autèntic protagonista del seu propi procés i, per tant, part activa i participativa de la societat.
Estem convençuts, per una fonda exigència democràtica, que hem d’avançar per aquesta via malgrat la complexitat dels processos participatius. I aquest és, justament, l’objecte de reflexió d’aquest 5è Congrés, que té com a lema Aprendre x PARTICIPAR x Aprendre. És a dir, explorar i valorar quines pràctiques participatives poden ajudar a aconseguir més èxit educatiu i contribuir així a formar persones responsables, professionals competents i ciutadans i ciutadanes compromesos i solidaris.