Els sindicats rebutgen un dels projectes que van motivar l’última vaga del professorat
diari de girona
GIRONA | PILI TURON
El Consell Escolar de Catalunya ha donat el seu vistiplau al projecte de decret que regularà l’autonomia dels centres educatius, un dels temes que van motivar la vaga convocada pels sindicats la setmana passada. Ara, el Consell de Govern de la Generalitat ha d’aprovar el document i, si es compleix el calendari, el Departament d’Educació preveu que entri en vigor el curs vinent.
El decret d’autonomia de centres és una de les regulacions previstes a la Llei d’Educació de Catalunya (LEC), igual que el decret de direcció de centres; aquest últim està pendent del dictamen del Consell Escolar de Catalunya, que encara no l’ha estudiat, però la Conselleria també compta amb posar-lo en marxa a partir del setembre.
Dictamen favorable
Complint les previsions, els sindicats educatius presents al Consell Escolar de Catalunya van votar en contra del projecte de decret d’autonomia de centres en el plenari celebrat dimecres a la tarda. El dictamen final, però, va ser clarament favorable perquè va sumar 27 vots positius. El recompte es va completar amb 4 paperetes en blanc. Aquest mateix curs, els representants sindicals tampoc van subscriure un altre dictamen favorable del Consell, llavors sobre el nou calendari escolar.
El portaveu del sindicat Ustec·STEs, el gironí Francesc Saló, va exercir el seu dret a emetre un vot particular i, així, argumentar la seva oposició al projecte de decret d’autonomia elaborat pel Departament d’Educació.
Després de criticar una “falta de sensibilitat” del Consell Escolar de Catalunya cap a les propostes sindicals, Francesc Saló denuncia que el projecte de decret del Departament “torna a plantejar-se d’esquenes (…) el professorat i els estudiants”. En consideració d’Ustec·STEs, el dictament del Consell Escolar és “un xec en blanc” per tirar endavant un decret d’autonomia de centres que tindrà conseqüències negatives per a l’ensenyament públic. Entre els aspectes negatius que veuen al document hi ha les avaluacions de centres basades en proves externes a l’alumnat que, des del seu punt de vista, no reflecteixen el treball global del centre i responen a “un clar interès per imposar un model educatiu resultista”. També denuncien intencions d’augmentar recursos en funció dels resultats de cada centre i d’implantar un sistema basat en la competència, “perjudicant sensiblement els centres situats en entorns socials desafavorits i advocant la creació de guetos”; així com també de “desregular les condicions de treball del professorat”.