http://www.reusdigital.cat/index.php?command=show_news&news_id=11898
Fa un parell de setmanes l’Audiència de Barcelona va condemnar el col·legi concertat IPSI de Barcelona a indemnitzar a la família d’un ex alumne per assetjament escolar o “bullying” per haver castigat els agressors amb mesures insuficients. Els nens implicats en aquest assetjament van reconèixer que algunes actituds i comportaments envers la víctima van ser inadequats i fins i tot vexatoris. El que em va sorprendre més van ser les mesures que el centre va adoptar per castigar aquests maltractaments que es van traduir en amonestacions als agressors i càstigs a no entrar durant uns dies a l’aula i a treballar individualment a la biblioteca.
Per raons circumstancials tinc una bona i estreta relació amb els professionals docents i considero estar prou informada i tenir els suficients coneixements per afirmar que amb el pas del temps, el professorat ha esdevingut un col·lectiu infravalorat a qui se’ls exigeix, a més d’ensenyar les diferents disciplines, educar els joves inculcant-los valors ètics i morals, sovint exercint o. fins i tot, suplantant el deure que tenim els pares a fer dels nostres fills persones amb drets però també amb deures envers l’entorn social en el qual vivim. Per aquest motiu i davant les respostes insolents, les males conductes i fins i tot els insults que davant la seva tasca professional diària es veuen obligats a patir moltes vegades es veuen mancats de mitjans per a castigar els seus alumnes.
De tota manera, considero que en cap cas s’ha de caure en l’error de castigar a la biblioteca aquells alumnes que no compleixen amb les normes exigides pels centres educatius. Els bibliotecaris esmercem molts esforços en fer de la biblioteca un espai lúdic, divertit, atractiu, d’aprenentatge i de cohesió social i aquests càstigs no ens ajuden gens en la nostra tasca diària. Sortosament, aquests tipus de càstigs no són generalitzats i em consta que des dels diferents centres d’ensenyament es destinen recursos per transmetre als seus alumnes la importància que tenen les biblioteques en el seu aprenentatge gràcies als programes d’innovació educativa que tenen per objectiu potenciar la biblioteca escolar “puntedu”.
Les biblioteques dels centres educatius han d’esdevenir espais on poder trobar tot tipus d’informació en qualsevol suport que, al mateix temps, ha d’estar a l’abast de l’alumnat, professorat i en general, de tota la comunitat educativa. Ja que en les biblioteques escolars, ara per ara, hi manquen bibliotecaris professionals que se’n responsabilitzin, correspon al personal docent ensenyar les normes de comportament i d’ús d’aquests espais. Les biblioteques són llocs de consulta i de treball però de cap manera les hem d’utilitzar com a càstig, o tal i com està actualment de moda, com a “racons de pensar”.
Montserrat de Anciola és cap de la biblioteca del Centre de Lectura de Reus.