Com curar l’al·lèrgia dels escolars a la lectura

Ramon Mas Sanglas
Santa Eugènia de Berga

Si les estadístiques són fiables, l’hàbit de lectura dels escolars minva a mesura que passen els anys. Si als darrers cursos de primària la lectura ocupava el primer lloc en el rànquing de preferències d’un determinat grup d’alumnes, a segon d’ESO els llibres queden relegats pels amics, internet i l’esport. Les dades confirmen el fracàs escolar amb l’abandonament dels estudis abans dels 16 anys; dit d’una altra manera, el 30% dels alumnes no acaben l’ensenyament secundari. ¿Quina relació hi ha entre el nivell de cultura i l’aprenentatge a través de la lectura? Les claus estan en la motivació, l’estímul, l’esforç i els hàbits de treball.
La tecnologia digital està envaint la cultura en tots els àmbits, tant en el col·legi com a casa. Aquest és un factor positiu, sempre que hi hagi un equilibri entre el món virtual i el món real. En informàtica, comunicació i imatge, tot canvia vertiginosament, ja que l’efectivitat i la immediatesa de la màquina substitueixen la reflexió pausada. Davant d’aquesta situació, la família ha de ser el primer motor lector infantil. L’exemple és el millor mestre. ¿Quants llibres, diaris i revistes entren habitualment a cada casa? ¿Els fills veuen llegir els seus pares?
L’escola ha perdut de vista la lectura i les seves tècniques. Ha passat a millor vida la creativitat; ja no hi ha revistes escolars, ni concursos literaris. I les biblioteques muten la seva funció essencial; ara són centres on els nois van a escoltar música i veure vídeos. L’abús de l’ordinador allunya els estudiants de les prestatgeries: la tècnica del copiar i enganxar desplaça el rigor crític. L’electrònica agilitza la presentació d’un text, però no llegeix ni comprèn per nosaltres.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *