Setmana Santa a Smara

Aquesta passada Setmana Santa, finalment després de molt esperar, vam tornar als campaments per seguir amb les tasques del projecte. Allí, vam tornar a conviure amb els nostres amics compartint estones de té i de debat com sempre molt enriquidores. A continuació us detallem les tasques dutes a terme en aquesta última estada als campaments:

Biblioteques escolars:

Aquests dies es van inaugurar les tres biblioteques escolars que ja s’han acabat de rehabilitar a les escoles Bol·la, Nahnna i Brahim de Smara. Hammada i el seu equip han fet una gran treball.

A banda, gràcies a la col·laboració de molta gent, vam poder baixar 120 quilos de llibres infantils amb castellà, recollits dins de la campanya “Llegir per alliberar”. I a més fer una aportació econòmica a les escoles per la compra de contes amb àrab. Tots aquests llibres es van catalogar i enregistrar amb els mestres d’àrab i espanyol de les tres escoles de les biblioteques ja rehabilitades.

Per últim vam fer una reunió amb la Directora de Educació de la Wilaya, els directors i mestres de les escoles de Bal·la, Brahim y Nahnna, els responsables de las tres biblioteques per acordar les normes de funcionament de les biblioteques, les funcions dels mestres i els responsables i obrir un ventall de propostes d’activitats per la dinamització de les biblioteques.

A dia d’avui ja estan en funcionament i cada grup d’alumnes passa per la biblioteca una hora i mitja a la setmana. Amb el seu mestre i l’ajuda del responsable duen a terme activitats per donar conèixer el funcionament i iniciar-se en l’hàbit lector.

Per últim, Hammada i el seu equip ja han iniciat les obres per a la rehabilitació de les tres biblioteques escolars que resten.

Recerca de relats tradicionals sahrauís:

Aquesta iniciativa sorgeix de la inquietud dels mestres del campament de Smara per seguir amb la recuperació de la tradició oral saharuí, iniciada amb l’intercanvi de contes tradicionals, ja que compartien la necessitat de preservar aquest important llegat cultural.

Entre tots vam decidir dur a terme una extensa investigació per posteriorment editar el material recollit en un llibre en format didàctic per a que pugui ser utilitzat a les escoles de Smara i Catalunya. Amb aquest objectiu alguns mestres espanyol d’aquest campament, antropòlegs sahrauis i catalans van iniciar la recerca fent algunes entrevistes amb profunditat i van establir el pla de treball pels propers mesos.

Presentació “Un teixit de contes”:

Vam presentar el llibre “Un teixit de contes” a tots els mestres que hi van participar en la seva elaboració, així com a tots els nens i nenes de les escoles del campament.

Estem molt il·lusionats amb tota la tasca compartida amb els nostres companys sahrauís.