Nou viatge a Smara

Aquest Nadal passat, Una Finestra al Món es torna a traslladar fins a Smara amb un programa d’accions del projecte ben complert.

Retrobar-nos després de tant temps amb amics i companys, ens va regalar novament moments de felicitat, de pau i de molta il·lusió per seguir endavant amb tot el que estem construint junts. Les línies d’intervenció en aquesta darrera estada van ser aquestes:

Biblioteques escolars

Ens vam reunir amb la Directora d’Educació de la Wilaya, els directors i mestres de les escoles Nahnah, Brahim, Bol·la, Castilla la Mancha, Embarek, Mustafa i Ali Bil·la, per informar sobre les actuacions que duríem a terme durant la nostra estada, per acordar tots plegats les normes de funcionament de les biblioteques, les funcions dels mestres i els responsables, i obrir un ventall de propostes d’activitats per la dinamització de les biblioteques.

Una biblioteca escolar més del campament d’Smara ha estat rehabilitada gràcies a la feina i dedicació del Hammada i tot el seu equip. Aquesta biblioteca (Escola Embarek) i també la de l’Escola Castilla la Mancha, van rebre la dotació de llibres en castellà recollits sota la campanya “Llegir per alliberar” a la qual molta gent va donar el seu suport i col·laboració. A més a més, també se’ls va fer una aportació econòmica per a la compra de llibres en àrab. Tot el material va ser catalogat i enregistrat juntament amb els mestres d’àrab i espanyol d’ambdues escoles.

Vam fer una visita a les escoles Nahnah, Brahim i Bol·la, les biblioteques de les quals ja es troben en funcionament. Amb nens i nenes d’aquestes tres escoles vam realitzar l’intercanvi d’algunes activitats de dinamització de les biblioteques que havien preparat alumnes de l’Escola Gual Villalbí (Torreforta-Tarragona) i de l’Escola Ramon Casas (Barcelona).

A dia d’avui ja estan rehabilitades i en funcionament també, les dues biblioteques escolars restants (Mustafa i Ali Bila).

Recerca de relats tradicionals sahrauís:

Vam realitzar una reunió amb alguns mestres d’espanyol del campament i antropòlegs sahrauís per parlar sobre quina havia estat la feina feta fins aquell moment i quines serien les propostes i les pautes d’acció a partir d’ara.

Així doncs, per una banda s’està fent un recull de material en els campaments sobre el llegat tradicional oral sahrauí i per una altra banda, l’equip d’antropòlegs catalans es dedica a la transcripció dels relats en col·laboració amb un amic sahrauí resident a Tarragona.

Fotografia als campaments:

Aquest cop ens van acompanyar dos fotògrafs professionals que durant la nostra estada allà, van captar algunes imatges sobre la població i la forma de vida als campaments de refugiats sahrauís. Algunes d’aquestes imatges s’exposaran en futurs actes del projecte i fins i tot se’n realitzarà una revista digital.

Un cop més, ha estat un plaer tot el treball compartit amb els nostres companys/es. Entre tots fem que aquest projecte cada vegada sigui més gran i més vàlid.