EL REPTE DE CONSTRUIR UNA MUNTANYA

Aquest repte comença plantejant al nostre alumnat la següent pregunta: Què us sembla si construïm una muntanya amb fang i representem el seu relleu en un full amb les seves corresponents corbes de nivell?

A partir d’aquí, els nois i les noies de 5è van començar a modelar una muntanya de fang a escala. Després, la van tallar en llesques d’un cm de gruix i, posteriorment, van representar les corbes de nivell del relleu d’una muntanya que en la realitat mesuraria 150 m.

Es tracta d’una activitat competencial i interdisciplinària amb diferents àmbits (matemàtic, lingüístic, coneixement del medi i artístic) en la que els nens i les nenes han tingut la possibilitat de fer una bona transferència dels aprenentatges assolits amb el projecte “Viatge al centre de la Terra, realitat o ficció? 

Cal dir que l’activitat ha estat tot un repte. L’alumnat ha hagut de fer càlculs, mesurar amb diferents unitats de longitud i fer les oportunes conversions d’aquestes, tot escollint la millor estratègia per arribar a aconseguir el resultat correcte. 

A més a més, amb aquesta tasca, els nois i les noies han sentit la necessitat d’arribar a acords d’una manera organitzada, cadascú i cadascuna desenvolupant el rol cooperatiu que tenia assignat. Així, s’han adonat de la importància del treball cooperatiu, les aportacions individuals en benefici del grup per arribar a produir una tasca de qualitat.

Finalment, tampoc ha faltat l’espai de reflexió. Entre tots i totes han estat capaços de verbalitzar els aspectes positius i negatius amb els que s’han trobat al llarg del desenvolupament de l’activitat i, per consegüent, dels aspectes a millorar. De totes maneres, cal dir que la valoració ha estat molt positiva perquè no només han assolit nous aprenentatges, també han gaudit moltíssim!

AQUÍ us deixem totes les fotografies de l’activitat!

BLANQUES O NEGRES?

Durant aquesta setmana l’alumnat de 5è ha realitzat el taller d’aprofundiment d’escacs, una continuació del taller que van començar a 4t també a càrrec de l’Enric Oliver.

Un tauler, trenta-dues peces i dos caps pensants és el que cal per poder jugar a escacs i continuar amb l’aprenentge d’aquest joc matemàtic que els ajuda a desenvolupar i incrementar un gran nombre d’habilitats cognitives com:

  • Millorar la concentració, creativitat, capacitat de resoldre problemes i la presa de decisions.
  • Exercitar la memòria.
  • Desenvolupar el raonament lògic matemàtic.
  • Incrementar l’autoestima i l’afany de superació.
  • Ajudar a aprendre a reflexionar, planificar i prevenir.

Us recomanem aquesta web i aquesta altra web per poder continuar jugant de manera online i us deixem AQUÍ algunes fotografies d’aquesta activitat.

Moltes gràcies Enric per fer dels escacs una magnífica novel·la cavalleresca.

L’ESTIU ACABA AMB UNA ERUPCIÓ ESPECTACULAR

La notícia de més impacte en aquests moments és l’erupció volcànica que es va iniciar diumenge a l’illa de La Palma, una de les que formen l’arxipèlag de les Canàries. Feia dies que una gran quantitat de petits terratrèmols avisaven de la possibilitat d’aquesta erupció i, finalment, diumenge 19 de setembre es va produir en la zona de la Cumbre Vieja. Les imatges que ens arriben des d’aleshores són impactants, no només per l’espectacle geològic que representa una erupció volcànica sinó per les conseqüències derivades dels rius de lava que es desplacen pendents avall cap al mar.                              

La Gisela i la Bruna van assabentar-se de la notícia en el moment just de l’erupció d’aquest volcà a través dels mitjans de comunicació. Com sabeu, les noies sempre han demostrat molt d’interès per aquests tipus de fenòmens i es mostren molt preocupades per la situació que actualment s’està patint en aquesta zona de La Palma. Es pregunten com ha pogut ocórrer un fet així, per tant, no han dubtat en fer una investigació per comprendre millor tot el que està passant amb l’erupció d’aquest volcà

Ara, les noies us demanen que les ajudeu a resoldre els seus dubtes. Sereu capaços i capaces de respondre els seus interrogants? Si heu fet un seguiment diari d’aquesta noticia a través dels mitjans de comunicació, de ben segur, aconseguireu donar resposta a les preguntes de la tasca d’investigació que us hem proposat. 

EL VIATGE AL CENTRE DE LA TERRA, REALITAT O FICCIÓ?

PUNT DE PARTIDA DEL NOSTRE PROJECTE

La Bruna i la Gisela tenen 12 anys i són alumnes de sisè de primària de l’escola Volcà Bisaroques, ubicada al casc antic d’Olot, municipi que s’inclou dins del Parc natural de la zona volcànica de la Garrotxa. Ambdues noies senten fascinació pels elements importants de la natura, com ara les erupcions volcàniques… Tant és així que quan siguin grans volen dedicar-se a la geologia, la ciència que estudia entre d’altres aspectes la composició, l’estructura i la dinàmica del nostre planeta.

El curs passat, a l’armari encastat de la seva classe, van trobar una càpsula del temps amb contingut divers sobre el nucli de la Terra. La seva curiositat les va portar a examinar de forma científica les pistes que s’amagaven a l’interior de la càpsula i a plantejar-se les següents qüestions: Hi ha activitat al centre de la Terra? Si és així, seria possible arribar-hi descendint per la boca del cràter d’un volcà? Després de realitzar diferents tasques d’aprenentatge van extreure les seves pròpies conclusions.

Enguany, la Bruna i la Gisela posen al vostre abast les troballes de la càpsula del temps a fi que vosaltres contesteu a la pregunta que titula el nostre projecte: El viatge al centre de la Terra, realitat o ficció? 

Amb la intenció que experimenteu la mateixa sensació que van tenir elles a l’obrir la càpsula i que descobriu per vosaltres mateixos i mateixes el seu contingut us proposen un repte: DESCOBRIR ON HAN AMAGAT LA CÀPSULA DEL TEMPS! 

Per superar el desafiament haureu de treballar en grup cooperatiu i resoldre diferents enigmes, que interconnectats us portaran a la seva localització. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Que comenci l’aventura!

UN NOU CURS, UN NOU REPTE!

Benvinguts i benvingudes de nou a l’escola,

Aquest curs serà molt especial per a vosaltres, ja que comenceu un nou cicle, amb companys i companyes diferents i també amb unes tutores i un tutor que encara no coneixeu, però que tenen molta il·lusió per començar aquest cicle educatiu amb  cadascú i cadascuna de vosaltres.

Com ja sabeu, el curs sempre està ple de reptes i nosaltres, l’Olga, la Maria José i el Cristóbal, us hem preparat el primer desafiament d’aquest nou curs per donar-vos la benvinguda a l’escola.

Esteu preparades i preparats? La nostra aventura junts comença amb aquesta maleta de viatge i com podeu observar nosaltres ja hem escollit què és el que volem portar. Quin equipatge més estrany per començar les classes, oi?

 

 

 

 

 

 

 

Us desafiem a pensar en el significat d’aquesta maleta. L’enigma el resoldrem durant els primers dies d’escola, però en l’entretant ens agradaria rebre comentaris amb la vostra opinió. De ben segur tindreu moltes idees!

Us donarem una pista…

Durant el trajecte del viatge admiraràs paisatges insòlits i quan per fi arribis al teu destí descobriràs el lloc i, més important encara, et descobriràs a tu mateix/a. 

Viatjar per la vida et guiarà en el viatge més important que emprendràs: la teva pròpia persona.

Desitjant la vostra arribada a l’escola,

Tutores i tutor de 5è.