Des del meu punt de vista, els resultats acadèmics als estudis postobligatoris depenen fonamentalment de l’esforç que fa el noi o la noia. En depenen menys del seu professorat, i encara menys del centre, considerat globalment.
A 4t d’ESO tenim proves externes que ens permeten conèixer d’una manera objectiva el nivell acadèmic del nostre alumnat (aquest 15 i 16 de febrer n’han de passar una d’aquestes proves). No passa el mateix al batxillerat, de manera que l’única prova externa i objectiva que ens permet conèixer el nivell acadèmic de l’alumnat d’aquesta etapa postobligatòria (i comparar-lo amb la resta de centres) és la prova d’accés a la universitat (PAU).
Val a dir que el resultat d’un centre en una matèria concreta depèn de molts factors: el nivell acadèmic assolit per l’alumnat durant l’ESO, la feina feta a classe pel professorat que dóna la matèria al batxilllerat, el treball personal dut a terme per l’alumnat durant els dos cursos, la dificultat de la prova (no és la mateixa cada any), o fins-i-tot el tarannà habitual de l’alumnat que es veu forçat a triar certa matèria (l’exemple més clar és la nota mitjana a la matèria de matemàtiques aplicades a les Ciències Socials, habitualment molt baixa arreu Catalunya).
El resultat és més representatiu de la realitat del centre quant més alumnes hi ha que hagin triat aquella matèria. En aquest sentit, la comparació entre centres és més objectiva quan considerem els resultats a les matèries comunes (Llengües, Història i Hª de la Filosofia), doncs tot l’alumnat se n’examina, que quan considerem les matèries optatives, on hi ha menys alumnes involucrats i la mitjana final pot oscil·lar molt segons els resultats d’un grapat de persones.
En tot cas, siguin quines siguin les limitacions d’utilitzar els resultats de les PAU com a mitjà per a comparar el nivell acadèmic assolit per l’alumnat d’un institut, hem de saber que no en tenim un altre de millor.
A continuació teniu els resultats que va tenir el nostre alumnat a les PAU el juny de 2011 (les matèries comunes, de les quals s’ha d’examinar tot l’alumnat, estan en cursiva). Podeu comparar-los amb els resultats de l’alumnat de dos centres de Vilanova (l’Ins. Dolors i Mallafrè i l’Ins. Manuel de Cabanyes, diurn) i amb la mitjana obtinguda per tots els estudiants de Catalunya.
Les dades assolides per l’alumnat de l’Institut Cubelles el juny de 2011 tenen una característica especial: corresponen a la primera promoció d’alumnes que han cursat l’ESO i el batxillerat íntegrament al nostre centre (un centre jove, com tots sabeu). A la vista de les dades recollides a la taula següent, la meva opinió és que hi ha motius per a sentir-nos molt satisfets.
Pots descarregar-te la taula comparativa clicant a continuació:
Si vols una informació més detallada i força interessant sobre els resultats a les PAU de Catalunya el curs passat, clica a continuació:
.
Resultats a les proves d’accés a la universistat (PAU) el juny de 2011 |
Matèria |
Mitjana
Catalunya |
Institut
Cubelles |
Institut
D.
Mallafrè |
Institut
M. de Cabanyes |
Llengua Catal |
6.20 |
7.23 |
7.03 |
6.65 |
Llengua Castell |
6.34 |
5.68 |
6.17 |
6.87 |
Anglès |
5.90 |
5.67 |
5.66 |
6.05 |
Francès |
8.13 |
8.20 |
7.50 |
8.13 |
Hª de la Filosof |
5.93 |
5.26 |
6.28 |
6.33 |
Història |
6.52 |
8.77 |
8.68 |
8.36 |
Biologia |
5.89
|
6.22
|
4.94
|
6.27 |
Dibuix Tècnic |
5.69 |
4.50 |
3.75 |
8.33 |
Econom Emp |
6.24 |
6.50 |
6.46 |
7.25 |
Electrotècnia |
5.36 |
7.50 |
1.50 |
5.80 |
Física |
4.07 |
3.38 |
1.45 |
3.16 |
Geografia |
6.06 |
6.83 |
6.37 |
7.35 |
Hª de l’Art |
6.20 |
8.06 |
7.88 |
6.88 |
Literat. Catala |
5.76 |
4.13 |
— |
7.00 |
Llatí |
6.46 |
8.71 |
7.67 |
7.38 |
Mate. A. CCSS |
4.90 |
3.19 |
5.50 |
4.94 |
Matemàtiques |
5.59 |
6.25 |
5.75 |
5.09 |
Química |
5.42 |
6.33 |
4.57 |
6.45 |
|
|
|
|
|