Tramuntec2018

Mostra de treballs

PROGRAMA2018

Els treballs d’aquestes fitxes estaran exposats a la Mostra durant els dies de la Mostra (25 i 26 de Maig)

Per ajudar a dissenyar les fitxes que serviran per presentar els treballs podeu fer servir aquest model, en format office o libreoffice: http://blocs.xtec.cat/tramuntec/fitxa-model/

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors (professors):
Marta Sendra
Rafael Fernández
Curs:
3r ESO
Tutor:
Marta Sendra
Fitxa:
Títol: Cotxe elèctric

Descripció:
Construir un cotxe elèctric a partir d’elements senzills i econòmics és un bon sistema per aprendre com funcionen els engranatges, que mouen les rodes del cotxe a partir d’un petit motor elèctric.

El sistema consisteix en un motor, alimentat per dues piles AA d’1,5V cadascuna, una politja, que s’uneix a l’eix del motor mitjançant una goma elàstica, i un parell de rodes dentades, que conformen una transmissió reductora de velocitat.

Centre:
INS Illa de Rodes (Roses)
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes 2n d’ESO
Curs:
2n ESO
Tutor:
Andreu Rosell
Fitxa:
Títol: Mini bobina Tesla

Descripció:
Construir una mini bobina Tesla a partir d’elements senzills i econòmics, un petit transformador capaç d‘ionitzar l’aire i produir efectes tan curiosos com encendre una bombeta o un LED “a distància”, alguna cosa que per la seva aparent simplicitat sembla «màgia».

És un projecte molt senzill i entretingut, sobretot pels alumnes de primer cicle d’ESO, on pot despertar en ells un interès per les ciències i la tecnologia.

Vídeo: https://goo.gl/CpH2Yz

Centre:
INS Illa de Rodes (Roses)
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes 2n d’ESO
Curs:
2n ESO
Tutor:
Andreu Rosell
Fitxa:
Títol: Làmpada LED

Descripció:
Construir un llum de nit per a nens, utilitzant material reciclat com són els carregadors de mòbil vells, una resistència i un led.

És un projecte molt senzill i entretingut, sobretot pels alumnes de primer cicle d’ESO, on aprenen els conceptes bàsics de l’electricitat.

  • Llei d’Ohm
  • Polaritat del corrent
  • Corrent continu i altern

Vídeo: https://goo.gl/WUnUr7

Centre:
INS El Pedró
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Quim Mas
Stepan Kolosov
Curs:
3r ESO
Tutor:
Narcís Masmartí
Fitxa:
Títol: Robot aranya caminador

Descripció:
A l’optativa de robòtica de 3r vam construir aquest robot articulat de 8 potes mogudes per només 2 servomotors de rotació contínua. El mecanisme permet que les potes es moguin en diferents moments del temps i el robot pugui caminar endavant o enrere.

Per tal de facilitar-ne el control s’hi ha afegit un sensor d’infrarojos que permet controlar-lo amb un comandament a distància.

Centre:
INS El Pedró
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Oriol Mesas
Noèlia López
Curs:
3r ESO
Tutor:
Jaume Salvat
Fitxa:
Títol: Estructura pont 1

Descripció:
Estructura feta amb materials senzills d’us comú (fusta i cartró) on s’ha estudiat la funció que fan els tirants en un pont penjant.

Centre:
INS El Pedró
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Maria Colomé
Lara Higueras
Curs:
3r ESO
Tutor:
Jaume Salvat
Fitxa:
Títol: Estructura pont 2

Descripció:
Estructura feta amb materials senzills d’us comú (fusta i cartró), que vol imitar el conegut pont de Londres.

Centre:
INS El Pedró
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 4t d’ESO
Curs:
4t ESO
Tutor:
Jaume Salvat
Fitxa:
Títol: Martinet

Descripció:
Aquest és un projecte de ja fa uns quants anys, de 4t ESO, on els alumnes proposaven diversos mecanismes, els estudiàvem i finalment es feia la construcció d’un prototipus real a escala. Aquest mecanisme imita tota l’estructura d’una farga catalana a partir d’una roda hidràulica fins al mall de forjar. Com es pot veure, la transferència dels diferents moviment s’ha fet amb espigues de fusta i amb cargols. S’ha posat un motor-reductor per moure la roda hidràulica i simular així la força de l’aigua.

Centre:
INS El Pedró
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 3r d’ESO
Curs:
3r ESO
Tutor:
Jaume Salvat
Fitxa:
Títol: Maqueta d’un motor d’explosió

Descripció:
Projecte de mecanismes de tercer d’ESO fet amb materials senzills per ajudar a entendre com funciona un mecanisme de pistó-biela-cigonyal i de com un moviment alternatiu es pot convertir en rotatiu o a l’inrevés. S’ha simulat el moviment amb un motor amb vis-sens-fi.

Centre:
INS El Pedró
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 3r d’ESO
Curs:
3r ESO
Tutor:
Jaume Salvat
Fitxa:
Títol: Rostidor de pollastres

Descripció:
Projecte de mecanismes fet a tercer ESO amb materials diversos i peces de mecano per entendre el funcionament de diferents sistemes de transmissió.

Centre:
Tramuntec
Comarca:
Alt Empordà
Autors (professors):
Fede Luque
Frede Luque
Curs:
2n i 3r ESO
Tutor:

Fitxa (material):
Títol: Mesurador de l’alçada de les persones

Descripció:
Si fem la consulta del Diccionari de la llengua catalana de l’IEC observem que el mot «alçada» té l’accepció «Alçària, especialment d’un home o d’una bèstia. L’alçada d’un cavall. Quant fas d’alçada?». És millor fer servir «alçada d’una persona» que no pas «altura d’una persona» ja que «altura» s’aplica a una referència més genèrica com la distància d’un punt qualsevol en vertical a la superfície de la terra o una altra referència.

L’estudi o ciència del creixement es diu «auxologia» (del grec auxein -creixement- i logos ciència). La paraula auxologia la va introduir un metge francès, Paul Godin (1860-1942), en un article publicat el 1919 «La méthode auxologique» i a partir d’aquest moment s’han fet molts estudis del creixement. Mireu: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/668778/valoracion_pozo_PI_2011_pp590-598.pdf

La tècnica per mesurar l’alçada d’una persona es fa bàsicament de dues maneres: mecànicament, amb un tallímetre*, a partir d’un suport vertical que inclou unes divisions tipus cinta mètrica i d’una manera més assistida amb el mateix suport vertical però amb ajuda de sensors.

* Tallímetre, segons el Termcat: Estri utilitzat per a mesurar l’alçada d’una persona, compost fonamentalment d’una tija o una post dividides en centímetres, disposat verticalment o, quan és destinat a infants de mesos, horitzontalment.

Aquesta proposta de tallímetre es divideix en dues parts, una part que inclou la construcció mecànica amb fusta que es pot fer com a projecte de Tecnologia de 2n d’ESO i una segona part afegint la part automàtica amb Arduino i sensor que es pot fer com a projecte de continuació de Tecnologia de 3r d’ESO.

Centre:
INS Salvador Sunyer i Aimeric
Comarca:
Gironès
Autors:
Alumnes PFI
d’Instal·lacions Elèctriques
Curs:
Altres
Tutor:
Frede Luque
Fitxa:
Títol: Els fars de Menorca

Descripció:
Projecte realitzat pels alumnes del PFI de Salt d’Auxiliar de muntatges d’instal·lacions elèctriques, d’aigua i gas: Antonio Andino, Demba Balde, Fernanda Castillo, Saikou Ceesay, Joabe de Souza, David Flores, Saibo Jabbi, Alberto Herdoiza, Adama Konteh, Ismael Rodriguez, Gabriel Rodrigues, Mohamed Sefioune, Henry Zavala i Brahim Zenboui.
Qualsevol que hagi passat unes vacances a Menorca o estigui planejant fer-ho sabrà que un de les icones més representatives de la illa són els seus fars. Aquestes increïbles construccions, que en el seu moment van servir de guia a nombrosos vaixells que arribaven a terres balears, s’han conservat fins a convertir-se en espectaculars miradors o restaurants. Et vens amb nosaltres a descobrir els fars més bonics de Menorca?. T’agradaria saber quins fars són d’imprescindible visita en les teves vacances a Menorca? Aquí et deixem una representació real amb els 5 fars més bonics de l’illa, que pots recórrer còmodament amb un cotxe de lloguer, la millor opció per descobrir cada racó de Menorca. Aquests fars fan la simulació amb motor de baixa velocitat i instal·lació elèctrica domèstica.

Vídeo: https://goo.gl/EKB6pe

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Arnau Adroher
Lola Fuentes
Albert Bru
Josep Sabatés
Curs:
4t ESO
Tutor:
Rafael Fernández
Fitxa:
Títol: Robot bípede

Descripció:
És un robot amb un microcontrolador Arduino UNO que simula el caminar d’una persona. La programació s’ha fet amb mBlock, Snap4Arduino i amb l’IDE d’Arduino.

Vídeo: https://youtu.be/Y3vji6AtFks

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Lluc Alegrí
Lluís Giralt
Pau Villen
Olga Parnau
Laia Perarnau
Curs:
3r ESO
Tutor:
Marta Sendra
Rafael Fernández
Fitxa:
Títol: Estructura triangulada de paper

Descripció:
Consisteix en crear la maqueta de l’estructura d’una nau industrial feta, exclusivament, amb paper, de tal forma que sigui capaç de mostrar la seva gran capacitat portant.

Vídeo: https://drive.google.com/file/d/1D_0cOwmGNkRPAGLA648OSkGlaCgf7GA3/view

Centre:
CRP La Garrotxa
Comarca:
La Garrotxa
Autor (professor):
Joan Pellicer
Curs:
Altres
Tutor:
Joan Pellicer
Fitxa:
Títol: Construeix el teu dron

Descripció:
Construcció d’un dron econòmic amb materials fàcils d’obtenir a través d’Internet.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Ada Gorgot
Marina Jofre
Curs:
4rt ESO
Tutor:
Joan Pellicer
Fitxa:
Títol: Androide recepcionista

Descripció:
Es tracta d’un robot androide de 1,62m construït majoritàriament amb material reciclat per dues noies de 4t d’ESO l’any 2016, l’Ada i la Marina, en el marc del projecte Impulsem la Robòtica. Actualment se li ha implementat noves funcionalitats, tals com: il·luminació dels ulls i boca, braç motoritzat, mans impreses en 3D, activació automàtica del robot quan detecta que se li acosta algú…

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autor (professor):
Joan Pellicer
Curs:
Altres
Tutor:
Joan Pellicer
Fitxa:
Títol: Arcade retro

Descripció:
Es tracta d’una rèplica de les antigues màquines Arcade de vídeojocs que hi havia als bars als anys 80. La caixa està mecanitzada amb una CNC de fabricació casolana i com a ordinador porta una Rasbperri Pi B+. El software que la fa funcionar es diu PiPlay i és Open Source.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autor (professor):
Joan Pellicer
Curs:
Altres
Tutor:
Joan Pellicer
Fitxa:
Títol: Construeix la teva CNC de baix cost

Descripció:
Es tracta de la construcció d’una CNC de baix cost, per a la mecanització de petites peces i circuits impresos. Aquesta fresadora està basada en la dels vídeotutorials del Profe García.

L’estructura és de fusta i el control dels motors pas a pas es realitza amb un shield CNC i una Arduino Nano. Les peces es dibuixen amb Sketchup i es programa la mecanització amb l’ajuda del pluguin SketchUcam, que genera un arxiu anomenat Gcode. Aquest s’envia a la fresadora amb el programa multiplataforma Universal Gcode Sender.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autor (professor):
Joan Pellicer
Curs:
Altres
Tutor:
Joan Pellicer
Fitxa:
Títol: Construcció d’una gravadora làser

Descripció:
Es tracta de la construcció d’una CNC làser. Disposa d’un làser de 5,5W i la seva utilització requereix de mesures de seguretat tals com utilitzar unes ulleres especials, guants gruixuts…

Amb aquesta màquina es pot gravar fusta i tallar cartró. En combinació amb Autodesk123D Make permet crear construccions 3D de cartró espectaculars.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autor (professor):
Joan Pellicer
Curs:
Altres
Tutor:
Joan Pellicer
Fitxa:
Títol: Deshidratador amb IoT

Descripció:
Es tracta de la construcció d’un deshidratador de fruita casolà, per entendre de forma pràctica, com funciona aquesta tècnica de conservació d’aliments.

Normalment quan és temporada de fruita se’n produeix un excedent i es fa malbé. Amb la utilització d’aquest deshidratador podrem conservar aquestes fruites durant molt temps.

Es poden deshidratar: maduixes, pinyes, mangos, tomates… només cal tallar la fruita en trossos de 1cm de gruix i en una setmana de bon temps amb sol i/o vent, ja estarà deshidratada.

El procés de deshidratació requereix d’unes temperatures determinades. Per a tenir el procés controlat s’hi ha afegit una petita placa connectada a Internet per wifi, que va enviant les dades de temperatura i humitat a un servidor o Broker, on es poden visualitzar i descarregar des de qualsevol part del món amb el mòbil.

La connexió de qualsevol dispositiu a Internet s’anomena IoT (Internet of Things o Internet de les coses).

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Hao Yang
Abdellatif Kadoumi
Sheng Ye
Oscar Santana
Curs:
4rt ESO
Tutor:
Lluís Colomer
Fitxa:

Títol: MADERABDE

Descripció:
El nostre projecte tracta d’un piano que funciona aparti d’infrarojos i una placa Arduino 1R3.

Construir un piano a partir d’elements senzills i econòmics és un bon sistema per aprendre com funcionen els infrarojos que permeten produir sons a partir d’un altaveu i la placa arduino.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Oliver Pérez
Curs:
4rt ESO
Tutor:
Lluís Colomer
Fitxa:

Títol: Carduino

Descripció:
Hem elaborat un cotxe controlat des del sistema domòtic d’arduino, controlada des del móvil, amb la qual cosa hem après a programar en el llenguatge C++ i a muntar alguns circuits elèctrics.

El cotxe consisteix a dos motors de corrent contínua, uns LEDs i un sensor bluethooth controlat des l’Arduino Uno, i comandat des d’un Smartphone.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Óscar Santana Cobo,
Haoyang Ye
Abdellatif Kadoumi
Sheng Ye
Oliver Perez
Sasha Riego
Curs:
4rt ESO
Tutor:
Lluís Colomer
Fitxa:

Títol: Arpa Làser

Descripció:
Construir arpa làser a partir d’elements senzills i econòmics és un bon sistema per aprendre com funcionen els sensors de llum i els lasers, que al tocar-los reprodueixen un so.

El sistema consisteix en una Arduino, alimentat per un carregador mòbil de 5 V, utilitza diferents sensors de llum i lasers per a reproduir diferents sons de l’escala musical.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Oliver Pérez
Sasha Riego
Esther Cañada
Curs:
4rt ESO
Tutor:
Lluís Colomer
Fitxa:

Títol: Ardufriki

Descripció:
Construir una joguina interactiva a partir de fusta reciclada i d’una placa arduino uno R3.
És un projecte fàcil i entretingut on aprenem a fer un circuit eléctric amb diferents elements barrejats.

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Aina Rodríguez
Safae Zouiri
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:

Títol: Ballarina

Descripció:
Una caixa de fusta amb un ballarina, que gira gràcies a un motor reductor.

Vídeo: https://goo.gl/ETdxi3

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Núria Dumanjó
Xim Ferrer
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Tanc en acció
Descripció:
Construir un tanc fet amb materials reciclats que es desplaci en totes les direccions gràcies a un comandament, mentre que dos led vermells es mantenen encesos.
El sistema consisteix en dos motors, alimentats per una pila prismàtica, dues politges, que s’uneixen a unes rodes amb dues gomes elàstiques. Quan aquestes rodes giren, accionen una cadena que fa girar les altres rodes i s’obté el moviment.
Vídeo: https://goo.gl/FEAVFC
Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Iris Cavalcante
Daniel Copajira
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Cotxe

Descripció:
Robot amb forma de cotxe de propaganda.

Vídeo: https://goo.gl/RbsVaX

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Martí Bosch
Pau Dominguez
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Helicòpter

Descripció:
Helicòpter que giren les aspes amb un motor.

Vídeo: https://goo.gl/dzM8Qj

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Adela Rodeja
Maria Sagué
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:

Títol: Robot Wall-e

Descripció:
Robot amb forma de wally teledirigit.

Vídeo: https://goo.gl/3TBRiF

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Carol Pocuna
Judit Pastoret
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:

Títol: Ciutat

Descripció:
Circuit d’una ciutat il·luminada amb un circuit per on passen unes bales petites.

Vídeo: https://goo.gl/n4RNoA

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Marta Buixeda
Sofia Gomez
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Bola discoteca

Descripció:
Una bola de discoteca que gira i també hi ha llum.


Vídeo: https://goo.gl/q271Ts

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Marina González
Ona Izquierdo
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:

Títol: Ballarina

Descripció:
Caixa que a sobre te una ballarina que gira gràcies a un motor reductor.

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Jorge Daniel Flores
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Helicòpter

Descripció:
Helicòpter que giren les aspes amb un motor.

Vídeo: https://goo.gl/mM912h

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Laura Santmiquel
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Flamenc

Descripció:
Làmpada en forma de flamenc.

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Rihad Bakkauh
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Làmpada

Descripció:
Caixa de fusta amb led a l’interior, la tapa està foradada amb la forma d’un animal. La funció és d’il·luminar amb llum tènue una habitació a la nit.

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Daniel Candelera
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Robot taronja

Descripció:
Cotxe de cartró que es mou amb un motor reductor i politges.

Vídeo: https://goo.gl/LNLgN3

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Pau Riera
Sergi Rico
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:

Títol: Robot caminador

Descripció:
És un robot caminador amb un sistema de politges.

 

Vídeo: https://goo.gl/1yHnZ4

Centre:
INS Olivar Gran
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Kadja Sabaly Ba Mballo
Júlia Cateura
Paula Eijo
Queralt Ferré
Ariadna Gahete
Yago Martín
Emilio Santolaria
Violeta Tubert
Àgueda Trulls
Telma Caixàs
Toni Quirante
Curs:
1r ESO
Tutor:
Maria Campos
Jordi Rigall
Anna Duran
Fitxa:

Títol: Vehicle autopropulsat

Descripció:
Es tracta de construir al taller de tecnologia un cotxe elèctric de joguina que sigui capaç de desplaçar-se amb l’impuls del vent generat per una hèlix.
Els objectius més importants d’aquest projecte són:
– Conèixer les eines i estris del taller.
– Treballar amb materials diversos com la fusta.
– Muntar un circuit elèctric senzill amb un motoret.
– Conèixer les fases del procés tecnològic.
– Conèixer les habilitats personals.

Centre:
INS Olivar Gran
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Viktor Ordoñez
Alba Trull
Curs:
2n ESO
Tutors:
Maria Campos
Jordi Rigall
Fitxa:

Títol: Tres en ratlla electrònic

Descripció:
Amb l’objectiu d’ampliar coneixements de circuits elèctrics de primer d’ESO i aprendre la tècnica de soldadura elèctrica es construeix un joc, el “tres en ratlla electrònic”.

La base del joc és de fusta contraplacada. En el seu centre, a la part superior, es situen 9 LED bicolor formant una quadrícula de 3 X 3. Les dimensions del projecte és de 200 X 100 mm de base i 30 mm d’alçada format per un llistó de fusta.

El joc s’alimenta d’energia elèctrica mitjançant dues piles de 1,5 V tipus AA. Cada jugador/a disposa de 3 cables (negres o vermells) i 9 connexions alimentades per un LED bicolor.

Quant a la construcció es parteix d’un pla de treball que ens ajudarà a construir pas a pas el projecte. Un cop acabat s’avalua el funcionament i es completa la memòria del projecte.

És un joc per a dos persones i guanya qui aconsegueix posar primer tres llums encesos del mateix color del tauler de manera que siguin en línia recta (horitzontal, vertical o diagonal).

Centre:
INS Cap de Creus
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Ainoa Vargas
Lucia Hernández
Curs:
3r ESO
Tutor:
Carles Vergés
Fitxa:

Títol: The Simpsons

Descripció:
Motor reductor amb sistema de biela manovella, escena de Homer perseguint un donut.

Centre:
INS Cap de Creus
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Luber Vinces
Iker García
Curs:
3r ESO
Tutor:
Carles Vergés
Fitxa:

Títol: Pont llevadís
Descripció:
Motor reductor amb que controla mitjançant una politja un pont llevadís. Hi ha dos finals de carrera per controlar el motor i una barrera mecanitzada per aturar el transit de cotxes quan el pont està aixecat.
Centre:
INS Alexandre Deulofeu
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Jordina Díaz
Eli Diallo
Brisa bonachera
Mireia Arranz
Max Chico
Kadi Diallo
Curs:
2n ESO
Tutor:
Àlex Salgado
Carmina Luque
Fitxa:
Títol: El cotxe ovoide

Descripció:
Es tracta de posar en pràctica els coneixements de circuits elèctrics per crear un robot que es mou endavant, entendre el funcionament i ús de les rodes excèntriques i treballar diferents materials, màquines i eines, com el plàstic i la plegadora o el soldador i l’estany.

Centre:
INS Alexandre Deulofeu
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Dunia el Kadmiri
Dounia Chennouf
Eloy Ruiz
Karim Ibáñez
Hakim Ibáñez
Marc Moyano
Léo Bahamondes
Curs:
3r ESO
Tutor:
Carmina Luque
Fitxa:
Títol: El telègraf

Descripció:
Construir un telègraf és un bon sistema per aprendre com funcionen els circuits elèctrics amb electroimants, alhora que ens servirà per aprendre un codi de comunicació diferent, el codi Morse.

Centre:
INS Alexandre Deulofeu
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 3r d’ESO
Curs:
3r ESO
Tutor:
Carmina Luque
Fitxa:
Títol: Torres d’alta tensió

Descripció:
Construir una torre d’alta tensió amb varetes de fusta és un bon sistema per entendre que les estructures triangulades es dissenyen així perquè el triangle és l’únic polígon que no es deforma en aplicar una força.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 1r d’ESO
Curs:
1r ESO
Tutor:
Miriam Pujadas
Fitxa:
Títol: Codi Morse

Descripció:
El Codi Morse és un mètode per transmetre informació telegràfica, utilitzant seqüències
d’elements curts i llargs per representar les lletres, nombres, puntuació i altres caràcters
especials d’un missatge.

Com a projecte, fabriquem un telègraf casolà, per treballar les propietats dels diferents
materials, aprendre a utilitzar un soldador elèctric i introduir els circuits elèctrics.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 1r d’ESO
Curs:
1r ESO
Tutor:
Miriam Pujadas
Fitxa:
Títol: Tàngram

Descripció:
El tàngram és una variant de trencaclosques d’origen xinès que treballem com a projecte a 1r
ESO.

Els alumnes posen en pràctica el dibuix tècnic, es familiaritzen a treballar amb fusta i per
aprenen a utilitzar les eines de marcatge i de tall.

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Jordi Costa
Adrià Giró
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:
Títol: Pont llevadís

Descripció:
Construcció d’un pont llevadís mitjançant un motor reductor i un interruptor que l’eleva i fa baixar la passera fins a una certa altura.

Centre:
INS Ramon Muntaner
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Sara Gutierrez Román
Marta Ying Navarro Astarloa
Curs:
2n ESO
Tutor:
Sílvia Torres
Fitxa:

Títol: Cavallets de fires

Descripció:
És una atracció de fires els cavallets amb unes ballarines que donen voltes gràcies a un motor reductor i un interruptor.

Vídeo: https://www.youtube.com/watch?v=r4dZ46fBN0U

Centre:
Centre Escolar Empordà
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Ariadna Bernal
Nathan Fernández
Sergi Jurado
Josep Maria Llomabart
Hala Masri
Max Miralles
Jordi Parcerisas
Pol Pujol
Albert Sagué
Ferran Salesa
Ingrid Bolaños
Jules Cave
Andrea Da Dalt
Giselle Fernández
David Hornos
Eduardo Meana
Júlia Moliner
Héctor Moreno
Curs:
4t ESO
Tutor:
Rosa Carreras
Fitxa:

Títol: Creació d’una smart city col·laborativa

Descripció:
Aquest curs 2017-2018 les escoles de la Fundació Trams hem dut a terme el projecte de dissenyar i construir una SMART CITY col.laborativa. Cada centre tenia un plafó d’un metre quadrat per realitzar la seva construcció. Units tots els plafons, aconseguiem una ciutat de setze metres quadrats. El nostre centre va participar en el disseny i construcció d’un túnel autorentat amb els alumnes de 4t ESO de l’àmbit tecnològic.

Vídeo: https://youtu.be/aDK_mMFuNy8

 

Centre:
Centre Escolar Empordà
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnat de 1r i 2n de
Batxillerat Tecnològic
Curs:
2n BTX
Tutor:
Rosa Carreras
Fitxa:

Títol: Construcció d’uns robots submarins

Descripció:
Els alumnes de primer i segon de Batxillerat tecnològic participen en un workshop (tardes) de robòtica submarina. L’objectiu bàsic d’aquest taller és la realització d’una activitat científico-tecnològica que resulti interessant, atractiva i que apropi els alumnes al món de l’enginyeria.

A més els alumnes compten amb el suport del #CIRS i especialment amb el professor de la Politècnica (Universitat de Girona), el Sr. Xavi Cufí.

Vídeo: https://youtu.be/xc23OC7Tekg

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Toni Carmona
Assumpció Collboni
Curs:
2n ESO
Tutor:
Assumpció Collboni
Fitxa:

Títol: Timbre elèctric

Descripció:
Construcció d’un timbre elèctric per a comprovar una aplicació dels electroimants.

Centre:
Institut Cap de Creus
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Ainoa Mariscal
Leonor Tubau
Curs:
3r ESO
Tutor:
Carles Vergés
Fitxa:

Títol: Bola de Discoteca

Descripció:
La Bola de discoteca, esta formada per un mecanisme que transforma la velocitat de moviment del motor, a traves de la connexió d’engranatges. Aquest mecanisme és connectat a la bola.

Centre:
Institut Cap de Creus
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alba Caminada
Salma El Badri
Curs:
3r ESO
Tutor:
Carles Vergés
Fitxa:

Títol: Telecadira

Descripció:
El telecadires és un gran invent per poder pujar al cim de les muntanyes i poder baixar-les esquiant o amb snow. El mecansime que el fa funcionar està compost per politges i engranatges que varien les revolucions del motor que empeny la corda.
Hem fet una maqueta a petita escala per entendre el seu funcionament.

Centre:
Escolàpies
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
David Llosa
Jordana Quera
Curs:
4t ESO
Tutor:
Josep Ma Benet
Fitxa:

Títol: Timbre elèctric

Descripció:
Com a ampliació, mentre treballàvem a classe els efectes del corrent elèctric (motor elèctric) els alumnes van experimentar amb el fenomen de l’electromagnetisme.

Centre:
INS Alexandre Deulofeu
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 2n d’ESO
Curs:
2n ESO
Tutor:
Àlex Salgado
Fitxa:

Títol: Bubble Wand

Descripció:
Es tracta de construir una màquina per produir bombolles de sabó. El moviment de la Wand és produït pel gir d’una manovella i un tren de mecanismes. La Wand és dibuixada amb Google Sketchup i impresa amb una RepRapBCN.

Centre:
INS Alexandre Deulofeu
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Dunia el Kadmiri
Dounia Chennouf
Eloy Ruiz
Karim Ibáñez
Hakim Ibáñez
Mamadou Alimou Bah
Léo Bahamondes
Curs:
3r ESO
Tutor:
Carmina Luque
Fitxa:
Títol: Minicentral hidroelèctrica

Descripció:
Construir una minicentral hidroelèctrica és una bona manera de posar en pràctica els coneixements treballats a l’aula de mecanismes de transmissió de moviment, treballar circuits simples de generació mitjançant el funcionament del motor com a generador per encendre una bombeta i treballar alhora les energies renovables.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Guillem Rico Sargatal
Martí Villén Vidal
Hebert Daniel Chávez
Carlos Sanz Peña
Olga Darnés Navarro
Lena Rodríguez García
Houda Mezouak
Curs:
1r ESO
Tutor:
Miquel Risco
Anna Asparó
Fitxa:
Títol: Joc de sobretaula

Descripció:
Construir un joc de sobretaula a partir de materials amb nul·la funcionalitat i sense despesa econòmica és un bon sistema per aprendre a donar-los un nou valor i potenciar el seu reciclatge contribuïm en la protecció del medi ambient.

El projecte consisteix en idear un joc maximitzant l’ús de material reciclat, construir-lo i presentar-lo juntament amb una memòria descriptiva de tot el procés.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Miquel Asenjo
Marc Bassegoda
Kilian Pérez
Pau Villen
Lluc Paret
Pau Gorgot
Nil Richard
Curs:
3r ESO
Tutor:
Rafael Fernández
Marta Sendra
Fitxa:

Títol: Coet propulsat amb aigua

Descripció:
La construcció d’un coet propulsat per un ragi d’aigua és una activitat molt creativa si no es guiada. A més a més el dia de llançament és un dia festiu i el que allà es viu sol retenir-se a la memòria. Tot això ajuda a entendre el principi de funcionament d’un coet, que obeeix a una de la les lleis de Newton i a retenir-ho.

A més, el coet és una aplicació pràctica i directa que permet posar en pràctica el conegut procés tecnològic.

Construir un coet propulsat amb aigua a raig a partir de materials amb nul·la o baixa funcionalitat, perquè els considerem com residus, i sense que hi hagi d’haver una despesa econòmica.

Aquest sistema és una bona manera d’aprendre a donar un nou valor a aquests materials i potenciar el seu reciclatge, contribuint en la protecció del medi ambient en no haver de consumir nous materials.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Nora Hortensi
Xavier Massó
Marc Polonio
Sandra Valenzuela
Curs:
2n ESO
Tutor:
Assumpció Collboni
Fitxa:
Títol: Modificació d’una peça de roba

Descripció:
A partir d’una peça de roba desgastada o en desús i de materials i eines tant senzilles com agulla de cosir, agulla d’embastar, didal, tisores i fil es pot donar una nova vida a la peça transformant-la en un altre objecte útil.

Centre:
INS Cendrassos
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alumnes de 1r ESO
Curs:
1r ESO
Tutor:
Miquel Risco
Rafael Fernández
Anna Asparó
Fitxa:
Títol: Barca elèctrica

Descripció:
Construir una barca amb motor elèctric, és una aplicació pràctca que permet treballar la fusta, el dibuix tècnic, i s’afegeix un sistema elèctric senzill que permet el moviment de l’hèlix i el desplaçament de la barca sobre l’aigua.

El sistema consisteix en un motor, alimentat per dues piles AA d’1,5V cadascuna, una hèlix que va a l’eix del motor, vàries peces de fusta i una de porexpan.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Nil Chacón
Àlex Pèrez
Curs:
3r ESO
Tutor:
Lluís Colomer
Fitxa:
Títol: Nòria

Descripció:
Construir una nòria a partir d’elements senzills i econòmics és un bon sistema per aprendre com funcionen els mecanismes de transmissió de moviment a partir de dues politges i un motor.

El sistema consisteix en un motor, alimentat per dues piles AA d’1,5V cadascuna, dues politges, que s’uneixen a l’eix del motor mitjançant una goma elàstica i que conformen una transmissió reductora de velocitat.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Adil Alouat
Khadija El Bekkouri
Nataixa Costal
Curs:
3r ESO
Tutor:
Eva Canelada
Fitxa:
Títol: Pales PingPong

Descripció:
A l’optativa de taller de tercer d’ESO es pretén satisfer les diferents necessitats del centre tenint en compte els recursos i limitacions de què disposem. El disseny i la construcció de pales de ping pong respon a la necessitat de disposar de més unitats d’aquest objecte a la matèria d’educació física així com a les hores de pati en les quals s’ofereix a l´alumnat la possibilitat de jugar a aquest esport.

En aquest projecte es treballa la fusta fent servir les eines adequades així com les mesures i l’encolatge.

Centre:
INS Illa de Rodes
Comarca:
Alt Empordà
Autors:
Alón Epstein
Curs:
3r ESO
Tutor:
Assumpta Sunyer
Fitxa:
Títol: Fonocaptors

Descripció:
En una guitarra elèctrica hi ha múltiples factors que provocaran que el so obtingut sigui de màxima qualitat o completament espantós. Com que es tracta d’un tema tant interessant per a mi, he decidit fer tres parts pràctiques en comptes d’una. La primera consisteix en realitzar un canvi de fonocaptors d’una guitarra vella i trencada que tinc. La segona part consisteix en fer un model teòric de les pastilles. L’última part i la més complicada consisteix en construir unes pastilles o fonocaptors amb les meves pròpies mans