Construcció de ponts

Per treballar el tema d’estructures a la Tecnologia d’ESO tenim a la nostra disposició uns quants jocs de construccions de ponts. Tots tenen un funcionament semblant, disposarem d’una materials i un pressupost limitat per anar avançant nivells.
ponts.jpg

N’hi ha que són aplicacions que hem d’instal•lar com Bridge Building Game (només 239K)
D’altres es poden jugar directament des de la seva web, per exemple:

Vist a tecnotic.com
Publicat dins de recursos, Tecnologia | Deixa un comentari

Compartir presentacions

Llocs per compartir presentacions per internet n’hi ha uns quants.

presentacions.JPG

Alguns permeten pujar una presentació que hem fet abans amb Powerpoint o l’Impress de OpenOffice. Per exemple:

D’altres, en canvi, disposen d’un editor, per tant només necessitem el navegador per fer i compartir les presentacions. És el cas de:

Ja ho veieu n’hi ha per tots els gustos.

Publicat dins de Publicació, recursos, TIC, web 2.0 | Deixa un comentari

Resolució d’integrals amb Wolfram Mathematica

En l’article anterior us parlava del nou cercador WolframAlpha. Doncs bé, resulta que aquest buscador té una eina per resoldre integrals en un subdomini. És Wolfram Mathematica Online Integrator

wolfram-integrator.jpg

També hi trobareu una petita història de la integració matemàtica.

Vist a: Wwwhat’s new?
Publicat dins de Batxillerat, matemàtiques, recursos | Deixa un comentari

Wolfram Alpha, el cercador “diferent”

WolframAlpha és un cercador diferent al que estem acostumats. És, podríem dir, un buscador “intel•ligent”. Podem fer-li una pregunta en anglès, és clar, i ens respon amb una pila de dades estadístiques numèriques…Són tantes les seves possibilitats que he intentat fer-vos-en un resum i no ho he sabut com fer-ho.
Només us deixo pocs exemples de les moltíssimes coses que fa:

Càlcul de derivades:

derivada.gif

Completa informació de països (geogràfica, demografica…):
spain.gif
Traducció  una seqüència base d’ADN i localització en el genoma humà,
genoma.jpg
Us animo a que descobriu les seves possibilitats amb els exemples que hi ha a la mateixa web.

A més podem descarregar-nos totes aquestes pàgines en format PDF.

Vist a: Wwwhat’s new?, Educación tecnológica i Informàtica pràctica entre d’altres
Publicat dins de recursos, TIC | Deixa un comentari

Dia Escolar de les Matemàtiques

El nostre company Jordi Comellas, Secretario de Actividades con Alumnos de la FEPSM (Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas) ens he enviat aquesta notícia relacionada amb el Dia Escolar de les Matemàtiques.

fespm.jpg
Hola,

Ja tenim accesible el video de la conferència «La ciudad y las matemáticas», a càrrec del professor José María Sorando, corresponent al Dia Escolar de les Matemàtiques d’enguany. La conferència es va fer a Madrid, en la Facultat de Matemàtiques de la Universidad Complutense. El públic estava format per alumnes dels instituts madrilenys Santa Teresa i Salvador Dalí, encara que els seus destinataris reals incloïen tothom qui la seguirà demà dimarts 12 de maig, Dia Escolar de les Matemàtiques, als diferents centres educatius de l’Estat.

Potser és més fàcil, però, accedir-hi a partir de l’enllaç de la web de la FESPM:

La conferència està estructurada a partir d’una introducció i dues parts centrals. En la introducció dóna una visió general del tema i mostra alguna de les activitats que es poden propossar a classe. Després desenvolupa dos aspectes de la relació entre la ciutat i les
matemàtiques.

La primera part està dedicada als diferents models urbanístics que s’han proposat com a forma d’organitzar la ciutat. Ho fa presentant les característiques teòriques principals i alguns exemples pràctics de ciutats on s’ha implantat. Aprofitant que és l’any Cerdà, analitza amb certa profunditat el model de l’Eixample barceloní, des de la proposta inicial d’Ildefons Cerdà, fins a la seva concreció real, modificada per les pressions de la burgesia de l’època.

La segona part de la conferència té un caràcter un punt més lúdic: analitza les matemàtiques que ens podem trobar quan passegem per la ostra ciutat, a partir de diferents fotografies que fàcilment podríem aver fet nosaltres (o els nostres alumnes) qualsevol dissabte a la tarda tot passejant o anant de compres.

El caràcter essencialment divulgatiu de la xerrada fa que qualsevol estudiant de secundària pugui seguir sense massa dificultats la major art de la conferència. En el cas de l’alumnat de primària potser tota la xerrada pot ser excessiva. Us recomano, en aquest cas, que rojecteu només la segona part. A l’estar basada majoritàriament a partir de comentaris de fotografies fa que sigui poc feixuga. Recorda, a més, que tens diferents propostes didàctiques al voltant el tema La ciutat i les matemàtiques» en la web de la Federació.

Que passis un bon Dia de les Matemàtiques!

Jordi Comellas
Secretario de Actividades con Alumnos de la FEPSM

Publicat dins de Ciències, matemàtiques, Tecnologia, vídeos | Deixa un comentari

La Biblioteca Digital Mundial

El passat mes d’abril la Unesco posar en marxa la Biblioteca Digital Mundial. Recull per ara uns 1.200 documents procedents d’arxius i biblioteques de tot el món, ordenats per època, procedència i temàtica. S’hi poden trobar llibres, diaris, manuscrits, mapes, pel•lícules, fotografies i gravacions sonores, i cada document té una completa fitxa
Segons Adbelaziz Abis, coordinador del projecte: “La biblioteca busca contribuir al diàleg entre les cultures i les civilitzacions del món, i a un millor enteniment entre elles”

2009-05-05_203251.gif

El material prové de la UNESCO i de 32 biblioteques i institucions diverses, des del Brasil fins a Aràbia Saudita, cada peça és escanejada en el seu idioma original i amb les corresponents explicacions en espanyol, anglès, àrab, xinès, francès, portuguès i rus. Encara no en català. La que sí que està en català, i en 25 llengües més, és la Biblioteca Digital Europea,  que va començar a funcionar el novembre passat.

Podem navegar per lloc, per línia del temps, per tema, per tipus d’article, o per institució.

Un exemple del que hi podem trobar és la primera impressió coneguda d’Amèrica del Sud.

2009-05-05_203313.gif

Consta d’un edicte de quatre pàgines, publicat pel rei Felip II d’Espanya, decretant el canvi del calendari julià al calendari gregorià

Vist a BBC Mundo i l’espai internet
Publicat dins de recursos, Socials, Tecnologia | Deixa un comentari

El Museu Virtual de les Comunicacions

Seguim parlant de museus. Avui us comento El Museo Virtual de las Comunicaciones.

eurocommuseum.jpg

El seu nom ho diu tot. És un museu virtual sobre les comunicacions en anglès, castellà alemany i portuguès. Hi trobarem 10 sales ordenades per ordre cronològic des del 1832 amb el telègraf fins al 2002 amb la telefonia mòbil. Es descriu breument cada invent i es resumeix la biografia del inventor i els fets històrics de l’època. També hi ha un glossari amb les traduccions de paraules relacionades amb les telecomunicacions en els quatre idiomes del museu.
Gràcies a en Jorge Gonzalez del IES Badalona VII pel descobriment d’aquest recurs.

Publicat dins de Ciències, imatges, recursos, Tecnologia | Deixa un comentari

Muselius, un directori dels Museus del Món

Muselius és una web amb informació de més de 30000 museus del món.

muselius.jpg

De cada museu ens diu la seva localització (amb Google Maps), la seva adreça, telèfon, horari de visites, pàgina web, hotels més propers i una breu descripció. Podeu veure, per exemple, que hi trobareu del MNAC, del British Museum  o l’Hermitage

Publicat dins de Ciències, recursos, Socials | Deixa un comentari

Substituir els llibres de text per continguts digitals, que algú m’ho expliqui…

Després de més de dos anys de bloc i 130 articles mai no havia fet cap crítica. Però avui no me n’he pogut estar.
Dimecres, dia 23 vam rebre esperançats la notícia  :
Uns 10.000 alumnes podran substituir els llibres de text per continguts digitals a l’aula
llibres-digitals.jpg

Una altra desil•lusió…..
Una magnífica idea però amb alguns punts que no acabo d’entendre (o potser sí)
Ens duien:
Els centres que vulguin incorporar-se al pla hauran d’acreditar que disposen dels equipaments i la infraestructura que s’hagin definit com a necessaris per poder desplegar el projecte o el compromís del centre d’utilitzar els punts que té del nou sistema de catàleg obert, per adquirir la infraestructura i els equipaments necessaris.
Es a dir no es dotarà als centres amb cap equipament per poder participar en aquest pla pilot.

Els docents hauran de disposar d’un ordinador portàtil individual i de les llicències per a la utilització dels llibres digitals i la plataforma de gestió.
Cap referència a d’on trauran els docents aquests portàtil…

Els alumnes hauran de disposar d’un ordinador portàtil personal (1 ordinador per alumne/a) amb contracte de manteniment i assegurança d’accidents adequada. El cost d’aquests ordinadors, que es podrà distribuir al llarg de tot el període de l’ensenyament secundari, no superarà els 10€ mensuals.
S’entén que això ho pagaran els pares amb el que s’estalviaran en llibres. Però aquests 10€ mensuals, com s’han calculat? Es un renting? Una compra a terminis?  per només 10€?

No he trobat cap referència a la formació del professorat….

El cost de la plataforma de gestió i les llicències dels continguts digitals aniran a càrrec del Departament d’Educació.
Això és l’únic que aportarà el Departament. Jo penso, per això cal tan de rebombori?

Si, de veritat volem substituir els llibres de text per continguts digitals ens podíem haver esforçat una mica més….

Aquest pla pilot em sembla un fantàstic exercici de com sortir als diaris sense gastar “ni un duro”
Si algú ho entén que m’ho expliqui…

Publicat dins de General, recursos | Deixa un comentari

Ensenyo, o sigui que aprens, no?

Gràcies a Racó TIC he descobert aquest interessant vídeo i l’he traduït al català.
Diu coses com:
…en la millora de la comunicació amb els nostres estudiants pot estar la clau per millorar la seva educació…
Hem d’ensenyar amb les eines que necessiten per a la vida ara i per a la vida en el futur…
Per nosaltres mateixos, com a professors, hauríem de deixar de resistir-nos al canvi
si volem complir les expectatives dels nostres estudiants
si volem atraure’ls i inspirar-los
si volem seguir sent rellevants per a ells
i si volem que ells aprenguin de nosaltres
llavors pot ser que haguem de començar a aprendre d’ells….

Potser si que ja és hora.. no?

Publicat dins de General, recursos, TIC, vídeos | Deixa un comentari