Dia Escolar de les Matemàtiques

El nostre company Jordi Comellas, Secretario de Actividades con Alumnos de la FEPSM (Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas) ens he enviat aquesta notícia relacionada amb el Dia Escolar de les Matemàtiques.

fespm.jpg
Hola,

Ja tenim accesible el video de la conferència «La ciudad y las matemáticas», a càrrec del professor José María Sorando, corresponent al Dia Escolar de les Matemàtiques d’enguany. La conferència es va fer a Madrid, en la Facultat de Matemàtiques de la Universidad Complutense. El públic estava format per alumnes dels instituts madrilenys Santa Teresa i Salvador Dalí, encara que els seus destinataris reals incloïen tothom qui la seguirà demà dimarts 12 de maig, Dia Escolar de les Matemàtiques, als diferents centres educatius de l’Estat.

Potser és més fàcil, però, accedir-hi a partir de l’enllaç de la web de la FESPM:

La conferència està estructurada a partir d’una introducció i dues parts centrals. En la introducció dóna una visió general del tema i mostra alguna de les activitats que es poden propossar a classe. Després desenvolupa dos aspectes de la relació entre la ciutat i les
matemàtiques.

La primera part està dedicada als diferents models urbanístics que s’han proposat com a forma d’organitzar la ciutat. Ho fa presentant les característiques teòriques principals i alguns exemples pràctics de ciutats on s’ha implantat. Aprofitant que és l’any Cerdà, analitza amb certa profunditat el model de l’Eixample barceloní, des de la proposta inicial d’Ildefons Cerdà, fins a la seva concreció real, modificada per les pressions de la burgesia de l’època.

La segona part de la conferència té un caràcter un punt més lúdic: analitza les matemàtiques que ens podem trobar quan passegem per la ostra ciutat, a partir de diferents fotografies que fàcilment podríem aver fet nosaltres (o els nostres alumnes) qualsevol dissabte a la tarda tot passejant o anant de compres.

El caràcter essencialment divulgatiu de la xerrada fa que qualsevol estudiant de secundària pugui seguir sense massa dificultats la major art de la conferència. En el cas de l’alumnat de primària potser tota la xerrada pot ser excessiva. Us recomano, en aquest cas, que rojecteu només la segona part. A l’estar basada majoritàriament a partir de comentaris de fotografies fa que sigui poc feixuga. Recorda, a més, que tens diferents propostes didàctiques al voltant el tema La ciutat i les matemàtiques» en la web de la Federació.

Que passis un bon Dia de les Matemàtiques!

Jordi Comellas
Secretario de Actividades con Alumnos de la FEPSM

Aquest article ha estat publicat en Ciències, matemàtiques, Tecnologia, vídeos. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.