XV Tallers de Llengua i Literatura Catalanes 2012

Dades bàsiques
DATA: divendres 10 i dissabte 11 de febrer de 2012
LLOC: Rectorat / Facultat de Veterinària. Universitat Autònoma de Barcelona.
PERÍODE D’INSCRIPCIÓ: del 12 de desembre de 2011 al 16 de gener de 2012

La Subdirecció General de Llengua i Plurilingüisme, mitjançant el Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics, i l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona i la Institució de les Lletres Catalanes preparen els XV Tallers de Llengua i Literatura Catalanes. Es preveu organitzar el contingut dels Tallers a l’entorn de dos eixos temàtics:

1. Comprensió lectora.

Se centra en la reflexió al voltant de les estratègies didàctiques per potenciar aquesta activitat cognitiva relacionada amb la lectura i facilitar-ne els processos de comprensió, interpretació i reflexió del text.

2. Competència literària.

Se centra en l’enfocament de l’ensenyament-aprenentatge de la lectura literària orientada a l’adquisició de l’hàbit lector i la incorporació dels elements estètics i culturals que faciliten la comprensió comunicativa i la formació del gust per llegir.

Cadascun dels dos eixos temàtics compta amb una conferència marc i tallers (setze en total) repetits en dues franges horàries, de manera que els assistents podran optar per quatre tallers diferents. Aquests tallers estaran enfocats a un o als dos eixos i se centren en l’aplicació didàctica de les propostes que presentin, tot facilitant la participació dels assistents.

Inscricpció

Del 12 de desembre de 2011 al 16 de gener de 2012.

Accés a la inscripció

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Vídeo resum dels XIV Tallers

Edu3.cat

Publicat dins de General | Deixa un comentari

3.3 Llegir a l’ESO

A partir d’un conjunt d’enquestes que abracen el període 2006-2008, fetes a centres de Secundària de Catalunya, públics i concertats, analitzarem què es llegeix a l’ESO. Repassarem l’estat de la qüestió, els llibres més llegits, la manera de treballar-los i d’avaluar-los… Un cop analitzats els resultats, debatrem sobre la necessitat o la importància de fer lectures diversificades o comunes, de llegir clàssics o autors de literatura infantil i juvenil, de complementar-los amb activitats extraescolars, de treballar-los interdisciplinàriament…

ESO

A càrrec de Pere Martí

Material complementari

Text de la conferència-taller

Publicat dins de General | Deixa un comentari

3.8b Construint una biblioteca que convidi a llegir

38bGestió de la biblioteca escolar en un institut, dins del projecte puntedu, amb un ventall d’activitats per tal de promocionar la lectura i la utilització de diferents fonts d’informació.

Es comentaran qüestions organitzatives (equip humà, infrastructura, fons…) i les activitats adreçades a l’alumnat en general o a diferents nivells per promoure la lectura. Es presentarà la participació de la biblioteca en activitats lligades al currículum escolar (Crèdits de Síntesi, projecte de recerca).

Recomanat amb ordinador.

A càrrec de Sílvia Gisbert i Isabel Boada

Material complementari

Presentació digital

Publicat dins de General | Deixa un comentari

3.8a Narcís Oller una ruta literària per Valls

ollerrutaExplicació d’una experiència de recerca conjunta dels membres del Departament de Llengua i Literatura catalanes de l’institut Narcís Oller de Valls del curs 2006-07 sobre el gran autor vallenc de la Renaixença. Presentació de recursos per realitzar una ruta literària sobre Narcís Oller per Valls i suggeriments d’activitats al voltant de la figura, l’obra i l’època d’aquest escriptor. Presentació del llibre: “Narcís Oller, una ruta literària per Valls”.

A càrrec de Montserrat Bové, Empar de Bofarull, Esther Comas i Roser Mas.

Materials complementaris

Propostes didàctiques

Textos

Publicat dins de General | Deixa un comentari

1.10a La poesia recitada i cantada novament. La poesia de Miquel Martí i Pol

S’ha escrit molt sobre com treballar la poesia. L’experiència es basa en una nova manera d’entendre la poesia, de fer-la arribar d’una manera més senzilla i més entenedora. No es desvetllen grans secrets ni grans metodologies, ni tampoc grans misteris. S’explicarà com entendre una mica més la poesia de Miquel Martí i Pol, com fer-la arribar, des de la pròpia selecció i des de la poesia musicada.

En aquests temps sembla que la poesia sigui un gènere difícil i poc entenedor i, com a conseqüència, la poesia es llegeix molt poc. L’alumnat també s’engresca poc amb ella i la tem en un comentari. Potser és que la creixença no ha estat com calia: un poema és un bon recurs per als moments més entranyables del centre o en diades significatives, però després es va allunyant de la vida perquè es transforma en matèria de treball. Continua llegint

Publicat dins de General | Deixa un comentari

1.4 Llegir per a créixer, també en l’adolescència

Sabem que llegir és important i profitós, que millora el rendiment acadèmic i que té molts beneficis en la vida quotidiana, però… com aconseguim que els nostres fills i filles, i l’alumnat en general, s’interessen per la lectura? A partir dels plantejaments del llibre “Llegir per a créixer. Guia pràctica per a fer fills lectors” (que serà repartit entre els assistents), la sessió tractarà de facilitar recursos, idees i tècniques per fomentar l’hàbit lector tant a casa com a l’aula.

A càrrec de Joan Carles Girbés. Fundació Bromera per al Foment de la Lectura Continua llegint

Publicat dins de General | 1 comentari

1.6a Lectura fàcil: motivar per la lectura i millorar la comunicació

Els textos de Lectura Fàcil (LF) estan demostrant ser una bona eina per a la inclusió educativa i social de l’alumnat amb dificultats lectores i/o de comprensió. El taller tindrà un enfocament pràctic, s’hi donaran algunes pautes de LF per a la redacció de textos i es comentaran experiències sobre l’ús d’aquest textos a l’aula per estimular la lectura i com a suport per a l’assoliment de competències bàsiques.

ESO

A càrrec d’Eugènia Salvador. Associació Lectura Fàcil.

Material complementari

Dossier i exercicis

Publicat dins de General | Deixa un comentari

3.5 Experiències d’aula per millorar les competències lingüístiques i digitals en el marc del projecte Espurn@

El projecte Espurn@, impulsat pel Departament d’Educació i l’ICE de la UAB, està adreçat en bona part a alumnes nouvinguts i ensenyants.  Esdevé un context excel·lent per experimentar les possibilitats educatives de moltes eines i metodologies 2.0 que posteriorment podrem traslladar a altres nivells i situacions (Blogs, wikis, Stortelling, exercicis de georeferenciació, podcasting, Pecha Kucha, etc.).

A càrrec de Ramon Barlam. Espurna

ESO

Recomanat amb ordinador. Continua llegint

Publicat dins de General | Deixa un comentari

2.4 Espurna, una proposta integral per atendre la diversitat a l’aula

Espurna és una plataforma col·laborativa de treball en xarxa adreçada bàsicament al professorat i a l’alumnat de les aules d’acollida, de les aules de diversificació curricular i també als de l’aula ordinària. Es basa en dos conceptes fonamentals: el de comunitat i el de treball telecol·laboratiu. Ens ajuda a experimentar amb noves metodologies, estratègies d’aprenentatge i eines tecnològiques, pròpies de la societat del coneixement, adaptades al context escolar: WebQuest, Caceres del Tresor, wikis, fòrums, activitats de georeferenciació, comunitats virtuals (NING), Second Life, microbblogging, mapes virtuals, eines portables …. Continua llegint

Publicat dins de General | Deixa un comentari