Dades bàsiques
DATA: divendres 10 i dissabte 11 de febrer de 2012
LLOC: Rectorat / Facultat de Veterinària. Universitat Autònoma de Barcelona.
PERÍODE D’INSCRIPCIÓ: del 12 de desembre de 2011 al 16 de gener de 2012
La Subdirecció General de Llengua i Plurilingüisme, mitjançant el Servei d’Immersió i Acolliment Lingüístics, i l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona i la Institució de les Lletres Catalanes preparen els XV Tallers de Llengua i Literatura Catalanes. Es preveu organitzar el contingut dels Tallers a l’entorn de dos eixos temàtics:
1. Comprensió lectora.
Se centra en la reflexió al voltant de les estratègies didàctiques per potenciar aquesta activitat cognitiva relacionada amb la lectura i facilitar-ne els processos de comprensió, interpretació i reflexió del text.
2. Competència literària.
Se centra en l’enfocament de l’ensenyament-aprenentatge de la lectura literària orientada a l’adquisició de l’hàbit lector i la incorporació dels elements estètics i culturals que faciliten la comprensió comunicativa i la formació del gust per llegir.
Cadascun dels dos eixos temàtics compta amb una conferència marc i tallers (setze en total) repetits en dues franges horàries, de manera que els assistents podran optar per quatre tallers diferents. Aquests tallers estaran enfocats a un o als dos eixos i se centren en l’aplicació didàctica de les propostes que presentin, tot facilitant la participació dels assistents.
Inscricpció
Del 12 de desembre de 2011 al 16 de gener de 2012.
A partir d’un conjunt d’enquestes que abracen el període 2006-2008, fetes a centres de Secundària de Catalunya, públics i concertats, analitzarem què es llegeix a l’ESO. Repassarem l’estat de la qüestió, els llibres més llegits, la manera de treballar-los i d’avaluar-los… Un cop analitzats els resultats, debatrem sobre la necessitat o la importància de fer lectures diversificades o comunes, de llegir clàssics o autors de literatura infantil i juvenil, de complementar-los amb activitats extraescolars, de treballar-los interdisciplinàriament…
Gestió de la biblioteca escolar en un institut, dins del projecte puntedu, amb un ventall d’activitats per tal de promocionar la lectura i la utilització de diferents fonts d’informació.
Explicació d’una experiència de recerca conjunta dels membres del Departament de Llengua i Literatura catalanes de l’institut Narcís Oller de Valls del curs 2006-07 sobre el gran autor vallenc de la Renaixença. Presentació de recursos per realitzar una ruta literària sobre Narcís Oller per Valls i suggeriments d’activitats al voltant de la figura, l’obra i l’època d’aquest escriptor. Presentació del llibre: “Narcís Oller, una ruta literària per Valls”.
S’ha escrit molt sobre com treballar la poesia. L’experiència es basa en una nova manera d’entendre la poesia, de fer-la arribar d’una manera més senzilla i més entenedora. No es desvetllen grans secrets ni grans metodologies, ni tampoc grans misteris. S’explicarà com entendre una mica més la poesia de Miquel Martí i Pol, com fer-la arribar, des de la pròpia selecció i des de la poesia musicada.
Sabem que llegir és important i profitós, que millora el rendiment acadèmic i que té molts beneficis en la vida quotidiana, però… com aconseguim que els nostres fills i filles, i l’alumnat en general, s’interessen per la lectura? A partir dels plantejaments del llibre “Llegir per a créixer. Guia pràctica per a fer fills lectors” (que serà repartit entre els assistents), la sessió tractarà de facilitar recursos, idees i tècniques per fomentar l’hàbit lector tant a casa com a l’aula.
Els textos de Lectura Fàcil (LF) estan demostrant ser una bona eina per a la inclusió educativa i social de l’alumnat amb dificultats lectores i/o de comprensió. El taller tindrà un enfocament pràctic, s’hi donaran algunes pautes de LF per a la redacció de textos i es comentaran experiències sobre l’ús d’aquest textos a l’aula per estimular la lectura i com a suport per a l’assoliment de competències bàsiques.