lectura de narracions audiovisuals

Treballar a partir de produccions audiovisuals

La meva proposta és visionar algunes produccions audiovisuals com a introducció, exemplificació o complement en els diversos temes a 3r de la ESO. Els grups de 3r són de 25 alumnes.

 1r tema : el punt.

Visionem  un petit vídeo “The arome of tea” de Michael Dudok 

 

 

 http://www.youtube.com/watch?v=MIwcxNabIn8

 

 El veiem a classe, sense presentacions la primera vegada. Després els hi dic que hauran d’explicar la història d’aquest punt. El tornem a veure un parell de vegades i si volen poden fer-se anotacions. Seguidament fan una petita redacció i li posen un títol diferent. Per últim en llegim algunes en veu alta i sorgeix el diàleg i comentari de què els hi ha suggerit.

 

Els objectius de l’activitat són varis:

          Visionar algun tipus de “curt” molt diferent del que solen veure.

          Adonar-se que fins i tot tractant-se només de l’element més petit del llenguatge visual i plàstic, el punt, l’important és la expressió, el que ens suggereix i comunica.

          Donar significat a l’abstracció: no és un significat literal, és més donar forma a una idea, un sentiment… i a més és subjectiu, la interpretació és personal.

          Adonar-se de la importància del so: dona ritme, puntua, prediu…

 

Entre tots qualificarem algunes escenes: indecisió, desorientació, adaptació, solitud,  joc, plenitud…

 

 

2n tema : la línia

Visionem  el petit vídeo “la linia”  d’ O. Cavandoli  

http://www.youtube.com/watch?v=-QxkipQ0duM

 

      El tornem a veure sense so. Establim un diàleg. Com fa més gràcia? Com s’entén millor? El so és imprescindible per destacar la comicitat.

 

Els objectius de l’activitat són varis:

          Visionar un tipus de dibuixos animats diferents

          Adonar-se que la simplicitat d’una línia pot crear ella sola un personatge i una història.

          Adonar-se de la importància del so en les produccions audiovisuals.

          Donar un exemple de línia contínua.

 

Després cada alumne ha de crear un personatge (cara o amb cos) amb una sola línia contínua.

 

3r tema : la forma

Visionem l’anunci de la rentadora  Ariston Aqualtis, spot guanyador al Festival de Cannes del 2008.

http://www.youtube.com/watch?v=b4n7XnJ11Q8

Iniciem un diàleg sobre l’anunci.

–    Com creiem que veiem l’interior de la rentadora?

          Què  hi veiem dins ?

          Quines formes veiem? Mitjons o peixos?

          Què ens vol dir l’anunci?

          Com ens crida la nostra atenció?

          Quin paper hi té la música?

          Quins elements, a més de les formes, ens indiquen que representa un fons marí?

 

Els objectius de l’activitat  són varis:

 

     –     Visionar un anunci publicitari de qualitat.

          Adonar-se que les formes no són únicament el què són. El llenguatge visual i plàstic serveix per expressar i comunicar, no únicament descriure.

          Constatar que l’objectiu de la publicitat és cridar l’atenció, seduir, crear il·lusions, no informar.

 

L’últim treball de 3r és sobre la por, les seves pors. És una reflexió personal i han de fer servir tot el que saben sobre el llenguatge visual i plàstic per expressar una de les seves pors.

Els hi passo el vídeo  Chaperon rouge de Peter Whiskard

http://www.youtube.com/watch?v=IqrPAoS9Py4

 

Després, el tornem a passar per anotar entre tots aquells recursos que ens serveixen per expressar la por, el perill, el sentir-te impotent… : personatge petit front la immensitat de.., línies en diagonal i punxegudes, contrast de llums, foscor, color vermell irreal, expressió de la cara i de la mirada, ombres… i la música.

 

Cada alumne fa una llista de les seves pors. Després fa uns quants esbossos sobre la mateixa idea o sobre varies. Per últim fa el dibuix en DIN A3. El pinten amb ceres.

Per veure alguns treballs :

 

[slideshare id=4416736&doc=lesnostrespors-100605051925-phpapp01]

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *