COMENCEM!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

DOS PROJECTES: L’aigua i les plantes

En l’aprenentatge cooperatiu, tenim un context intencionat, significatiu i autèntic en què els infants poden afinar les seves habilitats. (Lilian Katz)

Aquest tercer trimestre a P5 hem posat en marxa dos projectes molt engrescadors. Hem basat el treball en projectes partint dels interessos dels infants. L’objectiu és aconseguir un aprenentatge significatiu a través de l’experimentació, la manipulació, la comunicació i la posterior reflexió entre tots i totes. D’aquesta manera treballem de forma interdisciplinar al voltant d’un tema concret.

PROJECTE DE L’AIGUA
A la classe de les Balenes els infants van proposar diferents temes i, mitjançant una votació, van decidir triar l’aigua com a tema més motivador. Vam partir dels seus coneixements previs per posteriorment fer diverses propostes com: treballar els estats de l’aigua, el cicle de l’aigua, la flotació, la dissolució, etc. També hem portat a terme diferents experiments, activitats matemàtiques, de lectoescriptura, de plàstica i jocs motrius relacionats amb aquesta temàtica.

 

PROJECTE DE LES PLANTES
La classe dels Dofins hem treballat el projecte de Les Plantes a partir de la pregunta Què necessita una llavor per germinar? Per portar a bon terme aquesta tasca hem fet servir l’observació, però també l’acció; el que diríem “tocar-ho” amb les nostres mans (hands on). Per tant, hem fet una sèrie de tasques: des de l’observació de l’interior d’una mongeta, així com veure el creixement de plantes diverses (mongetera, llenties, tomaquera o patatera). Al mateix temps hem après els seus noms i a diferenciar els trets peculiars de diferents plantes. Tanmateix no ens hem quedat en la mera observació; també hem portat a terme tasques de plantació de llavors i de plantes de planter.

L’objectiu del nostre projecte ha sigut, en primer lloc, l’aprenentatge de la funció d’aquests éssers vius del medi natural i de les seves condicions de vida. En segon lloc, i no menys rellevant, hem après a respectar, gaudir i estimar la natura.

● Galeria d’imatges: projecte

Publicat dins de General | Deixa un comentari

FEM CIÈNCIA

PER QUÈ ES FLOREIXEN ELS ALIMENTS?

A la tardor, un company de la classe de Les Balenes va portar una carbassa a l’escola. La vam poder observar, olorar, tocar… Després d’uns dies, la carbassa es va anar transformant i aquest fet ens va provocar molts dubtes i generar preguntes.

Aprofitant el projecte global, Fem Ciència, que realitzem cada any a l’escola vam pensar que seria bona idea treballar a partir dels interessos dels infants.
D’aquesta manera va sorgir la pregunta:

Per què es floreixen els aliments?

Vam observar fotografies d’altres aliments florits i vam fer hipòtesis sobre què podia haver passat. Teníem tants dubtes que vam pensar que la millor manera d’estudiar-los era tenir alguns d’ells a la classe i anar mirant la seva transformació amb el pas del temps.
Aquesta va ser la raó per la qual us vam escriure una nota a les famílies demanant la vostra col·laboració.

Gràcies a la vostra participació, en pocs dies vam tenir prou materials per començar!
Ben engrescats i amb els nostres racons a punt, tot era un misteri que a poc a poc aniríem resolent amb les aportacions i reflexions dels infants.

Hem pogut observar com el pas del temps i la temperatura ambient han afectat els diferents aliments. Hem vist com canviava el seu aspecte i la seva olor depenent de si les fruites i verdures tenen més o menys aigua. Fins i tot hem après a classificar-los segons la seva conservació.

Durant el procés hem utilitzat diverses eines que tenim a l’escola per fer l’observació: les lupes i una lupa binocular. També hem buscat informació diversa sobre els aliments que tractàvem i les seves característiques als llibres.

Per recollir les observacions i anar transcrivint tot allò que apreníem, cada infant tenia la seva llibreta personal, on també han anat enganxant fotografies, converses del procés i fent activitats relacionades amb la proposta.

Per finalitzar hem fet dos experiments ben curiosos amb el pa i el formatge i hem visitat els nostres companys i companyes per explicar-ne els resultats.

Ha estat un projecte molt interessant en el que tothom ha pogut participar dels aprenentatges dels altres, de les comprovacions que anàvem fent i gaudint d’una experiència molt enriquidora.

Ensenyar no és transferir coneixements, sinó crear les possibilitats per a la seva pròpia producció o construcció. (Paulo Freire, 1997)

▶️ Galeria d’imatges: els infants en acció!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EXPERIMENTACIÓ I ART

Sortida Can Coll, Parc Natural de Collserola

Sortida Can Coll – Parc Natural de Collserola

Ninguna descripción, ninguna ilustración de cualquier libro puede sustituir a la contemplación de los árboles reales y de toda la vida que los rodea en un bosque real. (Maria Montessori)

Als petits de l’escola Drassanes ens agrada molt fer sortides relacionades amb la natura i el medi ambient. Aquesta vegada repetim Can Coll, una excursió que realitzem cada any; tanmateix en aquesta ocasió ens han presentat propostes noves que volem compartir amb tots vosaltres.

Vam gaudir, experimentar, investigar, aprendre, crear, desconnectar de la ciutat i respirar aire pur rodejats d’arbres i bosc del preciós parc de Collserola.

A l’arribada, per centrar-nos en l’espai on ens trobàvem, ens van explicar una mica d’història de la masia i dels familiars Coll als quals pertanyia la casa. Ens vam quedar bocabadats i amb ganes de fer més!

A la Casa dels Petits ens van donar l’oportunitat de fer d’exploradors, descobrint lliurement diferents racons molt experimentals i manipulatius. Totes les propostes estaven dissenyades a partir d’elements del bosc amb l’objectiu d’investigar i gaudir a través del joc i utilitzant tots els sentits.

        

• Realitzar Art efímer amb elements del bosc.
• Sentir i distingir diferents olors i relacionar-los amb la seva planta aromàtica.
• Utilitzar lupes per observar plantes, restes i mostres que deixen els animals al bosc (pells de serp, ossos, excrements, potes, cranis, etc.).
• Utilitzar eines de bricolatge (llimes, martells, claus, etc. ) per intervenir i modificar fustes i troncs.
• Fer empremtes amb fang de diverses petjades d’animals.
• Practicar amb diferents instruments musicals realitzats amb elements naturals.
• Llegir i compartir amb els companys/es a partir dels llibres d’una biblioteca amb temàtica de fauna i flora.
• Jugar al sorral amb terra del bosc.

     

A la segona part de la sortida ens vam endinsar pel boscatge. Dins el bosc vam observar alguns arbres i els seus fruits, rastres i restes d’animals com el porc senglar o alguns rosegadors. Seguidament, ens van proposar una activitat molt interessant sobre les deixalles i vam realitzar un joc cooperatiu on, de manera grupal, se’ns presentaven reptes que havíem de solucionar entre nosaltres. No va ser fàcil trobar les deixalles amagades pel bosc, però vam aprendre i ens vam ajudar entre tots a classificar-les on tocava i prendre consciència que el medi ambient és important i s’ha de cuidar.
▶️ Galeria d’imatges – Balenes
▶️ Galeria d’imatges – Dofins

Publicat dins de General | Deixa un comentari

IV Campanya de Convivència a l’Escola: “I tu, com et relaciones?”.

Del 14 de desembre al 14 de gener s’ha dut a terme la IV Campanya de Convivència a l’Escola: “I tu, com et relaciones?”. 

A les aules d’Educació Infantil hem desenvolupat diverses activitats per explorar la comunicació a través de diferents llenguatges, així com per reflexionar al voltant de la gran quantitat de vincles i relacions que mantenim diàriament amb les persones del nostre entorn proper. 

Al vestíbul de l’escola hi ha una mostra d’algunes d’aquestes activitats, però també hem preparat aquest vídeo/s que ens agradaria molt poder compartir amb vosaltres.

Esperem que en gaudiu conjuntament amb els vostres fills i filles!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EL FINAL D’UN ANY 2020 IRREGULAR

Dilluns, 21 de desembre, per acabar l’activitat escolar, vam fer cagar el Tió. Vam cantar la cançó mentre el picàvem. Va ser un matí emocionant i divertit! El Tió ens va portar jocs i contes per compartir entre Dofins i Balenes i, també, neules i torrons; neules i torrons que vam menjar a la classe mentre escoltàvem nadales. Va ser un matí de comiat del trimestre; també una excel·lent ocasió per desitjar-nos Bon Nadal!

Durant aquest 2020 tan irregular els alumnes han il·luminat l’escola amb la seva empatia, confiança, espontaneïtat i, per descomptat, els seus somriures. Acabem la primera part del curs amb satisfacció. Tots plegats hem garantit, al llarg d’un trimestre ben intens i diferent, una vida escolar el més normal possible.

Els nostres millors desitjos per al 2021!
Ens veiem a la tornada!

▶️ Galeria d’imatges

Publicat dins de General | Deixa un comentari

INNOVAMAT: una nova manera de viure les matemàtiques

Analitzem l’obra “Quadrats amb cercles concèntrics” de l’artista Vassili Kandinski des d’una mirada matemàtica:

  • Aprenem el nom de formes geomètriques: quadrat, rectangle i cercle i les relacions entre elles de forma manipulativa i vivenciada.
  • Fem comptatge a partir de files i columnes i comencem a intuir quadres de doble entrada.
  • Finalment fem la nostra obra d’art a través de la reflexió sobre les composicions que anem elaborant.

▶︎▶︎▶︎ Galeria d’imatges de l’activitat

Publicat dins de General | Deixa un comentari

PLATJA DE LA BARCELONETA – SORTIDA DE CAMP

Els nenes i nens de P5 (Dofins i Balenes) hem començat el curs amb energia i molta il·lusió de retrobar-nos novament i poder compartir experiències plegats. Ens hem engrescat i hem marxat de sortida a la platja de la Barceloneta!

La Barceloneta és un espai obert al mar on hem gaudit a l’aire lliure amb els nostres companys i companyes, tocant la natura i sentint l’aigua i la sorra als nostres peus. Un lloc on hem pogut experimentar, fer castells, llargues corregudes i, fins i tot, mullar-nos els peus i tirar pedres al mar.

Ens ho hem passat d’allò més bé experimentant amb materials que hem anat trobant. Ha sigut una experiència a nivell sensorial i perceptiu i hem posat en joc tots els sentits.

El més important ha estat esperonar la motivació dels infants fent servir el medi natural -allò que tenen més a prop i és més quotidià- potenciant la seva creativitat i la seva imaginació.

Aquí us deixem la nostra primera entrada del curs 20-21, amb unes fotos dels vostres infants gaudint d’un matí esplèndid amb bona companyia.
▶︎▶︎▶︎ Galeria d’imatges

Publicat dins de General | Deixa un comentari

CURS 2020 – 2021

Aquest dilluns 14 de setembre comencem un

NOU CURS ESCOLAR!!!!!

Us deixem el logo d’aquest any perquè li comenceu a donar voltes!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

BONES VACANCES!

L’equip de mestres d’infantil us desitgem un bon estiu. Us enviem els nostres millors desitjos, petons i abraçades! 

Ens retrobarem al setembre!

Publicat dins de General | Deixa un comentari