DESMONTEM EL BODEGÓ

AUTORS:  ELS PETITS DE L’ESCOLA LA SÍNIA

EL BODEGÓ

Un bodegó  és una obra d’art que representa entre altres, objectes inanimats de la realitat quotidiana, menjars i elements de cuina col·locats en un espai determinat per l’artista.

Com cada curs els més petits de l’escola duem a terme el projecte artístic. El producte final d’aquest projecte és aquesta exposició. Aquesta mostra d’obres d’art que hem realitzat hem volgut compartir-les amb les famílies, altres membres de la comunitat educativa i amb tothom qui vulgui gaudir-ne.

Enguany, el fil conductor de les nostres obres té a veure amb els aliments i els estris que necessitem per cuinar-los. De totes maneres com podreu observar no hem volgut utilitzar aliments naturals. Ens pesava a la consciència el fet de treballar amb aliments per crear les nostres obres d’art malgrat que hi ha molts artistes que ho fan. Després d’una llarga reflexió vam arribar a la conclusió  que el menjar és un bé molt preuat que no tothom en té el seu abast. Per aquest motiu hem reflexionat conjuntament per arribar a identificar quins elements podem emprar per simular els aliments que necessitem  per crear els plats.

Aquest projecte s’inicia amb la descoberta d’un bodegó, a partir d’aquí sorgeix la conversa sobre el menjar i els estris que fem servir per preparar-lo. 

Ens preguntem que passa amb els aliments frescos si els exposem durant un temps  i no els consumim.

Ens qüestionem quins són els aliments que ens agraden, els que no i que ens aporta cada un d’ells. Hem analitzat també la necessitat que molts productes que trobem al supermercat porten molts embolcalls, potser hi ha envasos que en podríem prescindir? 

Hem treballat també amb els estris de cuina que ens serveixen per cuinar els aliments i hem pogut relacionar cada estri amb propostes de diferents plats elaborats.  

De les idees que van sorgir d’aquesta primera conversa cada nivell va encaminar la seva obra per transmetre les idees i reflexions.

P3: “El bodegó”

Després d’haver gaudit amb la visita a la Fundació Miró i observant les seves obres descobrim que aquest artista a més a més de les seves obres més emblemàtiques també havia fet escultures amb estris de cuina i amb guix. 

A partir d’aquí decidim barrejar aquests dos elements posant l’objectiu en diferenciar els quadres de les escultures.

En els quadres podem gaudir de l’obra d’art en pla i en les escultures dels volums diversos a partir dels diferents punts de mira i de les perspectives diverses .

Un cop ja hem anat identificant quines característiques tenen els quadres i les escultures decidim organitzar-nos per grups de treball segons els nostres interessos.

A l’hora de fer les creacions seleccionem els elements de cuina que volem utilitzar i ens endinsem a descobrir com ho podem treballar amb el guix.

Primer presentem els elements, decidim el títol de la nostra obra i ens posem mans a l’obra barrejant el guix amb l’aigua i sucant els diversos elements amb aquest material per crear les escultures. En el cas dels quadres, la creació és una mica més complexa, primer fem una planxa de fang i després incrustem els elements de cuina en el fang; seguidament tapem la planxa de fang amb els elements amb una capa fina de guix i al cap d’una estona retirem el fang i podem observar les culleres, els plats, els gots i la resta d’utensilis dins el marc del quadre. 

Ha estat una experiència molt interessant, esperem que la gaudiu igual que ho hem fet nosaltres.

P4: “El plat que més m’agrada”

A partir d’una descoberta a l’aula de diferents materials vam fer una composició artística intentant simular un quadre. Una vegada feta la composició ens vam adonar que familiars propers a nosaltres tenien quadres similars i vam descobrir que aquestes composicions rebien el nom de bodegó.

Per tal d’endinsar-nos més en el projecte i poder extreure informació sobre l’alimentació vam documentar-nos visitant l’exposició de Fundesplai “Menja, Actua, Impacta” . Vam analitzar la diversitat dels aliments també reflexionar de quina manera a nivell sensorial els podem tastar… A partir d’aquesta mirada va sorgir la idea de la quantitat de sensacions i sentits que es posen en joc quan tenim un plat de menjar al davant. Ens adonem que no tots veiem un plat de la mateixa manera. Algunes persones els plats els entren per la vista, d’altres en el sabor, d’altres amb l’olor i d’altres amb la textura que tenen els aliments.  

Després de parlar dels sentits, vam voler compartir el nostre menjar preferit i ens vam adonar que hi havia plats que es repetien força.

D’altra banda, vam incorporar un menú de restaurant i amb els plats que havien sorgit prèviament els vam anar classificant segons si eren aperitiu, primer o segon plat o postres.

Finalment, ens vam agrupar per grups de treball tenint en compte les coincidències del menjar preferit. En segon lloc, aquests plats els vam presentar a la resta de companys mitjançant materials diversos. 

És important destacar que darrere de cada plat s’amaga una presa de decisió consensuada per als  infants que formem part del grup, en la tria del material i un esforç per materialitzar un plat a partir d’un dibuix que, a més d’un, despertarà la gana.

Així doncs, esmoleu els coberts i gaudiu tant com ho hem fet nosaltres!

 

P5: ”El bodegó modern”

Amb els grups d’infants de P5 vam estar conversant i pensant sobre com serien els bodegons si els i les artistes de les obres que vam veure al MNAC els creessin avui en dia. Vam estar analitzant, doncs, les diferències entre els productes que es podien trobar fa molts anys només als mercats i els productes que trobem actualment en els supermercats i grans superfícies. 

La nostra mirada va estar molt enfocada en la immensa quantitat de materials contaminants que en l’actualitat embolcallen els aliments: brics de llet i de sucs, plàstics, alumini, porexpan, etc. També va tenir lloc una reflexió sobre l’origen d’aquests aliments i les conseqüències dels seus viatges transatlàntics: podem tenir maduixes al mes de gener, la llet no la comprem directament a un ramader, etc.

Així doncs, entre totes i tots vam anar recollint tots aquells envasos que acumulàvem a casa nostra, amb les nostres famílies.

Vam establir grups de 5 infants per crear les obres. Cada grup, en primer lloc, havia d’escollir quins materials, dels que havíem recollit, volien utilitzar per a la seva obra. Un cop decidits els materials, calia treure en escena la part més creativa i idear el bodegó modern. Finalment, cada grup va poder escollir si el seu bodegó s’exposaria en forma d’escultura o bé en format fotografia. 

I aquí en teniu els resultats: unes grans obres fruit d’un bonic i intens procés de cohesió, de respecte, de converses i discussions, d’argumentacions, d’idees i gustos diversos, d’aprendre a fer sentir la nostra veu però també a saber escoltar la de la resta… un bonic procés de creació col·lectiva per seguir pensant en un món millor.

Podeu gaudir de la nostra exposició del 25 d’abril al 2 de maig al migdia.

Gràcies per la vostra visita!

 

SORTIDA FINAL DE TRIMESTRE PETITS I 1r

UN AMBIENT AGRADABLE, TRANQUIL, SOLEIAT I NATURAL ÉS EL REGAL QUE HEM TINGUT PER ACABAR AQUEST SEGON TRIMESTRE.

FELIÇOS DE PODER ANAR RECUPERANT MOMENTS ESPECIALS QUE ENS FA CREAR PINYA A LA SÍNIA.

GRUPS BARREJATS DE P3 FINS A 1r,  HEM DEIXAT VOLAR LA NOSTRA IMAGINACIÓ I CREATIVITAT PER FER DIFERENTS OBRES  AMB LA NATURA, ENTRE TOTS HEM CREAT UN GRAN MUSEU DE LAND ART.

AQUÍ US DEIXEM UNES QUANTES IMATGES QUE DESITGEM QUE US AGRADIN.

LA INSTAL·LACIÓ COM A CREACIÓ EN L’ESPAI

Cada any, a l’escola la Sínia, el cicle d’infantil fem un projecte artístic tots junts. El producte final d’aquest projecte és una exposició pels passadissos de l’escola per tal de mostrar a famílies i altres infants les obres d’art que hem realitzat.

Aquest any també volíem que les obres d’art siguéssin visibles i és per això que la nostra intervenció l’hem fet al parc.

Primer vam anar al parc de l’Agricultura del barri de la Granja i els vam demanar als infants que juguéssin sense fer servir l’estructura ni els gronxadors. Vam donar idees de coses que podriem aportar al parc per tal de generar interaccions.

De les idees que van sorgir cada classe s’ha basat amb un o més autors i ha dissenyat i creat una instal·lació per compartir amb tothom que passi pel parc.

 

ORIGEN DE LES INSTAL·LACIONS

Des dels seus inicis, les instal·lacions han qüestionat els límits de les obres d’art, estan lligades a la reflexió sobre el museu, el mercat i els espais expositius  i vinculen la creació a un lloc específic, donant un valor en aquest espai. Poden ser permanents o efímeres, comporten la participació de  l’espectador a partir de diversos procediments, propician experiències en relació amb l’espai, la percepció i els significats. Poden estar constituïdes per objectes de qualsevol matèria i forma, podent ser fins i tot immaterials o mixtes.

 

D’aquesta manera es compleix allò que ens diu Lemarroy (2004):

La instalación no se vuelve una obra de arte completa hasta que el espectador toma parte de ella”.

Esperem que gaudiu.

P3

        

P4

        

P5

LA SINIA A CASA (25-29 MAIG)

Aquesta setmana veureu que hi ha més novetats al full de propostes. Ja hem començat a pensar en com anirem acomiadant-nos del curs, i dels nois i noies de 6è.

Trobareu una proposta que us convidem a preparar al llarg de la setmana! Les circumstàncies actuals fan que aquest curs no els puguem acomiadar al pavelló com fèiem cada juny.

A continuació us adjuntem els fulls de tasques de tots els nivells per a la setmana del 25 al 29 de maig:

P3 LaSíniaaCasa8

P4 LaSíniaaCasa8

P5 LaSíniaaCasa8

1r LaSiniaaCasa8

2n LaSíniaaCasa8

3r LaSiniaaCasa8

4t LaSíniaaCasa8

5è LaSíniaaCasa8

6è LaSíniaaCasa8

LA SINIA A CASA (18-22 MAIG)

Benvolgudes famílies,

Una setmana més us fem arribar nous reptes i propostes amb la intenció
que gaudiu aprenent, aquest cop amb alguna novetat!

A continuació us adjuntem els fulls de tasques de tots els nivells per a la setmana del 18 al 22 de maig:

P3 LaSíniaaCasa7

P4 LaSíniaaCasa7

P5 LaSíniaaCasa6

1r LaSíniaaCasa7

2n LaSíniaaCasa7

3r LaSiniaaCasa7

4t LaSíniaaCasa7

5è LaSíniaaCasa7

6è LaSíniaacasa7

LA SINIA A CASA (11-15 MAIG)

Benvolgudes famílies,

Una setmana més us fem arribar nous reptes i propostes amb la intenció
que gaudiu aprenent!

A continuació us adjuntem els fulls de tasques de tots els nivells per a la setmana de l’11 al 15 de maig:

P3 LaSíniaaCasa6

P4 LaSíniaaCasa6

P5 LaSíniaaCasa6

1r LaSíniaaCasa6

2n LaSíniaaCasa6

3r LaSíniaaCasa6

4t LaSiniaaCasa6

5è LaSíniaaCasa5

6è LaSíniaaCasa5