Ventilar és tant o més important que netejar les superfícies per fer front al coronavirus

Us sona la imatge de professorat i alumnat entrant a l’aula, netejar totes les superfícies de les taules i cadires i començar la classe, centrant gairebé totes les energies en això i gairebé sense obrir la finestra?

Si us sona, vol dir que hi ha quelcom que estareu fent malament. Ja que si bé és cert que les superfícies poden estar contaminades del coronavirus, i per tant exercir com a vehicle de transmissió d’aquest, hem de tenir en compte que és present a l’aire, i que no tot ho hem de centrar en netejar superfícies (revista científica britànica Nature).

Realment el SARS-CoV-2 es transmet de forma predominant a través de l’aire, tant en gotetes com en aerosols, i infectar-se amb el virus tocant una superfície, si bé és possible, sembla més poc probable (i fins i tot estrany).

Citen una carta publicada al juliol a The Lancet Infectious Diseases per Emanuel Goldman, de l’Escola de Medicina de Nova Jersey, que arriba a aquesta conclusió:

“En la meva opinió, les probabilitats de transmissió per superfícies inanimades és molt petita i només en casos en què una persona infectada tus o esternuda a la superfície i algú altre la toca poc després de l’estossegada o l’esternut. No estic en desacord a pecar per massa precaució, però això pot portar a extrems que no estan justificats per dades”.

L’etanol de 70 graus, suficient

Per Nature, directrius com les que donen l’OMS o els Centres de Control i Prevenció de Malalties dels Estats Units (CDC) sobre la importància de netejar les superfícies tenen implicacions negatives importants:

“La gent i les organitzacions continuen prioritzant esforços de desinfecció, quan podrien posar més recursos a emfatitzar la importància de les mascaretes i investigar mesures per millorar la ventilació.”

Xavier Abad, cap de la Unitat de Biocontenció del Centre de Recerca en Sanitat Animal IRTA-CReSA, creu també que els esforços per netejar superfícies seria millor aplicar-los a la via aèria.

“En superfícies poroses, com el paper, és teòricament possible que siguin vies de transmissió del virus, però molt improbable.”

A més, en cada pas es perd eficàcia en la transmissió del virus. De la mucosa al dit, del dit a la superfície, de la superfície a un altre dit, etc., cada vegada hi ha una quantitat menor de virus amb capacitat infectiva.

Per això recomana utilitzar desinfectants de baix espectre, com l’etanol o el propanol de 70 graus, que considera suficients per netejar superfícies i evitar el contagi.

Font: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.

Guia informativa sobre la vacuna de la COVID-19

En aquesta ocasió, i amb motiu de la campanya de vacunació contra el coronavirus al personal dels centres educatius, us presentem aquesta Guia informativa sobre la vacuna de la COVID-19 (Oxford/AstraZeneca). Esperem que us sigui d’utilitat!

Ús d’extintors en cas d’incendi

Us presentem la Guia d’ús d’extintors en cas d’incendi de l’Institut Jaume Huguet, que té com a objectiu de donar-vos les pautes d’utilització d’aquests equips de protecció col·lectiva en cas d’emergència.

Desitgem que sigui de gran utilitat.

Per complementar aquestes diapositives, és molt recomanable la visualització d’un vídeo.

El coronavirus sobreviu sobre la pell molt menys temps que en plàstics o vidres; però és més resistent que el virus de la grip

El nou coronavirus SARS-CoV-2 sobreviu sobre la pell humana molt menys temps que no pas sobre altres tipus de superfícies com ara el plàstic, el vidre o l’acer inoxidable. Però el virus causant de la COVID-19 hi resisteix 5 vegades més que el de la grip.

Malgrat això, no són temps gaire llargs: aquest pot sobreviure menys de 2 hores, mentre el de la Covid-19 pot arribar fins a les 11 hores.

Aquest estudi s’ha fet a la Universitat de Medicina de Kyoto, al Japó, i s’ha publicat a la revista Clinical Infectious Diseases, de la Universitat d’Oxford, i també ha servit per constatar que l’etanol inactiva el virus el 15 segons.

“Aquests resultats avalen la hipòtesi que la higiene adequada de les mans és important per prevenir la propagació del SARS-CoV-2.”

Font: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals.