OBJECTIUS DEL BLOC
Aquest bloc neix com una eina de suport i de comunicació pels i amb els alumnes de l’optativa “Art i Història” de 4rt d’ESO de l’Escola Pia de Calella.
A l’ESO, dins de les Ciències Socials sovint l’estudi de l’art es veu, sense intencionalitat, deixat de banda per necessitats de temari; o esmentat com a colofó d’un periode determinat, sense aprofundir tant com el tema ho demanava. Per paliar en part aquesta situació, l’escola va decidir d’ofertar una optativa a 4rt d’ESO als alumnes interessats en aprofundir en els coneixements artìstics breumenent esmentats en cursos anteriors; i aixì va nèixer “Art i història”.
El camp a treballar és molt ample. Comença per dotar a l’alumnat del vocabulari bàsic per interpretar l’arquitectura, l’escultura i la pintura, tot seguint una pauta d’anàlisi que s’aplicarà a la major part dels periodes estudiats. Un cop assolit aquest punt, s’inicia l’estudi de l’art dels diferents periodes històrics, des de la prehistòria fins avui dia.
Com és de suposar, no es pot estudiar art sense imatges. I avui dia, la gran enciclopèdia d’art és Internet. Però és tan gran que cal una guiatge per seleccionar entre tota l’informació l’adient. Aquest és un dels objectius del bloc: orientar als alumnes en la tria dels continguts.
Però un bloc que nomès fos un recull d’informacions diverses no tindria, al meu parer, gaire utilitat didàctica. Quan vaig plantejar el bloc, volia que fos també un aparador de les activitats que jo plantejès i de les feines dels alumnes. I aquest és el segon objectiu: els alumnes, un cop dominen el llenguatge artístic, han de poder treballar els conceptes i els procediments de forma activa, amb presentacions en impress, powerpoint, videos, etc, per poder penjar els seus articles amb els diferents treballs. Clar que per fer-ho cal un domini de les tecnologies que n`han d’aprendre. I aquest és el tercer objectiu: donar als alumnes les eines i el vocabulari necessari per emprar aquestes tecnologies.
Per poder seguir les aportacions al bloc, aquest s’estructura en categories, cadascuna corresponent a una part del crèdit treballat a classe. Dins de cada categoria hi ha un article inicial on es destaca si es tracta d’informació o de feina a treballar. Les grans etapes històriques son destacades com a pàgina, i allà es trobaràn les informacions històriques i artìstiques bàsiques del periode en qüestiò, de vegades en forma de dossier el.laborat per mi, de vegades en forma de vincles a pàgines on l’alumnat trobarà l’informació.
És clar que aquest bloc vol seguir l’Estil Metodològic de l’Escola Pia de Catalunya; que vol aconseguir que, quan s’hagin acabat les activitats, l’alumnat sigui capàç de construir coneixements de forma responsable, crìtica i autònoma.
I per suposat, agraïments. A l’equip directiu de l’escola per l’oportunitat de desenvolupar la matèria, i a en Felip Santareny, el responsable d’informàtica, pel suport tècnic quan calia.
Rafael Bretones Burgos
Professor Escola Pia de Calella