La nostra proposta ha sigut divulgar al claustre l’app del Kahoot en les activitats de l’aula, perquè és una eina ràpida tant per avaluar els coneixement adquirits com per l’elaboració dels Kahoots.

A l’escola es fa una avaluació general dels alumnes mitjançant el PI (Pla de suport Individualitzat), observant l’assoliment dels indicadors proposats a l’inici de curs. En la majoria de grups durant el curs no es fa una avaluació objectiva dels coneixements adquirits, i pensem que aquesta eina pot fer que es vagin avaluant continguts d’una manera amena pels alumnes. Tenint en compte que, tot el que passi per les noves tecnologies, a priori ja els hi resulta atractiu.

I poder trencar així, amb el neguit que els hi suposa ser avaluats, eliminant els prejudicis i les barreres instaurades. Transformant-ho en una activitat lúdica, engrescadora i competitiva amb la que han de parar atenció.  D’aquesta manera l’avaluació estarà integrada en les activitats d’aula sense ser intimidant.

Som una Escola Municipal d’Educació Especial, estem ubicats al municipi de Mollet del Vallès, comarca del Vallès Oriental. Depenem de l’Institut Municipal de Serveis al Discapacitat (IMSD), organisme autònom de l’Ajuntament de Mollet del Vallès.

Tant l’Estrella Villalobos com la Chus López components del Grup de Treball de Dispositius Mòbils per a la Inclusió Educativa, formem part del claustre però no portem un grup classe.  L’Estrella Villalobos és la mestra d’Informàtica (per on passen tots els grups de l’escola a fer informàtica) i la Chus López és una de les logopedes de l’escola.

Hem començat a treballar l’app del Kahoot des del Departament de Logopèdia. L’últim trimestre estem treballant Els Transports i hem aprofitat aquest tema per crear les activitats. Els objectius dels quals són:

  • Comprovar si els alumnes relacionen la imatge amb la paraula escrita, avaluant la lectura global.
  • Veure si ordenen correctament la paraula per composar els noms dels transports.

S’han elaborat quatre kahoot de transports amb el quiz, diferenciant entre els transports que van per carretera, per l’aigua, per l’aire i per les vies. I un altre amb el jumble, per composar els noms d’alguns transports, tant per síl·labes com per lletres.
Descripció del procés seguit

El primer tastet va ser amb dos alumnes i amb el suport d’adults perquè tampoc sabiem si entendrien l’activitat. Vam començar explicant la dinàmica del funcionament de l’activitat a la vegada que anàvem fent-la. Un d’ells ho va agafar ràpidament, però tot i així, tots dos necessitàven en algun moment el suport verbal de l’adult. La seva primera intenció era clicar directament la pantalla de l’ordinador, com fan amb la PDI. Fer el procés de traslladar la resposta al color corresponent de la tablet els despistava. Però l’adaptació va ser més ràpida del què ens esperàvem. Al final l’experiència ens va emocionar tant a grans com a petits quan veiem que la dinàmica funcionava.

Després d’aquesta primera vegada hem estat provant amb altres alumnes de Logopèdia tenint en compte les seves característiques, obtenint bons resultats tant per com utilitzen l’app com per l’atenció que han mostrat davant aquesta nova experiència. L’activitat els ha agradat i ens hem proposat incorporar aquesta eina com una més per avaluar els continguts adquirits.

Amb l’èxit de l’experiència a Logopèdia i per fer divulgació de l’app a la resta de l’escola, vam proposar fer un Kahoot amb els grans, els de Secundària. La proposta va estar acceptada de bon grat, una altra excusa per integrar els dispositius mòbils en les activitats educatives.

Per treballar amb els de Secundària vam elaborar un kahoot sobre el reconeixement i el valor de les monedes, on els alumnes havien de reconèixer quin valor tenia cada moneda que sortia en pantalla. Els grans havien de treballar les monedes perquè teniem la Fira de Sant Ponç on ells venen productes que elaborem a l’escola durant el curs, i han de conèixer el valor de les monedes per poder donar canvi i saber el preu de cada producte.

Lògicament, al principi no sabien el funcionament del Kahoot, però amb una breu explicació tothom es va posar al dia. Vam fer quatre grups de dos alumnes amb el suport d’un adult per grup. Estaven molt emocionats pel fet de treballar amb la tablet. Les primeres qüestions igual que passava amb els alumnes individualment les responien impulsivament, necessitaven la regulació verbal per part de l’adult. Poc a poc van anar agafant la dinàmica i s’emocionaven com si fos una final de “champions”. Només vam poder fer dos Kahoot, el primer sobre els transports per iniciar-se en el funcionament i el del valor de les monedes perqu è s’esveraven massa i havien de parar. Però l’experiència ha sigut molt profitosa. Els mestres tenen clar que el curs vinent incorporaran l’activitat en la metodologia del curs.

Valoració de l’experiència

L’experiència ha sigut molt positiva, hem aportat a l’escola una nova activitat per poder avaluar els nostres alumnes. D’una manera poc invasiva i engrescadora. Tot i així, hem de tenir en compte que com en tota activitat trobem certs avantatges i inconvenients com a eina dins la nostra escola.

Avantatges:

  • L’ús de dispositius mòbils a l’escola com una eina més, és una gran motivació
  • La competitivitat sana que genera l’activitat entre els companys
  • Poder avaluar lúdicament continguts
  • Només necessita registrar-se l’adult
  • Pots guardar al drive els resultats obtinguts de cada alumne o grup
  • És molt fàcil i ràpida l’elaboració dels Kahoots
  • Està disponible tant per IOS com Android

 

Inconvenients:

  • A la nostra escola tenim el handicap de la qualitat de senyal d’internet
  • No disposem de molts dispositius, i els mòbils dels alumnes no els podem fer servir perquè se’ls hi haurà de donar la contrasenya del wifi.
  • Està sotmesa a tenir sempre quatre respostes, tant en el quiz com el jumble.
  • Per ordenar paraules, has de tenir en compte que dins de la paraula no hi hagin lletres repetides perquè encara que sigui la mateixa, l’encert depèn de l’ordre que tu li hagis donat en la formació
  • Necessitàvem el suport de l’adult per controlar la impulsivitat a l’hora de respondre
  • Algunes vegades confonien el color dels transport amb la resposta, p.e.: si el cotxe de bombers és vermell, ells donaven al color vermell.

Estem convençudes que el curs vinent a l’escola més d’un grup farà servir el kahoot com una activitat més, amb la imaginació que tenim a l’escola segur que surten activitats molt creatives i engrescadores.

App utilitzada

Hem utilitzat l’app del Kahoot

Enllaç de l’app Kahoot: https://kahoot.com/